followers

salji

waktu

bird terbang

Thursday, October 2, 2014

SAYUR GORENG BERSAMA AYAM DAN TELUR MASIN


terlebih bubuh kicap cair la pulak.. jadi gelap pulak tumisan akak ni... tapi x pe.. jika korang nak try akak dah adjust dh resepi di bawah ni.. ikut saja..
ketika menumis masakan ini.. masyaallah.. aromanya cukup mengamit selera.. baunya pun dah tau pasti sedap..
akak ambil resepi ni di salah satu rancangan masakan d tv, nampak menarik sangat sebab ia d letakkan parutan telur masin di atasnya. untuk pengetahuan.. masakan ini x perlu kita letakkan garam kerana sos ikan dan kicap cair serta telur dah memberi secukup rasa pada masakan ini

SAYUR GORENG BERSAMA AYAM DAN TELUR MASIN

250g ayam potong kiub kecil
1 biji bawang besar - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
1 biji cili merah - hiris
3 biji cendawan butang - hiris
1/2 biji lobak merah - potong mancis
4 batang kacang panjang - 1 "
2 in kunyit - hiris
1 rumpun syur kailan -  hiris & celur sekejab shj
10 g tepung jagung yang dibancuh dgn 30 g air
1-2 helai daun limau purut
2 sb sos ikan
2 sb kicap masin ( 1 sb seeloknya)
3 sb stok ayam
sebiji telur masin rebus
minyak untuk menumis

panaskan minyak tumis bawang dan kunyit dahulu hingga wangi
masukkan cendawan butang
dan diikuti dengan ayam, gaul hingga ayam masak
masukkan lobak merah, kacag panjang dan batang kailan serta cili merah gaul rata
masukkan daun kailan yang dah dicelur sebentar
masukkan kicap masin, sos ikan stok ayam dan air secukupnya, masak hingga mendidih
curahkan air tepung jaging untuk memekatkan kuahnya dan gaul rata
angkat dan tuangkan di dalam bekas yang telah disediakan
akhir sekali parutkan telur masin ke atas sayur goreng bersama ayam ini

selamat mencuba

Tuesday, September 30, 2014

ATVT KELAS JW - KUIH SARANG SEMUT


Biskut sarang semut ni adalah untuk atvt  projek usahasama tahunan JW di tempat akak ni..  bukan biskut ni je yang kami buat.. ada lg 2 jenis iaitu biskut almond london dan semprit bunga cina.. 
JW yang join mestilah beri komitmen dari mula hingga selesai.. kemudian biskut biskut ni di agihkan samarata.
projek ni memang seronok sebab kami buat beramai ramai.. faham faham la bila sesekali bertemu... macam macam yang kami borakkan.. hehehe 


KUIH SARANG SEMUT

Bahan :

250 gm butter
100 gm gula halus
350 gm tepung gandum
100 gm tepung kastard
100 gm tepung jagung
1 biji kuning telur
1 sudu kecil esen vanila

Bahan Hiasan :

sedikit coklat rice (x letak)
sedikit manik gula kecil ( warna warni )
secukupnya paper cup kecil

Cara :

Pukul kembang butter dan gula.
Masukkan kuning telur dan esen vanila dan gaul rata.
Masukkan tepung dan gaul rata.
Parutkan adunan kedalam mangkuk kecil dan sudukan kedalam paper cup.
Taburkan coklat rice dan manik gula kecil.
Bakar dalam oven dengan suhu 180c sampai masak ( anggaran 15 minit ).
Dah siap,sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara.

RENDANG AYAM


dua tiga hari lagi kita nak sambut hari lebaran Aidil Adha... tentu ramai yang terfikir rendang apa yang nak dimasak.... ni akak share resepi yang mudah dan simple tapi sedappppp...

RENDANG AYAM 

Bahan2nye

Semua bhn d hiris
5 bj bwg beso
2 btg serai
2 helai daun kunyit
2 in halia

60 g serbuk cili (guna cili kering blend je)
1/2 kilo santan
1 ekor ayam dlm 2 kilo

Semua bahan dmasukkn ddlm kuali
Kacau hingga kering

** lain kali akak try guna cili serbuk barulah rendang ni nampak kemerahan

Monday, September 29, 2014

SAMBAL UDANG TERUNG PIPIT


ketika program gotong royong anjuran jbtn perpaduan taman sebelah.. ramai jumpa kawan kawan dari taman lain.. selesai gotong royong kami sembang sembang dorang mempelawakan akak mengutip terung pipit ni.. orang dah pelawa.. apalagikannn.. rezeki jangan di tolak.
jadi jika dibuat sambal camgini makan dengan nasi panas panas mesti bestkan..

SAMBAL UDANG TERUNG PIPIT

BAHAN2NYA: 
 300 g udang
1 senduk sederhana cili kering kisar 
1 labu bawang besar 
2 ulas bawang putih
1 inci belacan (optional.
garam gula
minyak untuk menumis

CARA:

Panaskan minyak.  Tumis bahan-bahan kisar sehingga naik bau dan terbit minyak.

Seterusnya masukkan 1 cawan air, Biarkan kuah mendidih seketika.

Kemudian masukkan gula, garam, dan air asam jawa.  Kacau rata.

Masukkan udang dan biarkan di atas api sehingga udang masak.

Akhir sekali masukkan terung pipit.

Biarkan beberapa minit di atas dapur kemudian tutup api.

