followers

salji

waktu

bird terbang

Thursday, July 30, 2015

CORGO BAR CHOCOLATE SEDAP


congo bar chocolate ni berbeza sikit dengan adunan congo bar yang berwarna brown tu.. sebenarnya mengikut citarasa akak laaa kannn.. akak kurang minat sikit dengan congo warna brown tu kerana teksturnya agak padat berbeza dengan brownies lebih sedap rasanya..
secara jujurnya akak lebih suka congo bar chocolate yang ini lagi.. ianya lebih lembut sikit x padat x berderai dari congo biasa. ia seakan bukan rasa kek dan lebih mirip kepada biskut kata testimoni akak.. x taulah akak nak kata.. yang penting uolls kena cuba sendiri baru tahu... hehehe

CORGO BAR CHOCOLATE SEDAP
resepi homemade NORLIE

280 g Tepung Gandum              }
2 1/2 sudu kecik Baking Powder } gaul sebati
30 g serbuk koko                      }
250 g butter - cair / 1 cawan minyak
300 g gula caster
3 biji telur B
1 sudu kecik  Esen Vanilla
1 cawan coklat chip - jk suka

Pukul telur dan gula caster. Pukul sekadar sebati je.
Masukkan esen vanilla.
Masukkan tepung gandum yang dah dicampurkan serbuk koko dan baking powder dengan cara kaup balikkan adunan dengan spatula
Masukkan minyak dan gaul hingga sebati
Masukkan Coklat Chip (jk suka).** akak x bubuh sebab ia hilang dalam adunan berwarna coklat
tuangkan dalam loyang yang sesuai.
Ratakan kesemua bahagian.
Taburkan coklat cip (jk suka) * akak gantikan dengan badam cincang, koci hijau dan boleh juga tabur dengan badam slice, potongan badam dan juga halwa betik pun boleh(semua akak dh cuba)
Bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 30 minit atau mengikut kesesuaian oven.

*Congo Bar Chocolate yang belum di hias*

 <-- ada campuran halwa betik

                           badam coklat chip -->


Wednesday, July 29, 2015

AYAM SWEET SOUR PLUM


sedap masakan ayam ni tau.. rasanya berbeza dengan ayam masak merah.. jika ada tetamu nak berkunjung akak syorkan masakan ni.. tetamu anda sure ada yang bertanyakan resepi ni.. sebab dah berlaku pada tetamu kami bertanyakan rahsia resepi ni... apa maknanya tu...?? hehe
resepi yang simple tapi memikat selera.. jom terjah resepinya...

AYAM SWEET SOUR PLUM

1/2 ekor ayam - tabur serbuk kunyit dan garam - goreng 1/2 masak
2 biji bawang besar          }
3 ulas bawang putih          } blend
10 - 12 tangkai cili kering }
1 senduk kecil cili sos
1 senduk kecil sos tiram
2 senduk kecil sos sour plum
garam gula secukup rasa

hiasan:
bawang besar - hiris bulat
cili api - belah x putus
daun ketumbar - hiris
3 helai daun limau purut

Tuesday, July 28, 2015

MEE COUSIN

               
asalnya makan mee ni di umah saudara sepupu suami ketika datang beraya baru baru ni.. dah 2, 3 kali makan mee ni setiap kali berkunjung ke umah mereka.. tapi bila ditanya resepi mereka kata mee senang 5 minit pun boleh siap.. puas juga nak korek resepinya tapi dorang kata akak pun tau resepi.. dan kata akak lagi pandai dari mereka... adoii.. sampai ke sudah x dapat resepinya...
akak cuba mengamati "Rasa" dalam mee ni.. dan sebelum balik akak meneka bahan dan cara memasak mee ni... dan mereka kata betul apa yang akak cakap tu dan bila balik ke umah akak x sabar rasanya nak mencuba resepi ni.. kompom ternyata bila akak buat memang sama rasanya... ahaksss
maka lahirlah nama resepi mee cousin sebab resepi ni asal dari mereka..
jom tengok resepi yang very simple ni..

MEE COUSIN

1 kg daging beku yang ada urat -
step 1: cuci bersih dan rebus hingga empuk. bila sejuk barulah dihiris ikut suka dan masukkan semula dalam air rebusan tadi *(untuk lebih sedap guna tulang dan isi+ urat daging fresh). ketepikan
2 kg mee kuning

kuah : 
3 biji bawang besar    }
4 ulas bawang putih   } blend
12 tangkai cili kering }
sejemput udang geragau } blend berasingan
2 sm tepung jagung + sdkt air
sedikit minyak tumis
1 pcs sup bunjut
cili sos (letak hingga warna bertukar kemerahan) *Tanpa had
seketul kiub ayam
garam gula secukup rasa
air secukupnya - jk perlu

hiasan : daun sup dan bawang goreng

step 2: kuah
panaskan minyak dan tumiskan bawang blend hingga wangi dan masukkan cili dan udang geragau blend masak hingga garing. 
setelah itu tuangkan bahan tumisan ini ke dalam periuk stok rebusan daging tadi.
panaskan api dan masak semula daging bersama tulang sup tadi bersama sup bunjut.
bila mendidih masukkan cili sos hingga warna bertukar dari warna gelap ke merah merahan.
masukkan kiub, bancuhan tepung jagung, garam dan gula secukup rasa. 
tutup api. ketepikan.

* jk perlu nk kuah banyak boleh tambah air dan adjust dengan air tepung jagung dan cili sos je.
rasa garam gulanya secukup rasa.

step 3:
masukkan kuah 2-3 senduk bersama daging dan tulangnya ke dalam periuk lain (yang sesuai utk berapa orang nak makan @ hidangkan) bila kuah didih masukkan mee untuk anggaran yang sesuai. 
tuangkan mee bersama kuahnya ke dalam mangkuk hidangan tabur daun sup dan bawang goreng.
jamu ketika panas panas pada tetamu

** masak sekejab sahaja sebab kuah dah panas, jk lama takut mee kembang.

selamat mencuba...

Thursday, July 9, 2015

LAKSA VIETNAMESE


semasa akak g ke Pasar Kemboja d Parit Buntar sedikit masa dulu.. ternampak seorang peniaga sedang makan laksa vietnamese ni.. pada mulanya akak x heran sangat apa yang dimakan tapi dengan tiba tiba peramahnya dia mengesyorkan pada akak jika datang sini akak x sah sekiranya akak x mencuba laksa ni.. sambil menunjukkan ibu jarinya tanda "best ~ sedap".
akak pun gugel cari resepi tapi kebanyakkan yang akak lihat seakan kuah sup je.. yang sebenar akak lihat tu kuahnya kuning jer.. akak jumpa resepi ni tapi akak buat ikut citarasa akak tersendiri.. lepas dh masak akak hantar pada kawan akak.. esoknya dia datang kata laksa ni sedap sangat.. anak anaknya suka sangat dan nak belajar resepinya.. hehehe biar betul.. akak baru je pestime cuba ni.. takut jugak nak hulur resepinya... sebab akak ni tau akak bukannya seorang pakar tapi seorang yang suka mencuba pelbagai resepi baru.. tujuan akak beri orang rasa untuk mengetahui komennya.. dapat komen positif.. Alhamdulillah... hehehe
selamat mencuba ye...

LAKSA VIETNAMESE

laksanya akak guna ketiau kering - rebus hingga lembut dan toskan

Resepi daging :

500 g daging cincang. ( akak cincang sendiri sz kecil).
3 biji bawang merah.
3 ulas bawang putih.
Sikit garam,
gula,
lada hitam.

