followers

salji

waktu

bird terbang

Sunday, October 6, 2013

BISKUT FANTASI COKLAT


entah.. kenapa hati ini teringin sangat nak mencuba resepi resepi yang di ciluk dari tenet dan majalah.. pada akaklah kebanyakkan resepi biskut di majalah ni sudah di tukar tukar bahan asalnya... sebab akak dah banyak kali mencuba dan terkena... hukhukhuk.. sebagai contohnya.... akak sebenarnya memang dah ade resepi tart gulung tapi wp gitu hati akak tertarik dengan satu gambar biskut tart yang ada di majalah tu... wallah.. memang cun sangat tart yang dipamerkan... akak pun x teragak agak nak mencuba terus... nak tau hasilnya tart gulung akak tu...? tu dia sebesar penumbuk budak!! nak jamu pun malu... x muat mangkuk biskut akak tu... kebetulan anak saudara akak memang tiap tiap tahun oder tart dengan akak... akak pun kata kat dia.. oleh kerana hang oder biskut tart dengan mak teh.. mak teh bagi free tart jugak..!! dia pun gembira beli sebekas dapat satu bekas lagi tart jugakkannn... hehehe.. bila buka je tin biskut... tu dia jerit "ya Rabbi.. biskut tart gajah ke mak Teh....!!" hahaha.. terguling guling akak ketawa... (akak pun segan nak susun biskut dalam balang yang nampak dari luar.. simpan dalam tin je...huhuhu) tu di antara pengalaman meniru biskut di dalam majalah...
tapi x serik serik jugak akak nikan..... kali ni pun akak cuba jugak lagi....
apa la punya biskut ni... akak ambil resepi ni kat saji tapi malangnya x de bahan gula.. x tau la samada pihak editor tertinggal bahannya atau memang biskut ni sememang x de gula.. kalau betul la biskut ni x de gula.. memang sesuai sangat untuk orang kencing manis,,, hehehe.... 
rasa biskut lemak lemak giru.. dan rangup diluar.. kalau x silap akak syapex blog pun ada juga buat biskut ni....

BISKUT FANTASI COKLAT
Saji 8/13

Bahan A
-150gm mentega
-100g gula caster(resepi asal x de gula langsung)
-3 sudu kecil mentega kacang tanah
-1 biji kuning telur
-1 sudu kecil esen vanila

Bahan B
-30 gm lemak sayuran
-220 gm tepung gandum
-30 gm tepung suji
-60 gm tepung jagung
-30 gm tepung kastad
-1 1/2 sudu besar tepung beras

Bahan Hiasan
- putih telur
-serbuk roti
-coklat masakan gelap [ cairkan ]


Cara Menyediakan
Pukul sebati mentega dan mentega kacang tanah serta gula. Masukkan telur dan esen vanila, pukul sebati.
Kemudian masukkan bahan B . Uli hingga menjadi doh.
Bentukkan bulat-bulat kecil dan tekan sedikit supaya leper. Celupkan dalam putih telur dan salut dengan serbuk roti.
Susun dalam loyang. Bakar pada suhu 150C selama 30 minit. Setelah sejuk hias dengan coklat masakan gelap.

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...