COOKIES SEMPRIT PULUT HITAM


biskut yang sedap dan rangup

COOKIES SEMPRIT PULUT HITAM

Bahan-bahan ( 10 orang )

150 gm tepung sago /ayak dulu lee
200 gm tepung pulut hitam
100gm Marjerin
50gm Butter
150gm gula halus
1 bijik merah telur
65ml santan pekat
Cara-cara

satukan butter dan marjerin,mixer sampai lembut,masukan gula, mixer lagi sekejap, masukan merah telur dan kacau lagi.
satukan tepung sago dan tepung pulut hitam, masukan sedikit demi sedikit kedalam adonan butter tadi, last masukan santan pekat dan kacau sampai sebati betul
masukan adonan kedalam piping bag dan gunting ujungnya,gunakan nozzle bentuk star tu yg size besar sikit, paling ideal nozzle 1M yg utk buat swirl pada cupcake yea. picitkan bentuk star kat atas tray yg sebelumnya dah disapu dengan butter atau alas dengan paper,letaklah kismis ke,almond slices ke kat atas cookies tu
bakar cookies ini selama 25minit dengan suhu 150C. jangan angkat cookies nie selagi masih panas, ianya mudah hancur,tunggu sejuk dahulu baru letak dalam balang

Sunday, September 28, 2014

NASI GORENG BELACAN


nasi yang berulang kali buat.. tapi belum d wartakan d blog ni.. hehehe
terima kasih resepinya.. memang sedapppp..

NASI GORENG BELACAN

Bahan-bahan ( 5 - 6 org makan )

2 mangkuk nasi putih (yg telah sejuk)
7 biji cili api hijau (kalau nak lebih pedas guna yg warna merah)
1 labu bawang besar
50 gm udang kering (dibersihkan dan direndam)
belacan sebesar ibu jari
3 ulas bawang putih - diketuk
garam dan gula secukup rasa
Untuk daging goreng:
300gm daging - dipotong kecil2
3 sb kicap
1 sk serbuk kunyit
1/2 sk serbuk lada hitam
sedikit garam dan gula
4 biji telur- 1 bji utk dimasukkan kedalam nasi dan 3 biji lg utk di buat telur dadar
daun salad
cili api sebagai hiasan( juga utk menambahkan pedas)
sedikit minyak utk menggoreng daging dan nasi

Cara-cara

Daging Goreng: Panaskan sedikit minyak (lebih kurang 3 sb) dan masukkan daging. Kacau seketika dan masukkan kicap, serbuk kunyit, serbuk lada hitam, gula dan garam. Masukkan sedikit air(melitupi daging dalam kuali) dan goreng hingga kering.
Dadar telur: Pecahkan 3 biji telur ke dalam mangkuk. Panaskan frying pan, masukkan sedikit adunan telur dan goreng hingga telur masak(kekuningan). Angkat dan gulung. Ulang sehingga habis kesemua adunan telur. Apabila dadar telah sejuk bolehlah dipotong nipis2.
Nasi Goreng: Blend cili api, bawang besar, udang kering (bersama air rendaman) dan belacan sehingga lumat.
Panaskan kuali dan masukkan sedikit minyak( lebih kurang 3 sb) dan masukkan bawang putih yg telah diketuk. Goreng hingga wangi dan kekuningan.
Masukkan bahan2 yg telah diblend dan goreng hingga kering sedikit dan masukkan gula dan garam secukup rasa. Masukkan telur dan kacau rata.
Masukkan nasi dan goreng sehingga nasi masak. Hidangkan panas2 bersama daging goreng, telur dadar yg telah dipotong nipis dan daun salad. Bagi yg suka makan pedas2 bolehlah diitambah cili api tambahan

MASAK LEMAK IKAN TONGKOL DENGAN BELIMBING BULUH


Belimbing pemberian dari jiran taman maju.. iaitu taman bersebelahan..

MASAK LEMAK IKAN TONGKOL DENGAN BELIMBING BULUH

Bahan bahan

3 bahagian ikan tongkol
1 cawan santan pekat
2 cawan santan cair
1 inci kunyit hidup
5 biji cili padi
1 labu bawang besar
1 batang serai
1 biji cili merah
Beberapa biji buah belimbing buluh
Sedikit daun kunyit
Garam dan gula

Cara Memasak
1. Bersihkan ikan dan toskan.
2. Tumbuk halus bawang besar, cili padi, cili merah dan kunyit hidup. Masukkan ikan dan bahan tumbuk ke dalam periuk.
3. Tuang santan pekat dan santan cair. Masukkan juga serai yang di ketuk sedikit.
4. Masak menggunakan api sederhana supaya santan tidak berketul sambil dikacau selalu.
5. Masukkan daun kunyit dan belimbing buloh, perasakan dengan garam dan gula.
6. Biarkan hingga mendidih dan ikan masak.
Tutup api dan sedia dinikmati.

KETAM KUKUS TELUR MASIN


masakan sedap dan kena dengan selera family kami... kalau dulu setelah akak kukuskan ketam kemudian akak goreng .. tapi kali ni akak kukus dan tumis terus masukkan ketam ni.. rasanya sedap juga wp x digoreng dan memberikan isi ketam ni lebih lembut dan mesra

RESIPI KETAM TELUR MASIN
moh weh ke dapur akak..