Cara masak :

Bawang tu tumbuk lumat pastu tumis sampai naik bau. Daging tu tos sampai kering pastu masuk dalam kuali sekali ngan bawang td. Tumis sampai kering air daging pastu letak la lada hitam, garam ngan sikit gula secukup rasa. Dah masak, tutup api. ketepikan.

Resepi kuah Bansong :

2 ulas bawang putih
1 biji bawang merah
Kacang tanah - akak x letak / terpulang pada uoll
Sos ikan
Cuka - akak jus limau
Air
Garam
gula.
Santan yg dah dipanaskan sekejap.
Cili padi - ikut suka nak pedas yg dikehendakki
santan pekat + air + serbuk kunyit - akak letak sbb pestime akak tgk kuanya kuning berlemak
kiub ayam - akak letak

Cara sediakan kuah :

Tumbuk lumat bawang merah ngan putih tu, letak air, sos ikan, garam ngan gula sikit dan cuka. Kuahnya ada yg suka manis tu boleh letak gula banyak, macam aku suka masin ni letak gula sikit je la. Pastu letak kacang tanah yg di blend kasar(x letak). setelah mendidih akak masukkan santan dan juga serbuk kunyit. Nak pedas, tambah cili jk suka pedas.

Sayur :

Daun salad - akak gantikan daun bawang
Timun - akak x de stok
Taugeh (kalau suka)
Daun pudina atau daun selasih.- akak x letak sbb x jmpa
telur rebus

Cara hidang :

Letak laksa ngan sayur dalam pinggan, kalau suka telur boleh tambah telur rebus. Kacang tanah sikit, lepas tu letak la kuah laksa td tu. Kuah takyah banyak sangat macam makan laksa utara tu, kuah letak sikit jer agak agak basah laksa n sedap. Kalau banyak takut masin pulak kan. Pastu dah boleh makan.

KEK MARBLE SUSU BAKAR


mencuba resepi dari blog fiza ni memang x mengecewakan.. terima kasih berkongsi resepi yang sedap moist gitu..
tapiiii agak buat sedikit kelam kabut.. sebab akak buat dua resepi pada masa yang sama.. lastnya akak terlupa nak marblekan kek ni.. dh tuang semua serbuk koko baru teringat... adessssss... akak try juga marblekan dengan warna lain tapi x boleh nak kurangkan juga warna coklat pada keseluruhan kek ni... nampak x bayang bayang marble pada kek tu.. tapi x jelas sangat.. pujuk hati... x pe la janji sedappp dan lembut!

 KEK MARBLE SUSU BAKAR

Bahan-bahan :

250 gm mentega ( saya guna marjerin je, mentega habis!)
150 gm gula perang ( boleh gantikan dengan gula pasir halus. Gula perang tu dikisar supaya halus)
2 sdt ovellate
4 biji telur (Gred AA)
225 gm tepung gandum
1 sdt baking powder
60 gm susu pekat manis
2 sdb serbuk koko - diayak
2 sdb susu cair
1 sdt cappucino emulco (nak guna coklat emulco pun boleh)
130 ml susu cair

Cara-cara membuatnya :

~ Pukul mentega, ovallete dan gula sehingga kembang dan putih.

~ Masukkan telur sebiji demi sebiji sambil terus memukul sehingga kembang dan berkrim.

~ Masukkan pula susu pekat dan gaul rata.

~ Perlahankan kelajuan mixer, masukkan tepung yang telah diayak bersama baking powder sedikit demi   sedikit. Gaul rata.

~ Tambahkan susu cair (130 ml ) ke dalam adunan, dan gaul sehingga sebati.

~ Bahagikan adunan kepada 2 bahagian, (setiap bahagian beratnya 550 gm):
   1. biarkan pada warna asal
   2. dicampurkan dengan susu cair ( 2 sdb), serbuk koko dan cappucino emulco. Gaul rata.

~ Tuang secara berselang seli antara adunan tanpa warna dengan adunan berwarna dalam loyang yang telah digriskan dan dialas dengan kertas surih. (Saya hanya sapukan marjerin pada loyang dan taburkan sedikit tepung). Hentak2kan loyang yang telah berisi adunan dengan lembut supaya adunan rata.

~ Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175 darjah celcius selama 60 minit, atau sehingga masak.

~ Nak tahu kek sudah masak, cucuk dengan lidi di bahagian tengah2 kek. Kalau lidi bersih bermakna kek sudah masak.

SERAWA TIMUN BETIK


timun betik ni memang susah nk jumpa. kalau ada pun time bulan puasa je.. ada musim juga buah ni.. sama dengan buah ngaku ia banyak time perayaan cina sahaja..

SERAWA TIMUN BETIK

sebiji timun betik - potong kiub
1 tin susu cair
Air gula secukupnya
ais batu kiub

masukkan semua sekali dan simpan sekejab dalam peti sejuk
bolehlah d nikmati sejuk

Wednesday, July 8, 2015

MASAK LEMAK NANGKA MUDA IKAN MASIN KURAU


masak lemak nangka ni ada beza sikit dari masak lemak yang biasa akak masak sebelum ni.. akak ambil style masak rakan dalam grop Rakan Kenduri akak.. setiap kali dia masak lemak namgka untuk kenduri kendara grop kami dia pasti masukkan sedikit belacan untuk beri rasa kelainan lemak yang ummpphh.. dan lada hitam sebagai penghalang dri angin masuk badan..
jom lihat resepinya...

MASAK LEMAK CILI API NANGKA MUDA & IKAN TALANG MASIN

Bahan-bahan:-

1/2 kilo nangka muda
100 gm ikan masin kurau - dipotong dan direndam sekejap
10 biji cili padi          }
1/2 biji bawang besar } tumbuk
Sedikit serbuk kunyit
2 batang serai - dititik
1 cawan santan pekat
Air secukupnya
Garam (hati sebab ada ikan masin)
secubit garam
sedikit lada hitam tumbuk halus (petua nak buang angin)
1 sudu besar gula
1 keping asam gelugor

Cara-cara membuatnya:-

Nangka muda dipotong ikut suka,kemudian dibasuh dan dimasukkan ke dalam periuk.
Masukkan air asam keping dan 1 sudu besar gula...tujuan memasukkan gula adalah untuk mempercepatkan proses merebus nangka...(ni petua orang2 tua..nanti nangka cepat empuk dan sedap) Biarkan nangka empuk dan toskan airnya
Kemudian,masukkan semua bahan ke dalam periuk termasuklah nangka yang direbus tadi. 
Kacau sentiasa agar santan x pecah minyak...garam ikan masin serta secubit belacan (jangan banyak)
Bila kuah dah mendidih dan ikan masin tadi pun dah masak, taburkan lada hitam. didihkan sekejab je
bolehlah ditutup api..emm sedappp nyee...

TERIYAKI AYAM HOMEMADE


harini akak nak ajak rakan rakan ke Jepun.. nak x...Jommm..
akak nak pomot ayam teriyaki yang sedap dan mables... 
memang tersangat sedap..
jom buat..

