followers

salji

waktu

bird terbang

Tuesday, July 28, 2015

MEE COUSIN

               
asalnya makan mee ni di umah saudara sepupu suami ketika datang beraya baru baru ni.. dah 2, 3 kali makan mee ni setiap kali berkunjung ke umah mereka.. tapi bila ditanya resepi mereka kata mee senang 5 minit pun boleh siap.. puas juga nak korek resepinya tapi dorang kata akak pun tau resepi.. dan kata akak lagi pandai dari mereka... adoii.. sampai ke sudah x dapat resepinya...
akak cuba mengamati "Rasa" dalam mee ni.. dan sebelum balik akak meneka bahan dan cara memasak mee ni... dan mereka kata betul apa yang akak cakap tu dan bila balik ke umah akak x sabar rasanya nak mencuba resepi ni.. kompom ternyata bila akak buat memang sama rasanya... ahaksss
maka lahirlah nama resepi mee cousin sebab resepi ni asal dari mereka..
jom tengok resepi yang very simple ni..

MEE COUSIN

1 kg daging beku yang ada urat -
step 1: cuci bersih dan rebus hingga empuk. bila sejuk barulah dihiris ikut suka dan masukkan semula dalam air rebusan tadi *(untuk lebih sedap guna tulang dan isi+ urat daging fresh). ketepikan
2 kg mee kuning

kuah : 
3 biji bawang besar    }
4 ulas bawang putih   } blend
12 tangkai cili kering }
sejemput udang geragau } blend berasingan
2 sm tepung jagung + sdkt air
sedikit minyak tumis
1 pcs sup bunjut
cili sos (letak hingga warna bertukar kemerahan) *Tanpa had
seketul kiub ayam
garam gula secukup rasa
air secukupnya - jk perlu

hiasan : daun sup dan bawang goreng

step 2: kuah
panaskan minyak dan tumiskan bawang blend hingga wangi dan masukkan cili dan udang geragau blend masak hingga garing. 
setelah itu tuangkan bahan tumisan ini ke dalam periuk stok rebusan daging tadi.
panaskan api dan masak semula daging bersama tulang sup tadi bersama sup bunjut.
bila mendidih masukkan cili sos hingga warna bertukar dari warna gelap ke merah merahan.
masukkan kiub, bancuhan tepung jagung, garam dan gula secukup rasa. 
tutup api. ketepikan.

* jk perlu nk kuah banyak boleh tambah air dan adjust dengan air tepung jagung dan cili sos je.
rasa garam gulanya secukup rasa.

step 3:
masukkan kuah 2-3 senduk bersama daging dan tulangnya ke dalam periuk lain (yang sesuai utk berapa orang nak makan @ hidangkan) bila kuah didih masukkan mee untuk anggaran yang sesuai. 
tuangkan mee bersama kuahnya ke dalam mangkuk hidangan tabur daun sup dan bawang goreng.
jamu ketika panas panas pada tetamu

** masak sekejab sahaja sebab kuah dah panas, jk lama takut mee kembang.

selamat mencuba...

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...