1. Ketam bunga - 3 ekor (potong setengah)
2. Kuning telur masin - 5 biji (direbus)
3. Bawang putih - 3 ulas (dicincang)
4. Cili padi - 8 biji (dicincang)
5. Tepung kanji - 2 sudu besar)
6. Mentega - 2 sudu besar
7. Susu cair - 2 sudu besar
8. Daun kari - 5 helai
9. Garam & lada sulah secukupnya

1. Kukus ketam hingga masak dan toskan airnya
2. Gaulkan ketam bersama tepung kanji & goreng di dalam minyak yang banyak. Toskan & angkat. Ketepikan
3. Tumis bawang putih yang dicincang bersama mentega dan kuning telur masin yang juga dicincang dengan api perlahan
4. Masukkan daun kari dan susu cair
5. Masukkan ketam yang digoreng tadi, gaul mesra
6. Perasakan dan sedia dihidangkan


POTATOES FRITTERS


wallaa... sedap bangat... crispy

POTATOES FRITTERS 
fb

3 biji potato usa - sagat panjang
4 sb tepung jagung
3 sb tepung gandum
Sdkt lada sulah
Sedikit garam
1/2 st serbuk penaik
1 biji telur - kocokkan
sdkt daun sup/bawang/kucai
1 biji bawang - hiris
minyak menggoreng

panaskan minyak secukupnya
Gaul semua dan sebatikan dan goreng hingga kekuningan..
* sedap n rangup

KETAM DI LAUTAN KUNING


MASAK KETAM DI LAUTAN KUNING

Bahan-bahan ( sekeluarga )

1. Ketam 5 ekor siap disiang
2. Sebiji kelapa yang diambil santannya:sebahagian santan pekat dan dua bahagian santan cair
3. Kunyit hidup seinci
4. Serai sebatang
5. 1 asam keping
6. 10  biji cili api mengikut kepedasan yang diingini
7. Sehelai daun kunyit
8. Garam secukup rasa

Cara-cara

1. Tumbuk lumat cili api, dan kunyit.
Masukkan bahan 1 tadi ke dalam periuk bersama- sama asam keping, garam dan serai yang telah dititik
Masukkan santan cair dan masak dengan api yang perlahan. Santan perlu selalu dikacau supaya tidak pecah
Masukkan ketam bila santan sudah mula menggelegak.
Bila ketam sudah masak (kulit ketam jadi kemerahan), tuangkan santan pekat.
Masukkan daun kunyit yang telah dikoyak- koyakkan ke dalam gulai dan kacau. Matikan api.
Hidangkan

NASI LEMAK TUMIS PANDAN WANGI TANPA SANTAN



RESIPI NASI LEMAK TUMIS PANDAN WANGI TANPA SANTAN

Bahan-bahan ( Hidangan seisi keluarga )

Beras (apa2 pun boleh)
Bwg merah - dihiris nipis / akak ketuk
Bwg putih - dihiris nipis / akak ketuk
Halia - dihiris nipis / akak ketuk
serai - akak ketuk (tambah)
daun pandan - kerat (tambah)
sedikit pewarna hijau (tambah)
garam dan 1 sk gula
butter / minyak - untuk menumis

sambal tumis:

Ikan bilis
*Bwg besar (bahagi kpd 2 bgian - tuk dikisar dan untuk hiasan bulat)
*Cili kering
sos tiram
cili sos
Minyak masak
Garam dan gula
Air asam jawa

*Kisar hingga halus. Masukkan sedikit minyak untuk hancurkan biji cili kering.

hiasan:
Telur - digoreng mata /telur rebus
telur masin
timun
kacang tanah goreng
papedom
ikan bilis goreng

Cara-cara

NASI LEMAK - basuh beras dan masukkan dalam rice cooker beserta paras air yang bersesuaian. panaskan butter secara berasingan di dalam kuali dan masukkan bwg merah, bwg putih dan halia bersama serai. tumis hingga wangi dan masukkan daun pandan hingga terbit bau semerbak dan tuangkan ke dalam rice cooker. Masukkan juga sedikit garam dan gula. letakkan sedikit pewarna hijau. Gaul rata dan biarkan ia masak seperti biasa. Gaul nasi didalam rice cooker sekali sekala hingga ia masak.

SAMBAL IKAN BILIS - panaskan minyak dan tumis bahan yang dikisar. Tumis hingga pecah minyak dan kacau sehingga ia agak garing sebelum dimasukkan air asam jawa. Tunggu hingga mendidih. Masukkan ikan bilis, sos tiram, cili sos, garam dan gula. Masukkan bawang besar dan tunggu sebentar sebelum api ditutup.


PENJAN UBI KAYU


PENJAN UBI KAYU

ubi kayu - di rebus hingga empuk dan lembut dan toskan
gula putih
gula merah 
sedikit garam
sedikit air - sekadar nak melarutkan gula

masak gula hingga dijadikan gula hangus. bila gula cair masukkan gula merah yang siap dibancuh dengan air(tapiskan dulu).
masukkan ubi yang di rebus dan gaul secara balik balikkan ubi hingga semuanya rata dan sebati.
tutup api dan sedia untuk di hidang.

* kemanisan ikut citarasa.. jangan sampai terlebih gula
* boleh buat guna putih sahaja tapi penjan ubi ni bewarna gula putih sahaja
* boleh di campur kedua dua gula dan masak bersama.

KETAM GORENG CILI TELOR AYAM


sesekali tukar selera masak ini pula... layannn..

KETAM GORENG CILI TELOR AYAM  
5 rencah 5 rasa


beberapa ekor ketam  dibersih dan dipotong dua

1 biji bawang besar  dimayang

7 biji cili merah dikisar

5 biji bawang merah dikisar

3 ulas bawang putih  dikisar

2 batang serai  dititik

1 biji telur ayam  dipukul sedikit

Garam dan gula secukup rasa

Air Secukupnya

Minyak untuk menumis

Cara-cara

-Gaulkan ketam dengan sedikit garam dan serbuk kunyit kemudian digoreng sehingga masak. Ketepikan.

-Panaskan minyak kemudian tumiskan serai bersama bahan kisar sehingga pecah minyaknya.

-Masukkan sedikit air bersama bawang besar, gula dan garam secukup rasa. Biarkan mendidih.

-Kemudian masukkan telur sedikit demi sedikit sambil dikacau sehingga sebati.