AYAM TERIYAKI HOMEMADE

4 ketul peha ayam tanpa tulang * kulit jangan buang (suka hatilah nak guna bhgn apa pun)

 perapan sos teriyaki:

1 cm halia                        }
2 ulas besar bawang putih  } tumbuk halus
2 sb kicap cair
2 sb cuka
6 sb gula perang
sedikit garam
sdkt serbuk lada putih

gaul semua bahan hingga rata
* mesti ada rasa masin manis dan juga rasa bawang putih serta halia kemudian campur sedikit kicap manis
kemudian perap pada ayam paling kurang 20 mnt hgga setengah jam.paling ok perap 2 jam dalam peti sejuk
bakar dalm ketuhar 220'C selama 20 minit

* bahan lebihan sos teriyaki masukkan dalam periuk.. tapi tambah lg bahan sosnya sama seperti di atas (ulang proses yang sama) masak hingga mendidih
* tip: jk sos kurang pekat tambah sedikit bancuhan tepung jagung dan kacau sebati.

bila ayam teriyaki dah masak boleh la d kerat ayam tadi.
tuanglah sos teriyaki ke atas ayam tadi


MEE REBUS homemade


buat mee ni tanpa dirancang.. tiba tiba je rasa nk menjamu selera hubby yang kebetulan cuti MC.. dia xde selera makan jadi tiba tiba tergerak hati nak buat mee.. kebetulan bahan bahan pun ada..
terus pikup...

MEE REBUS homemade

Bahan-Bahan:

1 kg mee kuning, dicelur
Limau kasturi
Bawang goreng
3 biji telur, direbus
1 tangkai daun sup, hiris halus
Cili merah, hiris nipis
Cili hijau, hiris nipis
hirisan daun bawang
3 ketul tauhu, digoreng dan hiris sederhana nipis

Bahan untuk kuah:

1 senduk minyak masak
500 g ayam, hiris nipis
500 g keledek merah, anggaran 2 ketul kecil
5 ulas bawang merah*
4 ulas bawang putih*
1 sudu besar udang kering yang direndam*
2 sudu besar serbuk kari daging
6 cawan air
tepung jagung dibancuh dgn air
Garam dan gula secukup rasa

Cara untuk memasak kuah:

Rebus keledek sehingga masak, dan lenyek halus.
Kisar halus bahan bertanda (*)
Panaskan minyak, tumis bahan kisar halus sampai wangi, kemudian masukkan rempah kari daging dan taucu. Masak hingga pecah minyak. Masukkan daging dan kacau sebati
Masukkan air dan keledek yang dilenyek tadi. Masak hingga mendidih.
Kemudian masukkan lengkuas, serbuk kacang dan tomato. Didhkan sehingga kuah menjadi pekat. Perasakan dengan gula dan garam secukupnya.

Cara untuk menghidang:

Masukkan sedikit mee yang telah dicelur ke dalam pinggan. Tuangkan kuah ke atas mee. Hiaskan dengan tauhu goreng, daun bawang, telur rebus, cili merah dan hijau dan taugeh jk ada. Perahkan dengan limau kasturi. Sedia untuk dimakan.

CHOCOLATE BROWNIES 'KEDUT'


rasanya sebelum ni pernah buat brownies ni...tp cuma x di pamerkan d blog ni je
tapiiii kali ini adalah brownies airtangan anak teruna kita.. buat masa balik bercuti.. hasil dari tumjuk ajar akak juga...

CHOCOLATE BROWNIES 'KEDUT'
juice cafe

400 gm coklat kompound - potong kasar
150 gm mentega
100 gm gula perang
100 gm gula kastor
4 biji telur
1 sdk perasa vanila
100 gm tepung naik sendiri*
30 gm serbuk koko* - *satukan dan ayak

Cara-caranya..

1. Dalam mangkuk stainless steel, satukan coklat kompound dan mentega. Cairkan adunan dengan kaedah 'double boiler'. Tutup api dan angkat.
2. Dalam mangkuk lain, satukan pula gula perang, gula kastor, telur dan perasa vanila, gaul sebati.
3. Tuang dalam mangkuk adunan coklat dan gaul sehingga kesemua adunan rata dan sebati.
4. Masuk sedikit demi sedikit adunan tepung dan gaul rata.
5. Sediakan loyang bersaiz 10 x 10 inci, lapik kertas minyak dengan melebihkan sehingga paras ketinggian loyang. Ini supaya senang untuk ditarik keluar dari loyang dan oles sedikit mentega.
6. Tuang dalam loyang dan ratakan.
7. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan dengan suhu 160C selama 30 minit atau mengikut kesesuaian oven masing-masing.
8. Tutup suis oven, biarkan brownies dalam oven dengan pintu terbuka selama lebih kurang 15 minit.
9. Keluarkan dan potong mengikut pilihan anda.

Nota :-
- Jika mahu buat separuh adunan gunakan loyang bersaiz 8 x 8 inci.
- Boleh juga guna tepung gandum cuma tambahkan 1/2 sdk serbuk penaik.
- Gunakan mentega dan coklat kompound yang bermutu tinggi untuk mendapatkan rasa yang lebih sedap.
- Boleh juga ditambah kekacang 100 gm jika suka.

Wednesday, April 22, 2015

NYONYA CILI CRAB BERTELUR


masakan ketam ni request dari suami.. mulanya agak cuak juga nk cuba resepi ni maklumlah pestime mencuba... Alhamdulillah clear rupanya hidangan ketamku...

 NYONYA CILI CRAB BERTELUR

ketam bunga
1 bj bawang besar - hiris
3 ulas bawang putih - hiris
1 btg serai - ketuk
1 sd taucu
secubit belacan
1 sd gula melaka
1 sd rempah kari ikan + sedikit air
1 sd cili giling
1 sd kicap manis
2 biji telur itik - kocok
sedikit daun kari
sedikit udang kering
sedikit minyak untuk menumis

panaskan minyak. tumiskan bahan yang dihiris.
diikuti serai ketuk dan daun kari. kacau lagi hingga mengeluarkan aroma yang wangi.
masukkan udang kering, belacan dan taucu. masak hingga air dari taucu kering.
masukkan pula rempah kari, cili giling dan ketam dan campurkan sedikit air.
msukkan pula gula melaka, kicap manis kacau rata dan tutupkan ia sekejab.
buka tutup periuk dan rasa manis serta garamnya  jika sudah secukup rasa boleh tutup api dapur.
dan dengan pantas tuangkan telur itik yang sudah dikocok. gaul rata
siap untuk dihidangkan

Tuesday, April 21, 2015

QUICHE SOSEJ n BAWANG


dah lama x buat quiche ni... tiba tiba teringin nak buat...

QUICHE SOSEJ n BAWANG
Sj 12/03

inti:

1 labu bawang besar - dibelah 2 dan dimayang
1 tangkai cili merah - dimayang
5 batang sosej ayam - dihiris nipis
50g kacang pis
100g keju parut cheddar
3 biji telur
150ml susu segar
1 sk keju parut parmesan
secubit herba campuran
1 sk serbuk pati ayam
1 sk lada sulah
minyak untuk menumis
garam secukupnya

pastri:

300g tepung gandum
150g mentega
6 sb air ais

untuk menyediakan intinya;

- panaskan minyak didalam kuali dan tumiskan bawang besar. kacau selama 1-2 minit
- masukkan sosej, kacang peas, cili merah, serbuk pati ayam serta herba campuran. 
  kemudian dikacau selama 1- 2 minit. padamkan api.
- telur dipukul kemudian masukkan susu segar, garam dan serbuk lada sulah. 
  kacau sebati kemudian masukkan separuh drp keju parut cheddar dan kemudian semua inti tadi.  
  kacau rata.

- untuk membuat kulitnya:

- tepung gandum diayak ke dalam mangkuk. 
  masukkan mentega lalu diramas dengan hujung jari hingga menyerupai serbuk roti.
  masukkan air ais kemudian diuli sebati hingga menjadi doh lembut.
- dengan beralas plastik di bahagian atas dan bawah, canaikan doh hingga nipis.
- masukkan doh yang dicanai nipis tadi ke dalam acuan tat kemudian ditekan hingga rata di bahagian     bawah  dan juga di sekelilingnya. potong lebihan doh di sekeliling acuan sebelum di cucuk dengan       garpu.
  bakar180'C selama 20- 25 minit

- bila kulit masak, keluarkan drp ketuhar dan tuangkan inti ke dalamnya.
  taburkn baki keju parut cheddar dan juga keju parut parmesan.
  bakar dalam ketuhar 180'C selama 40 - 45 minit.
  biarkan sejuk barulah dipotong.
- boleh cicah dengan cili sos jika suka.

