followers

salji

waktu

bird terbang

Thursday, March 28, 2013

HOMEMADE CILI SOS


cili sos

akak memang suka sangat dapat buat sos cili wp kejenya sedikit rumit tapi berbaloi rasanya.. puas hati... sebenarnya akak buat hanya 1/2 kilo je... tu pun sampai penuh piuk yang akak buat tu... dulu penah juga akak buat tomato sos dari buah tomato... sedap! dan akak juga pernah buat sos dari cili merah campur cili api... memang puas hati dapat buat...


sebenarnya lebih dari 3 botol ni akak dapat hasilnya... akak cadang nak sedekah je dengan kawan kawan.. hehehe.. nampak biji cili.. sebenar blender akak tu dah x mampu nak prosesnya lagi.. panassss sebab dah berulang kali blend... aduyaii.. apakan daya tapi rasanya sedap tau, ada rasa masam masam pedas!

HOMEMADE CILI SOS
mamak haji
akak buat 1/2 dari adunan ni...

BAHAN-BAHAN YANG DIPERLUKKAN:

1. Cili Kering 1 kg.
2. Gula Pasir 4kg (kalau nak manis, tambah sekilo lagi).
3. Garam 350gm. Ikut Selera anda.
4. Bawang putih dalam 200 gm (kalau lebih sedikit tak apa).
5. Tepong Ubi Kayu 400gn ( Mamak gunakan sebagai bahan pemekat. kelikatan sos mengikut selera anda).
6. Cuka Tiruan pun boleh yang asli pun boleh dalam 1 kg.
7. Air 5 liter masa mengisar keseluruhan mengisar cili. Semasa memasak tambah lagi 4 liter.

Nota: Sekiranya anda ingin menjadi usahawan cili sos gunakan pengawet makanan Sodium benzote dalam 600 PPM atau 12gm. Sodium Benzoate ini diluluskan oleh FDA dan boleh didapati di kedai-kedai Bahan Kimia Industri atau makanan kalu botol kecil cuma RM2.00 sudah memadai. Bagi suri rumah yang ingin buat skala kecil tak perlu gunakan tetapi selepas siap isi dalam botol simpan dalam bahagian dingin peti sejuk. Boleh tahan sehingga 2-3 minggu.

CARA-CARA:

1.  Cili kering – Cili kering perlu buang bijinya. Cara untuk buang biji cili  ialah dengan memotong serong (45 darjah) cili kering bersaiz lebih kurang dalam 10 mm. Masak selepas potong dan tapis. Semua biji Cili keluar dengan mudah. Cara ini juga boleh digunakan untuk membuat sambal tumis. Tak perlulah blender lama-lama sampai blender berasap. Masak cili itu supaya lembut (lebih kurang 1 jam). Mamak tak galakan rendam seperti kilang buat itu. Itu cara kurangkan kos dan tak sedap. Semasa mengisar itu masukkan bawang putih sekali (jangan lupa buang kulit pulak).

2. Masak kisaran cili kering seperti anda buat sambal tumis. Setelah masak masukkan Gula dan juga Cuka. dan Garam. Rasa apa yang tak cukup mengikut selera anda.

3. cairkan tepung ubi (kanji) anda dengan air. Masukkan kedalam cili yang tengah masak sedikit demi sedikit dan kacau rata. Pereksa kelikatan. Perlu ingat selepas sejuk sos anda akan menjadi lebih pekat.

4. Sodium Benzote ini sebagai pengawet akan bantu menghindarkan pertumbuhan kulat. Bahan kimia ini juga luas digunakan dalam Industri minuman. Ia tidak membahaya kepada manusia sekiranya digunakan cara betul. cuma kandungan tidak lebih dari 1gm untuk 1 kg berat tubuh manusia. Sila baca di wikipedia tentang bahan pengawet ini. Sodium benzote ini sangat larut dalam air biasa bukan dengan air panas. Maka cairkan dulu serbuk ini dengan air biasa dan campurkan dalam cili sos anda setelah sejuk. Suri rumah tak perlulah gunakan pengawet ini kecuali mahu jadi taukeh Cili Sos. Anda boleh perolehi 65 botol berat 330gm dari resepi ini. Taukeh Restoren yang beli bertong-tong cili sos dalam sebulan, boleh arahkan tukang masak anda buat cili sos ini  semasa dia ada kelapangan untuk jimat kos dan boleh perolehi sos yang bersih dan sedap.

Selamat mencuba.

2 comments :

  1. wah kak...pasni x payah dah beli sos cili...boleh buat sendiri...bestnyer...t/kasih kak...fiza ambik yer...nanti boleh try...t/kasih ya...=)

    ReplyDelete
  2. Good idea..nk test..nk jd usahawan la..

    ReplyDelete

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...