-[Pastikan telur dipukul terlebih dahulu supaya sebati rasanya dengan sekata pada kuahnya.]

-Akhir sekali masukkan ketam dan gaulkan sehingga rata.

-Angkat dan hidangkan.



UBI REBUS


ubi ni kawan yang bagi.. punyala besar dan panjang.. tapi akak x sempat nk buat kuih lain sebab tangan akak sakit nk memarut ubi ni.. jadi akak buat menu ringkas je lagi pun susah sangat nk jumpa ubi.. akak buat ubi rebus pun sodap!!

UBI REBUS

ubi - rebus + garam hingga empuk

kelapa + gula garam (gaul rata)

* boleh la ubi dimakan cicah kelapa manis ni

sedapnya.. dah lama x merasa ni... tapi takut juga nak makan banyak.. sebab takut badan "berangin"



KERABU IKAN TONGKOL


dah lama x buat... teringin melanda..

KERABU IKAN TONGKOL

Bahan-bahan ( Untuk 3-4 orang satu hidangan )

1/2 ekor ikan Tongkol(ikan Kayu) sederhana besar
2 labu bawang besar
2 biji cili merah
5 biji cili api (boleh tambah kalau suka)
sedikit air asam jawa dicampur dengan secubit belacan dibancuh
secubit garam ikut selera anda
air perahan limau kasturi/ limau nipis

Cara-cara

Ikan tongkol dicuci bersih dan dibelah dua
 lumurkan sedikit garam pada ikan dan dibakar
 Biar ikan masak sebelah baru dialihkan ke sebelah lagi
Sementara menunggu ikan masak bolehlah menghiris nipis...bawangbesar, cili merah dan cili api
 Bila ikan dah masak perisi ikan macam nak buat kuah laksa
Campurkan dengan bahan yang dihiris tadi
gaulkan bersama dengan air asam & belacan, garam secukup rasa dan perahkan limau kasturi ....dah siap untuk dihidangkan...Cubalah!

CHAR KUEY TEAW


katakan saya sukakan CKT....

CHAR KUEY TEAW
resepi ikut di sini

* UTK PASTE *

200 gm udang
250ml air
4 ulas bawang putih di ketuk
6 sb sos tiram
3 sk kicap pekat
3 sb kicap manis
1 sk petis
2 sb pati ikan bilis / pati udang
2 sk garam (kalau sos tiram masin kurangkan 1sk)
1 sk gula

* UTK MEE *

300 gm kuey teow
1 sb cili boh
kerang
sedikit kucai & taugeh
2 biji telur

Cara-cara

UTK PASTE-

1. Rebus udang dgn air. Bila udang hampir masak, angkat udang dan ditoskan airnya. Air rebusan jgn buang....

2. Campurkan semua bahan utk paste dgn air rebusan udang tadi, reneh hingga menjadi paste yg agak pekat. Matikan api biarkan paste sejuk dan bolehlah simpan dlm fridge.

UTK MEE- 

1. Tumis lada boh hingga garing. Masukkan dlm 4sb paste td. Masukkan udang yg telah direbus td n kerang. Biasanya penang char kuey teow agak berkuah so letak sikit air dlm 1/2 cwn.

2. Air didih masukkan kuey teow, kucai, taugeh n kacau rata. Pecahkan telur, kacau dan bolehlah diangkat. Proses memasak kuey teow ni dlm 3-4 min sj, pastikan api kuat semasa memasak.


NASI GORENG UDANG KASIH SOTONG BERTELO


nasi sedap rasa..

NASI GORENG UDANG KASIH SOTONG BERTELO

Bahan-bahannya:

2 cawan nasi 
150 gm sotong 
150  gm udang
2 biji telur  - sebiji telo mata
1 biji cili merah
3 biji cili api
3 biji bawang merah
1 biji bawang putih
sedikit belacan
sedikit udang kering
1 sudu kecil serbuk cukup rasa
1 sudu besar kicap masin
1 sudu besar sos tiram
secubit garam

Cara-caranya:

1. Kisar kasar cili merah, cili api, bawang merah, bawang putih, belacan dan udang kering.
2. Panaskan sedikit minyak dan tumis sotong hingga airnya kering.
3. Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan kisar hingga naik bau. Pecahkan telur dan kacau sebati.
4. Tambahkan dengan sos tiram, kicap masin, serbuk cukup rasa dan garam. Kacau sebati.
5. Masukkan nasi diikuti dengan sotong dan udang. Gaul hingga nasi dan sotong mesra dengan bahan-bahan kisar yang ditumis tadi dan bahan-bahan lain.


Monday, September 22, 2014

CUCUR SARDIN


cucur yang x jemu jemu nak masuk mulut... sedap.. dan terasa sardinnya.. bau yang semerbak ketika goreng memang mengamit selera sangat

CUCUR SARDIN
zainab melan fb

Bahan;
tepung gandum
Soda/bikarbonat
1tin sardin (kecil-ambil ikan jee) lumatkan
daun sop/daun bawang - hiris halus
Bawang besar - racik
lada merah - hiris halus
garam halus
air panas
Caranya;
ayak tepung gandum+soda/bikarbonat
masukkan dlm bekas satukan dgn sardin,bawang,lada merah,daun sop, daun bawang dan garam, kacau rata.
masukkan air panas sedikit2 gaul hingga jdi dog.
jemputkan dgn hujung jari dan goreng.
makan dgn sos @ sambal.