Monday, April 20, 2015

MARUKU KACANG HIJAU



dh lama teringin nk mencuba maruku kacang hijau ni.. memang suka.. memang sedap... asalnya buat satu adunan je... bila hampir siap...rasa nk buat lagi... terlebih rajin sangat terus buat 1 adunan lagi.. jadi 2 adunan buat sekali gus .hehehe..
memang x rugi mencuba..

MARUKU KCANG HIJAU
http://masakandirumahlagisedap.blogspot.com/

2 cawan tepung pulut
1 cawan tepung kacang peas
1 biji telur
100 ml santan kotak
1 sudu kecil garam
2 sudu besar gula
3 sudu besar marjerin dicairkan
1 1/2 cawan air suam

Campur dulu 1 cawan air dgn gula dan garam larutkan...santan marjerin telur sekali..kacau sebati baru dituang kedlm adunan tepung

Tepung pulut dan tepung kacang peas gaul sebati uli seperti buat buah melaka..kalau keras lagi baru masukkan baki air 1/2 cawan lagi..uli lagi sehingga sebati...

Goreng dlm minyak yg sederhana panas..jgn terlalu panas nnt maruku tak cantik cepat hitam..goreng sehingga garing..siap...

* untuk ingatan: akak x tambah pun 1/2 cwn air. cukup secawan air shj

Sunday, April 19, 2015

APAM GULA HANGUS


aiii.. dh lama x mengapam... sesekali teringin nk makan...

APAM GULA HANGUS 
(resepi dr jabatan Pertanian)

1 1/2 cwn gula pasir - d hanguskan
1 1/2 cawan santan / susu cair

hanguskan gula masukkan santan / susu cair kacau hingga ia cair semula. tutup api. sejukkan.

2 cwn tepung gandum - ayak +
2 st soda

3 biji telur - pukul kembang +
1 st vanila -

masukkan tepung + soda dalam gula hangus.
masukkan telur dan kacau rata.
masukkan dalam loyang hgga masak 40 - 1 jam

* bakar pun boleh (alas kertas)
* kukus pun boleh
* x perlu d perap
* jk guna acuan kecil letak 1/2 paras acuan

ROTI MAGIC @ ROTI POKET DORAEMON


Assalamualaikum... 
sedar x sedar dh sebulan rupanya akak x bersiaran d bolg sendiri... rindu bukan kepalang tp kekangan masa yang x mengizinkan... hari ni baru rasa free sikit.. harap berterusanlah hendaknya..
hari ni akak nk berkongsi satu resepi yang sedap dimakan... sesetengah orang x tumis intinya tapi akak buat kelainan dengan menumis secara ringkas sj.. ikut suka.. x tumis pun boleh.. asalkan ayam mesti direbus terlebih dahulu
sesuai dibawa berkelah, office, bekal anak anak ke sekolah dan juga untuk sambutan hari lahir mereka.. 
jom terjah resepinya

ROTI MAGIC @ ROTI POKET DORAEMON

1 bungkus roti - leyek hingga leper dan tangkup 2 kemudian di terap dengan acuan bulat @ mug

celup dalm telur dan salut pada serbuk roti hingga rata

siap disalut

kemudian digoreng dengan minyak pada api yang sederhana panas.
balik balikkan dan bila ia dah kembang setaman seperti gambar dibawah angkat dan sejukkan

setelah sejuk barulah dipotong dua

INTI 1: (yg x ditumis)

seketul isi ayam - rebus + garam n siat siat isinya  
bawang besar hiris
tomato hiris
salad
cili sos
mayo
serbuk lada hitam / sulah

gaulkan kesemua masukkan kedalam poket doraemon tadi
paip cili sos dan mayo atasnya
* hiris spt bt burger

INTI 2:

seketul ayam rebus siat (jk x rebus hiriskan isi ayam )
bawang besar cincang
bawang putih cincang
daun bawang - opt
cili sos
sos lada hitam
serbuk lada sulah / lada hita,
garam 
gula - opt
sedikit minyak menumis

panaskan minyak
masukkan bawang putih dan bawang besar masak hingga layu
masukkan sos lada hitam dan sos cili serta ayam gaul rata.
masukkan garam.
masukkan inti kedalam poket doraemon.
paipkan cili sos diikuti mayo

* bolehlah dihidangkan

Tuesday, March 17, 2015

CREAM CHEESE BAR


sedapnya.... dan sukanya....

CREAM CHEESE BAR
sky blue's kitchen

Bahan-bahan ( 20 keping [approx. 1.5"x3"] )

250g cream cheese (suhu bilik)
1/2 cawan gula halus
1 sudu kecil lemon butter atau jus lemon
1/2 sudu kecil esen vanilla
2 keping puff pastry

Topping
1 sudu besar majerin atau mentega (cairkan)
1/2 sudu kecil serbuk cinnamon
2 sudu besar gula halus

Cara-cara

Panaskan oven pada suhu 180C.
Pukul cream cheese bersama gula sehingga jadi krim. Masukkan lemon butter dan esen vanilla, kacau sehingga sebati. Ketepikan.
Lapis 8"x8" loyang dgn baking paper, letak satu keping puff pastry yg telah dicucuk-cucuk dgn garpu. Klu takde baking paper, griskan loyang.
Masukkan campuran cream cheese dan rata-ratakan. Tutup cream cheese dgn sekeping puff pastry.
Sapu permukaan puff pastry dgn majerin, biar basah sikit. Gaulkan gula dan serbuk cinnamon, taburkan di atas permukaan puff pastry.
Bakar selama 20 minit atau sehingga perang. Biar sejuk sebelum dipotong. Boleh disimpan dlm peti sejuk, rasa lebih enak keesokan.

Monday, March 16, 2015

BUBUR AYAM


rasa dedor.. inilah pembuka seleranya..

BUBUR AYAM

Bahan-bahan ( 3-4 org )
1 1/2 cwn beras (lbh kurang 250gm)
1 1/2 inci halia di ketuk / titik
2 sk serbuk pati ayam / 1 kiub pati ayam
300gm isi ayam / 1/4 ekor ayam
sedikit garam
1 liter air

 * GARNISH * lada merah daun bawang n daun sup sedikit mninyak bijan * AKSESORI TAMBAHAN * ikan bilis n kacang digoreng lada jeruk telur masin - akak tukar ikan tenggiri masin

Cara-cara

Rebus ayam hingga empuk. Keluarkan ayam dan toskan airnya. Air rebusan ayam jgn dibuang. Basuh beras bersih. Masukkan beras dlm periuk lebihan air rebusan ayam. Masak beras hingga kembang, masukkan air sikit-sikit.
** Masak bubur ikut suka lembut mcmmana kita nak Bila bubur hampir masak masukkan halia, pati ayam dan sedikit garam. Bubur bolehlah dihidang dgn ayam rebus tadi (siat kecil), bawang goreng, lada merah n daun sup. Titiskan sikit dgn minyak bijan. sedap mkn ngan ikan bilis n kacang goreng, cili jeruk dan telur masin..siap...


Sunday, March 15, 2015

TOMYAM +


masak simple je.. x sempat nk masak yang lain.. sebab harini nak menghadiri kelas masakan kek.. untuk en suami... ini je yang sempat disediakan ye... rasanya dah ok kut sebab dalam tomyam ni dah ada perbagai campuran dalamnya.. menu wajib ikan goreng pun telah disediakan.. hehehe..