BUBUR NASI


bila mulut rasa serba serbi dh jemu nak makan lauk pauk.. maka buatlah bubur ini untuk menyelamatkan keadaan.. sedapp.. mungkin dah lama sangat x buat agaknya.. hehehe..
nampak seperti simple je bubur ni tapi rasanya sedap... sebab bahan bahannya semua menyerap dalam nasi...
resepi juga ada di sini

BUBUR NASI

Bahan-bahan ( 3-4 org )

1 1/2 cwn beras (lbh kurang 250gm)
1 1/2 inci halia di ketuk / titik
2 sk serbuk pati ayam / 1 kiub pati ayam
300gm isi ayam / 1/4 ekor ayam
udang secukupnya
sedikit garam
1 liter air

* GARNISH *
lada merah
daun bawang n daun sup
sedikit mninyak bijan

* AKSESORI TAMBAHAN *
ikan bilis n kacang digoreng
lada jeruk
telur masin - akak tukar ikan tenggiri masin

Cara-cara

Rebus ayam hingga empuk. Keluarkan ayam dan toskan airnya. Air rebusan ayam jgn dibuang.
Basuh beras bersih. Masukkan beras dlm periuk lebihan air rebusan ayam. Masak beras hingga kembang, masukkan air sikit-sikit. ** Masak bubur ikut suka lembut mcmmana kita nak
Bila bubur hampir masak masukkan halia, pati ayam dan sedikit garam.
Bubur bolehlah dihidang dgn ayam rebus tadi (siat kecil), bawang goreng, lada merah n daun sup. Titiskan sikit dgn minyak bijan. sedap mkn ngan ikan bilis n kacang goreng, cili jeruk dan telur masin..siap...

MEE SERI MAHARANI


assalamualaikum...
dah lama akak x bsersiaran di blog... jenguk blog kawan kawan pun x berkesempatan..
sejak kebelakangan ini akak agak kurang sihat asyik buat rawatan sahaja.. tapi x tau sakit ape lagi.. tu yang musykilnya... banyak pula jadi tanda tanya,,

ok di sini akak nak kongsikan resepi yang menjadi febret keluarga akak... dulu pun akak pernah buat juga di sini.. selalu menjadi hidangan di hari raya...

MEE SRI MAHARANI
moh weh ke dapur akak

1 kg mee kuning - dicelur
100 g udang kering - basuh, rendam dan blend
100 g daging - potong kecil
100 g udang hidup - dibuang kulit
150 g sotong merah - potong kecil
50 g kacang tanah - di sangai dan blend
1/2 cawan sos cili
1/2 cawan sos tomato
10 tangkai cili kering  } blend
5 ulas bawang merah } bersama
2 ulas bawang putih - ketuk
5 biji telur
1 pokok sawi
600 g tulang - rebus
minyak untuk menumis

panaskan minyak, tumis bawang putih hingga kuning, cili blend hingga naik minyak dan masukkan udang kering.
masukkan kacang tanah goreng hingga naik minyak.
masukkan daging, sotong, udang, air rebusan tulang, sos cili / tomato dan jerang hingga pekat dan mendidih baru masukkan batang sawi. kecilkan api pecahkan telur sebiji sebiji (jangan di kacau) tutup periuk sekejab dan masukkan daun sawi dan tutup api.
kuah mee sri maharani dicurah di ats mee ketika hendak makan.

Tuesday, July 15, 2014

SAMBAL 4 GRILLED PORTUGESE STYLE


sedap resepi ni... jika guna daun kesum mesti lagi ummmpphh...

SAMBAL 4 GRILLED PORTUGESE STYLE

2 bj bwg besar
5 ulas bwg putih
3 snduk cili boh (boleh tmbah)
Cili padi ikut kepedasan
2 in belacan
4 btg serai
1 in halia
1 bj buah keras
1 st udang kering (optional)
Daun kesum - akak tukar daun limau purut
Sdikit air asam
Gula garam

Blend suma bhn kecuali daun kesum hinga halus. 
Tumis hinga naik bau.. 
msukkn air asam. Msukkn daun kesum. 
Perisakn. Biar sedikit pkat. Angkat
Alas daun pisang pd aluminium foil. 
Letak sdikit sambal diikuti seafood..cover lg dgn smbal.. 
sedikit bendi.(akak x letak) 
Bungkus dgn rapi. 
Gril atas dapur atau dlm oven 8 minit 

* akak grill dalam pab magic je... sebab tu ia agak kering sikit.. kalau dalam foil ia akan lembab berair

TALAM DURIAN


bestnya makan talam durian ni.. sedap.. kebetulan di bulan puasa ni ada seorang rakan setaman hubby beri kami durian yang dibawa dari kampungnya di Baling Kedah.. akak x berani nak makan fresh di bulan puasa ni.. sebab x dapat banyak minum lagipun takut darah naik mengejut.. huhuhu..
sebelum tarikh luputnya menjadi tempoyak inilah hasilnya...

TALAM DURIAN
Source : Kak Hanieliza @ Kak Liza (Talam Pisang)
By: http://nurniezza.blogspot.com

Bahan Lapisan Bawah
1 cawan Durian [di lecek]

1/2 cawan gula pasir
1 cawan tepung beras
2 s/b tepung kastad
2 cawan santan cair
secubit garam
sedikit pewarna kuning -akak tukar warna hijau

Cara
1. Panaskan kukusan. Alaskan loyang bulat saiz 8 inci dengan daun pisang atau spukan minyak sekiranya tiada daun pisang.
2. Gaulkan semua bahan dan tuangkan dalam loyang.
3. Masukkan dalam kukusan dan kukuslah selama 30 minit.
4. Bila nak bubuh adunan atas, cakarkan permukaan lapisan bawah.