TOMYAM +

 Bahan-Bahan :

1. Ayam - potong dadu
2. Udang - beberapa ekor
3. Perencah tomyam
4. Kiub tomyam knorr - separuh
(tamak tol, dua2 perencah pon pakai ehehe)
5. Bawang putih 3 ulas - diketuk kuat2
6. Bawang besar holland (kuning) setengah labu - dipotong wedges
7. buah tomato - 1 bijik
8. Carrot - dipotong bulat or manjang
9. Cauliflower / bunga kobis - potong2 gak
10. Baby corn - belah 2
11. 1 batang celeri - potong2
12. Serai - 1 batang - sila ketuk
13. Daun limau purut - 7 / 8 helai
14. Cuka makan / limau nipis  / limau kasturi (agen pemasam)
15. Garam
16. Gula
17. Minyak masak - 1 sudu jek
18. Kalau suka pedas sila tambah cili padi ye (tapi version hari ni can x letak cili padi)
19. air secekupnya

** nampak jek banyak cam berbelas2 bahan tapi eksyen jek tu, yg sebenonye main campak2 aje, jgn risau**

Cara-cara : 

1. Amik satu periuk dan masukkan dlm 1 sudu minyak masak (mmg sikit sgt ye just nk tumis bwg putih 3 ulas tu jek)
2. Tumis bawang putih yg dah diketuk sampai kekuningan n ada bau wangi
3. Masukkan air (sebyk mana korg nak kuah tu)
4. Masukkan perencah tomyam adabi setengah packet
5. Masukkan jugak serai  
6. Tunggu sampai mendidih
7. Dah mendidih kalu, masukkan plak setengah kiub tomyam knorrr
(haaa, jemah guna dua perencah jgn xtau, rasa lebih enak ditekak jemah kalo buat gini)
8. Kacau2 godek2 kasi mendidih lagi
9. Masukkan plak ayam
10. Dah agak nmpk kaler ayam tu dah bertukar, masukkan plak gula & garam
11. Masukkan cuka / perahan limau kasturi / limau nipis (can suka guna cuka)
12. Masukkan plak semua daun limau purut
13. Kemudian, hirisan bawang holland tadi
14. Kasi sebati sekejap sambil kacau2 sket
15. Masukkan udang
16. Then masukkan segala sayuran tadi kecuali tomato
17. Masak kejap jek sayur tu then masukkan tomato, terus tutup api. Takyah lama2 nnt buah tomato hancur

Saturday, March 14, 2015

NASI GORENG BUNGA KANTAN


dah lama x buat nasi bunga kantan salah satu sebabnya kantan sekarang ni mahal.. tp baru baru ni jumpa bunga kantan kat pasar rm1.. dan sebab keduanya malasssss... heheh

NASI GORENG BUNGA KANTAN

Bahan2nya:
1 mangkok nasi sejuk * untuk 2 orang ok,kalau untuk ramai kena tambah lah ya
5 ekor udang besar,kalau kecik pun ok tapi kena tambah sikit lah
3 sekor udang - hiris bulat
1/2 kuntum bunga kantan besar - dihiris
4 biji cili padi - potong kasar
2 ulas bawang putih - tumbuk
1/2 biji bawang besar - tumbuk
1 sm udang geragau - tumbuk
sedikit carrot                        }
sedikit kobir ungu - hiris       } boleh jugak sayuran fav lain ya.
sedikit daun bawang - hiris    }
1 sudu sos tiram (jk suka tp akak x letak)
garam secukupnya
sedikit minyak menumis

Cara nya

Panaskan sedikit minyak dalam kuali
goreng sebentar udang dan sotong yang sudah digaul garam kunyit. ketepikan
dan tumislah bahan tumbuk dan bawang sehingga wangi, masukan udang geragau,
masukkan sayuran kecuali daun bawang, kacau rata,
kemudian masukan nasi dan bunga kantan dan gaul rata,
d ikuti dengan udang dan sotong yang telah digoreng terlebih dahulu
rasa garamnya (hati hati sebab dah ada udang geragau) serta akhir sekali masukkan daun bawang
ready untuk dihidangkan taburkan sedikit daun bawang kat atas untuk kelihatan lebih menawan dan sedap dimakan tapi kalau tkde pun ok nasi goreng tu boleh makan jugak

Friday, March 13, 2015

IKAN TENGGIRI MASAK KURMA @ PUTIH


ubah selera kurma ayam kepada ikan pula...
dah lama ternampak resepi Ilahjy ni d fb.. tapi baru sekarang mencuba masak kurma ikan ni.. tu pun setelah dapat ikan yang bersesuaian dengan yang Ilahjy warwarkan..
jom layan resepinya...

IKAN TENGGIRI MASAK KURMA @ PUTIH

Bahan2nya:

4 keping ikan tenggiri
2 sudu besar rempah kurma
Bawang kecil, halia, bawang putih dimayang
2 kuntum Bunga lawang
1 inci kulit kayu manis
2 biji buah pelaga Sedikit jintan manis
Sedikit halba Sedikit biji sawi
2 keping asam gelugor
Santan pekat secukupnya
Daun limau purut
Cili hijau potong serong
Cili merah potong serong

Caranya:

Tumiskan kesemua bahan sehingga kekuningan dan wangi Masukan sedikit air dan serbuk rempah kurma Setelah pecah minyak masukkan santan, ikan, asam, cili2, daun limau dan garam Masak dengan api perlahan sehingga semua empuk.

KETAM TELUR MASIN


malas nk mengomel hari ni.. masakan kegemaran keluarga ni...

KETAM TELUR MASIN

1. Ketam bunga - 3 ekor (potong setengah)
2. Kuning telur masin - 5 biji (direbus)
3. Bawang putih - 3 ulas (dicincang)
4. Cili padi - 8 biji (dicincang)
5. Tepung kanji - 2 sudu besar)
6. Mentega - 2 sudu besar
7. Susu cair - 2 sudu besar
8. Daun kari - 5 helai
9. Garam & lada sulah secukupnya

1. Kukus ketam hingga masak dan toskan airnya
2. Gaulkan ketam bersama tepung kanji & goreng di dalam minyak yang banyak. Toskan & angkat. Ketepikan
3. Tumis bawang putih yang dicincang bersama mentega dan kuning telur masin yang juga dicincang dengan api perlahan
4. Masukkan daun kari dan susu cair
5. Masukkan ketam yang digoreng tadi, gaul mesra
6. Perasakan dan sedia dihidangkan

Thursday, March 12, 2015

CREAM PUFF


kali ni akak try resepi yang sedap dari maz abdul... tapi punya terlajak comeyyy la pulakkan.. x seperti maz buat tu sekali ngap je hage 30sen sebiji... hehehe..

 CREAM PUFF
250ml air
100g butter
1 sudu besar gula pasir
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil esen vanila
125g tepung gandum
2 biji telur gred A

Cara membuatnya:

1. Satukan air,gula,garam,butter dan esen vanila dlm periuk. Panaskn atas api hingga mendidih.
2. Bila dan mendidih,kecilkn api,masuk tepung dan kacau cepat2 hingga sebati dan tepung tak lekat pd tepi periuk. Angkat dan tunggu hingga adunan sejuk.
3. Bila adunan dah sejuk,pukul telur guna garfu dan masuk dlm adunan. Gaul sebati guna senduk kayu atau putar guna mixer.
4. Masuk dlm piping bag dgn nozel star or nozel semperit.
5. Paipkn atas loyang yg telah dialas dgn baking paper.
6. Bakar pd suhu 180'C selama 30 minit bergantung pd saiz cream puff dan oven masing2.
7. Bila cream puff dah berwarna keemasan baru angkat ye..
8. Tunggu sejuk baru paipkn inti.

Resepi Vanilla Custard

Bahan2:

500ml susu segar
25g tepung kastard
25g tepung jagung
125g gula pasir
1 biji telur gred A
1 sudu kecil esen vanila

Cara membuatnya:

1. Satukan semua bhn dlm periuk, bancuh sebati dan masak guna api perlahan hingga kastard menjadi pekat dan meletup letup.
2. Sentiasa kacau supaya kastar licin dan cantik.
3. Tunggu kastard sejuk baru paipkn dlm cream puff.
Perhatian:
1.Jika cream puff mengecut selepas keluar dr oven,itu bermakna sukatan telur berlebihan.. Jika menggunakn saiz A,sukatannya 2 hingga 2 setengah biji shj.
2. Kacau rata kastard atau putar guna mixer supaya lebih mudah nak paipkn dlm puff.
3. Cream puff yg sempurna kejadiannya akan berlubang ditengah2 dan sedia utk dipaipkn kastard.

** tabur snow powder

Sekian slmt belajar..

TELUR ITIK MASAK LEMAK CILI API PUCUK UBI


harini dengan hati yang terbuka mengaku... selera betul makan.. x sedar menambah nasi...!! 
memang sedap telur ni digandingkan bersama pucuk ubi..

TELUR ITIK MASAK LEMAK CILI API PUCUK UBI
aroma tradisi

4 biji telur itik - bersihkan terlebih dahulu
10 tangkai cili api - tumbuk
1 ulas bawang merah - tumbuk
1 batang serai - titik
1/2 ikat pucuk ubi - celur
1 helai daun kunyit - ikatkan
sdkt serbuk kunyit (lebih cantik guna kunyit hidup - tumbuk)
sekeping asam keping
garam secukup rasa
semangkuk kecil santan

masukkan santan bersama bahan tumbuk, serai, asam keping, kunyit hidup, garam dan masak sambil mengacau sentiasa hingga mendidih
kecilkan api dan masukkan telur sebiji demi sebiji. tunggu sebentar hingga telur hampir keras dan masukkan pula daun puncuk ubi.
besarkan api dan sentiasa mengacau hingga mendidih sekali lagi
hidangkan

Wednesday, March 11, 2015

KEPAK AYAM PANGGANG HERBA INGGERIS


dah jemu asyik ayam panggang style melayu.. jum kita buat cara omputih pula... jika guna herbs yang segar lebih fresh rasanya.. biasanya tesco berdekatan rumah akak ada jual perbagai herbs inggeris ni tapi malangnya time akak nk cari kat tesco nasib x menyebelahi akak.. kalau akak x nak guna selalu je nampak kat tesco.. terpaksalah guna herbs kering jer..

KEPAK AYAM PANGGANG HERBA INGGERIS

6 keping kepak ayam - toskan betul betul kering
2 ulas bawang putih - cincang
4 jenis herba inggeris secukupnya :
- thyme
- oregano
- rosemary
- sage
sedikit garam
sedikit gula
serbuk lada hitam secukupnya
1/2 biji jus lemon
minyak zaitun / minyak masak - akak guna caratino

gaulkan ke semua bahan di atas hingga rata dan perapkan semalaman @ paling kurang 20 minit dalam ciller.
panaskan oven 190'
keluarkan dari peti ais dan susun atas tray yang di alas aluminium foil.
bakar selama 20 minit @ hingga masak 

SOS HITAM (yang ni akak tambah)
* sos ini juga boleh di siram pada ayam nasi ayam..

250ml stok ayam
kicap manis
1/2cup sos tiram
garam dan gula secukupnya
bancuhan tpg jagung }
serbuk cili               } gaul sekali dengan air secukupnya
serbuk lada hitam    }
cara

dlm periuk satukn stok ayam, kicap, sos tiram dan garam. masak hgga didih dan cmpurkn bancuhan tpg jgg. masak hgga pekat dan tutup api.

AISKRIM ABC


ada yang kata resepi ni dari thailand tapi di Rantau Panjang Kelantan pun popular juga...
sangat sangat sedap ni... 
jom cuba,,

AISKRIM ABC 

pulut
roti potong kiub kecil
sagu merah
sagu hijau
jagung creamer
agar agar kosong yg diwarnakan
aiskrim scop
tabur kacang tumbuk..

di mulakan dengan pulut roti dan seterusnya ikut saja susunan resepi di atas..di akhiri dengan beberapa scoop ais krim serta taburan kacang serbuk
siap bolehlah dinikmati.

CUCUR UDANG GERAGAU


cucur yang sedap di kala ujan...

CUCUR UDANG GERAGAU 

Bahan-bahan :
200 gm udang geragau kering
2 cawan tepung
1 sudu kecil yis
1/2 st b.powder
1 biji bawang besar - dadukan
2 biji cili merah - tumbuk
Daun sup & daun bawang
sdkt serbuk kunyit
garam secukup rasa
1 1/2 cawan air (kurangkan sikit)
minyak untuk menumis

Cara -cara :

Udang dibersihkan dan toskan.
Dalam sebuah bekas masukkan tepung, yis, baking powder, bawang dan cili. Gaul rata.
Masukkan udang geragau dan kacau bersama air sedikit demi sedikit hingga rata.
Biarkan adunan dalam 10 minit.
Panaskan minyak dan kaupkan dengan jari dan goreng cucur hingga kekuningan dan garing.
Sedia dihidang. Sedap dimakan bersama sos cili atau mayonis.

RENDANG KERANG


menurut yang berkongsi resepi ni katanya resepi ni berasal dari Branang N9..
untuk pengetahuan... memang sedap sangat rendang ni.. wp hampir sama dengan rendang Perak tapi x serupa. rendang N9 ni lebih pedas dan warnanya pun menarik..

RENDANG KERANG
 Chef dapur Panas

400 g isi kerang
2 biji bawang merah }
10 biji cili api          } Blend
2 in halia - hiris
2 in lengkuas hiris
2 in kunyit hidup - hiris
2 batang serai (1 ketuk & 1 hiris)
2 helai daun kunyit - hiris halus
2 helai daun limau purut - carikkan
1 keping asam keping
2 sb kerisek
50 ml santan
garam gula secukup rasa
sedikit minyak untuk menumis

panaskan sedikit minyak dan tumisan bahan blend hingga kering.
masukkan halia lengkuas dan kunyit hidup serta serai yg telah d hiris. gaul rata.
masukkan kerang dan serai titik. sebatikan.
masukkan santan dan asam keping. biarkan ia mendidih sekejab.
masukkan kerisek daun limau purut, garam gula secukup rasa. kacau hingga kering.
akhir sekali masukkan daun kunyit yang telah d mayang halus.
kacau sebati dan angkat

Saturday, March 7, 2015

MAXICO CHA KUIH (CHURROS)


nampak kurus pulak maxico cha kuih ni... dulu akak buat gebu gebas.. mungkin kerana kali ni akak guna nozel bintang.. dulu akak buat guna nozel bulat tanpa bintang je...
memang sedap kuih mat salleh ni untuk hidangan petang bersama teh tarik... 
resepi ni akak belajar d kelas Chef Han yang akak sertai... dah lebih 10 th yang lalu.. lamanya terperamkan.. hahaha... menurut Chef Han kuih ni berasal dari maxico.. kiranya ni kuih cakoi ala ala maxicolah katakan...