Bahan Atas
1 cawan tepung beras
3 cawan santan pekat
2 s/b tepung jagung (nieza tambah)
1 s/k garam
pewarna kuning - akak tambah

Cara-cara
1. Gaulkan semua bahan supaya sebati dan rata.
2. Tapiskan kedalam kuali tak lekat dan kacau sebentar.
3. Bila nampak pekat, tutup api dan tuangkan keatas lapisan bawah
4. Kukuskan lagi 20 minit.
5. Sejukkan betul-betul dan potong untuk dihidangkan


DAGING MASAK SATAY GORENG


resepi dari rakan geng masak.. memang sedap rasa macam sate.. masa masak pun bau sate semerbak  satu umah.. jom cuba..

DAGING MASAK SATAY GORENG
resepi dari geng masak: Hamizan Hassan

1 kg daging
1/2 paket kecil rempah kurma
1/2 paket rempah kari
1 sb jintan manis
1 sb jintan putih
1 sb ketumbar
1 sb gula
1 in halia
1/2 in lengkuas
10 ulas bawang kecil (5 bj untuk di mayang halus - penumis)
4 ulas bawang putih
5-8 batang serai
garam secukup
perasa

kisar bawang kecil, bawang putih serai lengkuas halia ketumbar jintan putih dan jintan manis.
perapkan bahan bahan yang dikisar tadi dengan daging selama 2 jam dan gaulkan bersa rempah kari dan rempah kurma.
tumiskan bawang kecil yang dimayang halus tadi.
masukkan bahan yang diperap tadi.
masak sehingga masak secukupnya.

SAMPLE BISKUT 2014 - UNTUK TEMPAHAN


STRAWBERRY SWIRL


MILKY MILK CHOCOLATE


CORNFLAKE COOKIES


ALMOND TOASTED COCONUT


STRAWBERRY CEREAL COOKIES


RED VELVET LELEH COOKIES


BROWNIES 10 x 10 in

SEMPRIT CHOCOLATE


biskut ni pun comel gakkan... amboi puji sendiri nampak.. maaf la sebab suka tengok kalernya.. hehe
hiasan atas ni sengaja akak buat camgini agar ia x nampak seperti kosong.. kosong...(lagu najwa latif pulak ye..)
biskut ni terpulanglah pada kalian nak bentukkan cane sekali pun.. nak bentuk panjang ke.. nak buat bentuk bulat ke.. tapi akak bentukkan seperti munga ni..

SEMPRIT CHOCOLATE

resepi A) warna chocolate

310 gm buttercup
110 gm gula icing
1 sudu teh esen vanila
1 biji kuning telur
1 bungkus tepung kastad cap bunga merah (300 gm)
110 gm tepung gandum di goreng @ sangai sekejap (ayak n timbang)
6 sudu besar tepung jagung
3 sudu makan serbuk koko
1 sudu teh paste kopi

resepi B) untuk warna putih (resepi akak tambah sendiri ye)

Bahan 1
83 g buttercup
60 gm gula icing
sdkt esen vanila
1/2 biji Kuning telur C

Bahan 2
100 gm Tepung Jagung
15 gm susu tepung (apa2 Brand)
40 gm tepung Rose

hiasan:
jelly tip secukupnyer....Akak tukar chocolate chip

cara2 nyer:
1. ayak semua tepung, koko n ketepikan...
2. butter, gula,telur, esen n paste kopi gaul sebati xpayah kembang....
3. masukkan tepung uli sehingga sebati ..
4. masukkan kedalam acuan ulat bulu atau semprit tekan mengikut corak sendiri....
5. bakar pada suhi 180 darjah selama 15-20 minit @ bila tgk bahagian bawah kuih tu mcm garing boleh angkat....oven 180

SEMPRIT SUSU



ok x jika biskut ni wat hantaran... sebenarnya akak pernah buat bentuk camni dan pernah disiarkan di sini.. tapi wp bentuk dan warna seakan sama tapi resepinya berlainan. yang dulu menggunakan susu pekat tapi ali ini akak menggunakan susu tepung dan campur tepung jagung.
biskut ni senang untuk ditekan sebab adunannya sangat lembut

Resepi SEMPRIT SUSU

Bahan A

250 gm Buttercup
120 gm gula icing
1 tsp esen vanila
1 biji Kuning telur


Bahan B

300 gm Tepung Jagung
50gm susu tepung (apa2 Brand)
120gm tepung Rose

** bahan C (jika nak hias hijau) x nak hias pun x pe
ambil sedikit adunan plain + pewarna hijau

Hiasan:

Jelly Tip dibelah 2 - akak guna love merah

Cara2:
1. Satukan bahan A, gaul hingga sebati...
2. tak perlu Sampai kembang...masukkan susu gaul sebati...
3. Ayak tepung jagung dan tepung rose, masukkan sikit sikit sehingga tidak melekat di jari...
4. tekan  adunan tu menggunakan jari sehingga bentukkan mcm pic ni
5. bakar 180C sehingga kekuningan @ garing dibahagian bawah...
6. Noor gunakan api atas dan Bawah..

AYAM TELUR MASIN


dulu penah masak beberapa kali masak ketam telur masin eishhh.. eisshh... teramatlah sedapnya.. cuba pula udang telur masin pun sedap hingga menjilat jari.. sekarang test ayam pula.. dah rasa memamg meletop.. 

AYAM TELUR MASIN

Bahannya

Perapan Ayam

beberapa ketul ayam
1 sk bwg putih blender
2 sb tepung ubi
3 sb tepung gandum
garam secubit
1 sb serbuk paprika

Gaul semua ni perap..

Bahan utk sosnya

3 biji bwg putih-di tumbuk
10 helai daun kari
cili padi -hiris ikut ye sp suka pedas letak lebih sikit
1 senduk ns susu cair
2/3 biji telur masin-rebus kemudian kopek kulit dia hancurkan isi dia

Caranya

Ayam di goreng garing dan kemudian ketepikan..Ambil marjerin 1 sb cmpur dgn minyak masak sedikit..Bila dah panas tumis daun kari dahulu baru bawang putih..Jangan lama tumis tu boleh masukkn telur dan susu..Kemudian masukkan ayam dan cili..Kalau suka boleh letak daun bawang ye..

RESEPI BISKUT FAMOUS AMOS



biskut yang menepati citarasa... 

RESEPI BISKUT FAMOUS AMOS

Bahan-bahan ( 70-80 biji )

* 250g mentega

* 280g tepung gandum

* 10g serbuk koko

* 150g gula kastor

* ½ sudu kecil esen vanila

* ½ sudu kecil soda bikarbonat

* 2 sudu besar susu tepung

* 2 sudu besar tepung jagung

* 1 biji kuning telur

* 100g sebarang kekacang (walnut, badam, hazel, gajus, etc, yang dicincang)

* 100g coklat cip

* Secubit garam

Cara-cara

1. Pukul mentega, gula kastor dan esen vanila hingga kembang.

2. Masukkan kuning telur dan pukul rata.

3. Ayakkan tepung gandum, tepung jagung, susu tepung, soda bikarbonat, serbuk koko dan garam ke dalam bahan yang dipukul tadi.Kemudian kacau hingga rata.

4. Masukkan coklat cip dan cincangan kacang. Kacau rata.

5. Sudukan adunan di atas dulang pembakar. Bakar pada suhu 160°C selama 15-20 minit atau sehingga kekuningan.

6. Sejukkan biskut terlebih dahulu sebelum disimpan di dalam balang kuih.

OAT DROP COOKIES


resepi ni akak copy dari blog akak sendiri...

OAT DROP COOKIES

1 ketul butter / 250g
1 cawan gula perang / gula halus
1 sb lemak sayur / minyak sapi
1 biji telur
2 1/2 cawan oat - dibakar sebentar / goring tanpa minyak
1/2 cawan kacang walnut - dicincang kasar
1/2 cawan tepung jagung
1 cawan tepung gandum
sedikit esen vanila

kacau mentega dengan gula dan masukkan telur.
masukkan esen vanila, oat dan kacang walnut.
masukkan tepung jagung dan tepung gandum.
adun sebati.
sudukan adunan ke dalam loyang dan bakar selama 15-20 minit @ hingga masak dengan suhu 180'C.

* boleh juga di masukkan dalam papercup.

KUIH PUTERI BERENDAM


kuih yang sangat popular di bulan ramadhan... akak pun x ketinggalan.. hehehe
warna dah macam lampu traficlight je...

KUIH PUTERI BERENDAM

Tabur gula ratakan dalam bekas...
ambil tepung pulut dlm 2 senduk kecil+ sedikit tpg gandum (hujung sudu je) titikkn pewarna.. jk suka x letak pun x pe. (bhgikn warna yg kita nk)
Masuk air gaul hingga x melekat d tangan.
Cubit sejemput adunan bulatkan dan leperkan
masukkan 1/2 sk gula dan bulatkn semula.
Dan susun dlm bekas yg berisi gula td (sementara nk siap panaskn kukusan)
rm2 santan pekat+garam, hujung sb tpg gandum- gaul rata.
Bila dh siap bulat tuangkan santan td.
Tabur lagi gula 1sk ke atasnya.
Kukus dlm 5-8 minit.. angkat dan sejukkan

KERABU MANGGA ALA THAI


KERABU MANGGA ALA THAI

Bahan-bahan ( 3-4 org )

1 biji mangga muda-hiris halus panjang
3 biji bawang merah-hiris2
1 batang serai-hiris2
3-4 cili api-hiris2 (nk kurang or lebih, ikut suka)
1 cili merah-hiris
sedikit belacan (optional) - x letak
1 sudu teh sos ikan
1 sb sos plum - akak tambah
1 biji limau nipis-ambil jus
1 biji tomato-hiris nipis - x de stok
1 sudu kecil gula
1-2 tangkai daun ketumbar-potong halus
garam n serbuk perasa jika suka

Cara-cara

campur rata semua bahan n hidangkan.

SAYUR MASAK LEMAK POKOK TUNJUK LANGIT


ada yang kenal pokok ni..? akak beli kat orang jual sayur kg.. rm 2 seikat.. sangkaan akk pokok ni bila dimasak ia pahit rupanya meleset jangkaan akak.. sedap rupanya.. daun dan batang yang lembut sesuai untuk masak lemak dan akarnya cuci bersih dan boleh buat sup bersama ayam. 
bukan itu saja.. sebenarnya pokok ini.. jika di amalkan dapat mengubati sakit yang berkaitan pinggang.. kebetulan akak pun mengalami masalah pinggang dan masih menerima rawatan.. tapi sayang pokok ni jarang jumpa di pasar pasar..


SAYUR MASAK LEMAK POKOK TUNJUK LANGIT

1 ikat sayur tunjuk langit
1/2 biji bawang besar - hiris
1 biji cili merah - hiris
sedikit udang putih - bersihkan
rm 2 santan + air jika perlu
garam secukup rasa

campur semua dan masak hingga mendidih..
siap

AYAM SOS TIRAM


kali ni akak buat ayam sos tiram yang sangat simple.. resepi yang x cukup bahan.. hehehe tapi tetap ok.. sedap..