MAXICO CHA KUIH (CHURROS)

A)
250 g air
100 g butter
2 g garam
B)
150 g tepung
2 g serbuk penaik
C)
2 bj telur
D)
20 g caster sugar - hiasan
minyak masak

masak A) sampai didih. tutp api dan tambah bahan B) gaul cepat cepat sampai sebati

pindahkan ke mixer. pukul sampai sebati dan masukkan telur. sebatikan lagi

masukkan campuran ke dalam piping bag dengan menggunakan nozel kesukaan. tekan  keluar ke dalam minyak masakan yang sudah dipanaskan. angkat dan toskan.

taburkan gula caster dan sedia dimakan

** untuk senang masak dalam kuali non stick
** gunakan penyepit besi untuk angkat dr minyak
** paipkan ke dalam minyak dan putuskan ke tepi non stick # jk x biasa boleh gunakan gunting sz sedang untuk memutuskan adunan yang telah dipaipkan

Wednesday, March 4, 2015

JAGUNG MANIS KUKUS


kudapan petang.. yang sedap

JAGUNG MANIS KUKUS
Resepi Asal : KAK AZIE 

 Bahan-bahan ( 4-5 orang )
500 gm jagung ( leh dpt dbhgn frozen )>>nak guna yg freash pun ok kalau rajin sbb lagi sedap!
 2 s b butter
 4 s b susu pekat manis ( kemanisn ikut suka )
secubit garam

Cara-cara

Kukus jagung dlm 20 minit..lg lama lg sedap :) Jagung dh masak..dlm bekas lain..masukkan jagung yg masih panas2, gaul dengan butter, susu pekat manis dan tabur secubit garam. Sebatikan..dh siap....enak dimakan semasa masih panas2..


Tuesday, March 3, 2015

KEK BUAH MULBERRY


buah Mulberry ni pemberian dari rakan setaman...yang sebenarnya untuk kek ni kena guna buah ni sebanyak 250 g tapi yang akak dapat cuma 180 g shj.. jadi baki yang kurang tu akak tambahkan kismis kuning sebab itu je yang ada stok kat umah ni..
dulu akak pernah buat kat sini..


KEK BUAH MULBERRY

Bahan ‘A’ 
90 gm minyak jagung 
150 gm gula castor 
3 biji telur gred A 

Bahan ‘B’
 250 gm tepung gandum 
1 sudu teh baking powder 
1 sudu teh soda bikabornat ( semua bahan dicampur dan diayak ) 
1 sudu besar air limau + 3 sudu besar susu segar

Bahan ‘C’ 
180 gm buah melbery segar (stok yang akak ada hanya 135g) 
70 gm kismis kuning
½ sudu teh soda bikabornat ( semua bahan ini di gaul rata )

Cara: -

Putar telor dan gula hingga kembang. 
-Perlahankan mesin tuang minyak jagung sambil diputar perlahan hingga sebati. 
-Masukan tepung sedikit demi sedikit berselang seli dengan susu bercampur air limau kacau rata hingga adunan sebati. 
-Masukan buah-buahan kedalam adunan hingga rata. 
-Tuang adunan dalam tin pembakar yang telah beralaskan kertas pembakar serta digris dengan mentega atau minyak. 
-Bakar adunan kek hingga masak.

IKAN MASAK LEMAK CILI API BERKARI


Memang dah x de idea nak masak ni...

IKAN MASAK LEMAK CILI API BERKARI

3 ketul ikan Nyok Nyok
8 tangkai cili api - tumbuk 
1 batang serai - ketuk 
1 biji tamato - belahkan 
1 sb serbuk kari
3 helai daun limau purut -koyakkan 
sedikit serbuk kunyit 
2 cawan santan pekat 
2 keping asam keping 
sedikit garam

didihkan bahan tumbuk santan asam keping dan serbuk kunyit serta serai. setelah itu masukkan ikan garam serta sernuk kari. didihkan sebentar barulah masukkan tomato dan daun limau purut. sekali lagi didihkan sambil sentiasa dikacau. tutup api.

AIR MATA KUCING


menghabiskan stok buah mata kucing yang akak beli d hadyai.
 cuaca sekarang yang panas terik ni memang sesuai sangat minum air mata kucing ni untuk menghilangkan panas badan.. sebenarnya cuaca mcm ni tekak akak dah mula perit.. bila dapat minum ni lega sikit sakit tekak akak ni..

AIR MATA KUCING

buah mata kucing kering - basuhkan
air untuk merebus secukupnya
gula untuk beri rasa manis secukup rasa
ais kiub secukupnya

masak air mata kucing dengan air secukupnya
bila dah mendidih dan buah mata kucing sudah kembang tutup api.
biarkan sejuk sepenuhnya
tuangkan air rebusan bersama buah mata kucing ke dalam jug.
masukkan gula secukupnya bersama ais kiub

SAMBAL HIJAU


asalnya akak dapat sambal dari gift kelas masak.. sedap sangat.. kemudian akak pun teringin nk mencubanya sendiri tapi x berani nk buat banyak cukuplah sekadar nk rasa dan sama x dengan sambal yang akak dah rasa.. boleh tahan.. memang seakan sama tapi akak punya ni terlebih ikan bilis je.. tapi sedap ehh..

SAMBAL HIJAU

bahan blend: (penumis)

10 tangkai cili api 
2 tangkai cili hijau
5 ulas bawang merah 
1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih

segenggam ikan bilis - bersihkan goreng sekejab dan blend (jangan hancur)
air asam jawa secukupnya
sedikit belacan bakar - hancurkan
garam gula
minyak untuk menumis

panaskan minyak goreng ikan bilis sebentar dansejukkan untuk blend
gunakan minyak yang sama (kurangkan dulu) 
tumiskan bahan blend penumis. masak hingga naik bau dan masak hingga betul betul cili masak supaya ia x mengeluarkan bau cili.
masukkan air asam jawa secukupnya dan belacan
bila hampir kering masukkan ikan bilis. masak hingga kering
masukkan gula dan garam secukupnya.
tumiskan sehingga naik minyak untuk beri tahan lama.

Saturday, February 28, 2015

STICKY CARAMEL CHICKEN WINGS


resipi ayam ni dah masak banyak kali daaa... atas permintaan anak yang balik mengejut untuk menyambung perjalanannya ke Padang Besar atas urusan kerja.. akak masaklah masakan kesukaan mereka.. akak masak awal pagi sebab akak akan menghadiri kelas masakan hari ni.. dalam keadaan sibuk dan kelam kabut menyediakan hidangan buat anak dan mr hubby dan yang paling lucunya akak sempat snap... macam x caye pada diri sendiri semua sempat dibuat..... hehehe.. 

STICKY CARAMEL CHICKEN WING

Bahan-bahan ( 24 keping )

12 keping kepak ayam (belah dua jadi 24)
2 sudu besar minyak masak
3 ulas bawang putih - diketuk dengan kulitnya sekali (tak perlu kupas)
1 sudu besar halia dicincang
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam (saya tambah..)
1 sudu besar sos ikan
1 sudu besar kicap
1 sudu besar sos cili
1/4 cawan (60ml) madu-(Ayu gunakan dalam 7-8 sudu besar, saya pun sama..)
Cara-cara
Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan bawang putih, halia dan chicken wings, kacau dan goreng selama 5 minit.
Masukkan semua sos dan madu, kacau sekejap, kemudian tutup kuali. Kacau sekali-sekala selama 15 minit atau sehingga semua wings masak dan browned (bersalut dengan sos).

NOTA : Bila dah masuk madu, sos akan berbuih. Jangan takut bila tengok sos macam hangit towards the end. Bila sos dah agak kering dan bersalut pada wings ia akan jadi sticky dan caramelized macam barbecue chicken. Sedap sangat!