RESIPI AYAM SOS TIRAM

1/2 ekor ayam di potong kecil dan di bersihkan

bahan ketuk:
2 batang serai - x letak
1" halia
2 ulas bawang putih

15 biji cili api - belah 2 x putus
2 biji bawang - besar belah 4
3 helai daun limau purut
1 biji tomato - belah 4/6 - x letak
3 sb sos tiram
air ikut kepekatan
+ sedikit tepung jagung - dibancuh dengan air
garam
cendawan tiram koyak2kan @ cendawan tin - hiris nipis guna cendawan tiram
*sayur pilihan - kobis/karat/ bunga kobis
sedikit minyak menumis

panaskan minyak
tumis bawang putih, serai hingga wangi.
masukkan ayam, daun limau purut, tutup kuali.
bila ayam setengah masak masukkan sos tiram, bawang besar, cili api, air, bancuhan air tepung jagung, garam(rasa dulu sebab dah ada sos tiram).
biarkan mendidih sekejab dan masukkan cendawan. gaul rata.
tutup api. sedia di hidangkan panas panas.

Saturday, July 5, 2014

MASAK LEMAK CILI API IKAN MASIN NENAS


MASAK LEMAK CILI API IKAN MASIN NENAS

1 ekor ikan masin - kerat dan rendam sekejab
1/2 biji nenas - potong kecil

bahan tumbuk:
6-8 tangkai cili api
1 biji bawang

1 batang serai - titik
santan secukup pekat
serbuk kunyit
garam secukup rasa.

campurkan semua dan masak hingga mendidih sambil mengacau. siap.

PUDING LAPIS PANDAN CINCAU


harini akak nak kongsikan resepi puding yang akak belajar sebelum puasa tempuhari.. akak baru je buat ramadhan yang ke 4 baru baru ni... Alhamdulillah.. puding yang sedap membasahi tekak.. 
gambar di dalam bekas kecil sahaja akak sediakan untuk diberi pada rakan akak.. mereka pun memuji puding yang akak buat sedap.. rasa lemak lemak gitu..

PUDING LAPIS PANDAN CINCAU
kelas saidah ipoh

Bahan bawah:
A) 
15 g serbuk agar agar
1400 ml air
200 g gula pasir
secubit garam

B)
1/2 tin susu cair
pewarna hijau apple

cara:

didihkan bahan A dan masukkan Bahan B
- asingkan 1 cawan masukkan ke dalam bekas kecil (tambah warna ikut suka) * bila telah beku potong  dadu#### (untuk tabur ke bahagian atas)
-selebihnya tuang ke dalam loyang.

Bahan atas:
A)
15 g serbuk agar agar
1100 ml air
200 g gula 
1/2 st garam

B)
300 ml santan
1 sb tepung hongkong

C)
2 cawan cincau dadu
1 cawan (agar agar dadu)####

cara:

masak bahan A hingga mendidih
masukkan B dan masak lagi hingga mendidih
tuang ke dalam loyang dan tabur tabur bahan C

Friday, July 4, 2014

SOTONG GORENG KARI


iftar ke 6.. salah satu masakan yang dihidangkan untuk berbuka puasa..

SOTONG GORENG KARI

Bahan-bahan ( 2 org makan )

bawang besar 1/2 biji - potong bulat
bawang putih 2 biji - hiris
bawang merah 2 biji - potong bulat
cili padi 4 biji - tumbuk
rempah kari daging 1 sudu setengah
sotong saiz besar 3 ekor - basuh dan potong
kiub pati ayam - 1 ketul
sayur cth carrot @ kacang panjang - dipotong memanjang
Gula, garam dan serbuk perasa
Cara-cara

Tumis bawang besar, bawang merah, bawang putih dan cili padi.
Bila dah garing dan naik bau, masukkan rempah kari.
Bila rempah dah masak, masukkan kiub ayam, sotong dan sayur.
Perasakan dengan gula @ garam.
Kacau selama 4 minit. Sotong kena masak sekejap je kalau tak, sotong akan liat dan keras. so, timing goreng kena betul ye.
Bila dah sedap, tutup api. Siap!

TALAM LAPIS NYONYA 3 RASA / MERAH PERMATA


talam lapis nyonya ni akak buat untuk moreh kami di surau semalam... sesedap rasa. untuk pengetahuan talam lapis ni nama asalnya talam lapis 3 rasa tapi akak x tau kenapa diberi nama 3 rasa. akak tambahkan kacang merah pada setiap lapisan merah maka akak berikan nama TALAM LAPIS MERAH PERMATA. untuk pengetahuan kacang merah ni lebih sesuai gunakan kacang merah yang jenis kecil tapi akak hanya ada stok kacang merah untuk ais abc je agak kurang sesuai sikit nampak butiran permatanya terlalu besar dan susah sikit nak memotongnya..

TALAM LAPIS NYONYA 3 RASA / MERAH PERMATA

A) 
1400 ml santan
325 g gula castor
1/2 st garam
B)
150 g tepung ubi
150 gtepung gandum
150 g tepung beras

hiasan: (jika suka)
100 g kacang merah jenis kecil - rendam 4jam dan rebus(tapi akak guna kacang dalam tin)

panaskan kukusan terlebih dahulu. sediakan loyang 10 X 10 ( boleh alas plastik atau pun sapu minyak pada loyang)
masak hingga mendidih adunan A) dan biarkan suam baru dituangkan ke dalan adunan B) kacau rata dan tapiskan
bahagikan adunan kepada 2 bahagian.
- 1 bahagian - warna pewarna merah (1 jug:1L - jika kurang tambah air)
- 1 bahagian biarkan warna asal (1 jug:1L - jika kurang tambah air)
** boleh letak kacang merah pada setiap lapisan merah

mulakan melapis warna pink
diikuti lapisan kedua warna pink
buat sehingga 8 lapis
* akhir sekali bahagian atas sekali tambah sedikit lagi warna merah. biar ia lebihkan warna untuk kepalanya.

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...