Friday, February 27, 2015

KERABU UDANG SUHUN


tergoda tengok kerabu udang suhun puteri di fb... terus buat untuk menu tengahari...
memang class sedap sangat ni...

KERABU UDANG SUHUN

BAHAN2NYA (TUK HIDANGAN 4-6 ORG)

- 150 GM UDANG SEGAR BUANG KULIT DAN REBUS
- 150 GM SUHUN DICELUR DENGAN AIR PANAS
- 2 SUDU MAKAN KERISIK KELAPA
- 3 BATANG SERAI DIHIRIS HALUS
- 1 ULAS BAWANG BESAR DIHIRIS HALUS
- 6 ULAS BAWANG MERAH KECIL DIHIRIS HALUS
- 4 BATANG CILI MERAH DIHIRIS HALUS DAN BUANG BIJI NYA
- 2 SUDU BESAR UDANG KERING DIRENDAM DENGAN AIR PANAS DAN DITUMBUK HALUS
- 1 SUDU KECIL GARAM@SECUKUP RASA
- 3 BIJI LIMAU NIPIS
- BEBERAPA HELAI DAUN SOP DIHIRIS HALUS

*** PASTIKAN SUHUN YG TELAH SIAP DICELUR DITAPIS AIRNYA BIAR KERING. BAWANG YG TELAH DIHIRIS DIRAMAS2 SUPAYA YG SEKEPING TU JADI BANYAK TERASING DIDALAMNYA. CILI KITA HIRIS DULU BARU BUANG BIJI DALAMNYA. UDANG TU JGN MASUK BESAR2 SO KENA POTONG2. AIR LIMAU MASA NAK MASUKKAN KITA GUNA TAPIS OK. ***

CARA2NYA

1. SATUKAN SEMUA BAHAN2 KECUALI LIMAU NIPIS DAN DAUN SOP. GAUL BAHAN2 DENGAN TANGAN HINGGA SEMUANYA MENJADI RATA.

2. PERAHKAN JUS LIMAU NIPIS DAN TABURKAN DAUN SOP. DIGAUL LAGI HINGGA RATA.

3. SIAP TUK DIHIDANG PADA BILA2 MASA. MASAKKAN KAMPONG YG TERBAIK!!!


SELAMAT MENCUBA!!!

SUMBER : MAJALAH RASA BUMPER JUN 2012

Thursday, February 26, 2015

PULUT AYAM SIAM


pulut ayam yang sangat memikat selera. pertama kali akak makan ketka akak sampai ke sempadan Thai.. Danok.. di sana akak lihat rata rata kedai ada menjual ayam goreng ni.. tengok warnanya yang kemerahan gelap seakan ada tarikan magnet mengamit selera akak untuk mencubanya.. sebabnya terlalu ramai orang yang lalu lalang singgah membeli.. akhir akak pun x terkecuali mencuba.. sedap sangat rupanya... waktu balik wp berdiri beratur panjang lama dan setelah check dengan imegresen pasport akak sangup menyelinap dan sanggup berjalan kaki jauh untuk dapatkan set ayam goreng ni lagi.. hehehe.. 
keesokkannya akak masih lagi teringat ingatkan ayam ni.. google pun x jumpa resepinya.. kecewa sangat.. rupanya salah taip tajuk resepinya.. tertaip ayam goreng thai.. kompom x kan jumpa...aaaaarr.. kesiankannnn...

PULUT AYAM SIAM

500gm beras pulut di remdam 1 jam
basuh beras pulut dn kukus hingga masak

5 ketul peha ayam...di basuh bersih

2inci halia
5 biji cili kering
5 ulas bawang putih
1 sdb serbuk pati ayam
sedikit garam
sedikit kunyit serbuk
blend semua bahan.
gaul bersama ayam dn perap kn

perap dlm tapisan ye bukan dlm besen supaya air ayam tak bertakung...
perap dlm 1/2 JAM pun ok dh
lepas tu tabur kan 4 sudu tepung beras dan tampi perlahan...hingga sekata
blh lah mengoreng mcm biasa

klu mkn pulut ayam mesti ada bawang goreng ye...semesti.nya yg di buat sendiri

sos nya:

5 biji cili besar
1 biji bawang besar
sedikit halia
sedikit akar ketumbar semua bahan ni
di blend halus

3 ulas bawang putih di cincang
gula ikut selera
cuka ikut selera
campur kn semau bahan blend dan bahan ini
didih kn atas dpur dgn api sekejap masukkn
1 sdu kecik tepung jagung yg dh di larut kn dahulu...didih kn sekejab..
sos pulut asam memang agak cair ye...

dah siap hidang kn bersama bawang goreng tadi...siap.

Wednesday, February 25, 2015

NONA MANIS KU


cadangnya nak buat lain tapi bila tengok gambarnya berkali kali terus tergoda.. terus terajin buat untuk minum petang..
rasanya lemak manis wangi pandan seakan rasa kuih tepung pelita. akak suka kuih ni.. sedap tapi membuatnya perlu ada kesabaran sebab kalau silap langkah jadi kuih Nona Manis Layer.. hehehe
jika guna gula pasir jangan sukat rata pada scop.. boleh kurangkan sikit.. sebab akak guna gula pasir yang akak kurangkan sikit.. secukup rasa semuanya.

NONA MANIS

Resipi Asal: Warisan Mama
Sumber Rujukan: Azlita Aziz (Blog Masam Manis)
Dicuba oleh: Mufidah Abdul Hadi Alyunusi fb

Bahan- bahan A:

1 biji telur
1/2 cawan gula halus (saya guna gula castor)
1 cawan santan (saya guna santan segar)
1 cawan tepung gandum

Satukan gula, tepung dan santan. Kacau sebati dan ketepikan. Pukul telur hingga kembang dan campur dengan bahan tadi Saya satukan semua bahan dan kisar dalam blender hingga sebati). Ketepikan.

Bahan- bahan B:

1/2 cawan santan pekat
1/2 cawan air pandan (5 helai daun pandan dikisar bersama 1/2 cawan air, kemudian ditapis)
1/4 cawan gula halus (saya guna gula castor)
1/4 cawan tepung jagung
Secubit garam
Sedikit pewarna hijau
Sedikit pandan emulco jika suka ( saya tak guna)

Satukan semua bahan dan masak atas api sederhana sehingga pekat, berkilat dan adunan meletup-letup. (Saya kisar semua bahan dalam blender sebelum masak hingga pekat dan berkilat). Satukan adunan ini dengan adunan A tadi dan kacau sebati hingga mendapat adunan yang pekat dan licin.

Bahan-bahan C:

1 cawan santan pekat
1 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar gula
1/2 sudu teh garam (saya letak skit jer garam)

Satukan semua bahan C (saya kisar semua bahan dalam blender) dan kacau atas api sederhana hingga pekat. Sejukkan sebentar sebelum dimasukkan ke dalam piping beg. (Saya buat 1 1/2 adunan untuk adunan C ini)

Panaskan kukusan dan balut tudung pengukus dengan kain. Sapu acuan lompang (saya guna acuan lompang dan acuan tart) dengan minyak. Masukkan adunan hijau 3/4 penuh acuan (saya letak lebih sedikit dari 1/2 acuan, tapi tak sampai 3/4 penuh sebab nakkan bahagian hijau tu nipis sedikit). Kemudia paipkan adunan putih di tengah2 tengah adunan hijau sehingga adunan naik hampir penuh acuan. Kukus selama 7-10 minit menggunakan api sederhana. Sejukkan sebelum keluarkan dari acuan.

Selamat Mencuba!

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...