followers

salji

waktu

bird terbang

Monday, September 22, 2014

CUCUR SARDIN


cucur yang x jemu jemu nak masuk mulut... sedap.. dan terasa sardinnya.. bau yang semerbak ketika goreng memang mengamit selera sangat

CUCUR SARDIN
zainab melan fb

Bahan;
tepung gandum
Soda/bikarbonat
1tin sardin (kecil-ambil ikan jee) lumatkan
daun sop/daun bawang - hiris halus
Bawang besar - racik
lada merah - hiris halus
garam halus
air panas
Caranya;
ayak tepung gandum+soda/bikarbonat
masukkan dlm bekas satukan dgn sardin,bawang,lada merah,daun sop, daun bawang dan garam, kacau rata.
masukkan air panas sedikit2 gaul hingga jdi dog.
jemputkan dgn hujung jari dan goreng.
makan dgn sos @ sambal.

BUBUR NASI


bila mulut rasa serba serbi dh jemu nak makan lauk pauk.. maka buatlah bubur ini untuk menyelamatkan keadaan.. sedapp.. mungkin dah lama sangat x buat agaknya.. hehehe..
nampak seperti simple je bubur ni tapi rasanya sedap... sebab bahan bahannya semua menyerap dalam nasi...
resepi juga ada di sini

BUBUR NASI

Bahan-bahan ( 3-4 org )

1 1/2 cwn beras (lbh kurang 250gm)
1 1/2 inci halia di ketuk / titik
2 sk serbuk pati ayam / 1 kiub pati ayam
300gm isi ayam / 1/4 ekor ayam
udang secukupnya
sedikit garam
1 liter air

* GARNISH *
lada merah
daun bawang n daun sup
sedikit mninyak bijan

* AKSESORI TAMBAHAN *
ikan bilis n kacang digoreng
lada jeruk
telur masin - akak tukar ikan tenggiri masin

Cara-cara

Rebus ayam hingga empuk. Keluarkan ayam dan toskan airnya. Air rebusan ayam jgn dibuang.
Basuh beras bersih. Masukkan beras dlm periuk lebihan air rebusan ayam. Masak beras hingga kembang, masukkan air sikit-sikit. ** Masak bubur ikut suka lembut mcmmana kita nak
Bila bubur hampir masak masukkan halia, pati ayam dan sedikit garam.
Bubur bolehlah dihidang dgn ayam rebus tadi (siat kecil), bawang goreng, lada merah n daun sup. Titiskan sikit dgn minyak bijan. sedap mkn ngan ikan bilis n kacang goreng, cili jeruk dan telur masin..siap...

MEE SERI MAHARANI


assalamualaikum...
dah lama akak x bsersiaran di blog... jenguk blog kawan kawan pun x berkesempatan..
sejak kebelakangan ini akak agak kurang sihat asyik buat rawatan sahaja.. tapi x tau sakit ape lagi.. tu yang musykilnya... banyak pula jadi tanda tanya,,

ok di sini akak nak kongsikan resepi yang menjadi febret keluarga akak... dulu pun akak pernah buat juga di sini.. selalu menjadi hidangan di hari raya...

MEE SRI MAHARANI
moh weh ke dapur akak

1 kg mee kuning - dicelur
100 g udang kering - basuh, rendam dan blend
100 g daging - potong kecil
100 g udang hidup - dibuang kulit
150 g sotong merah - potong kecil
50 g kacang tanah - di sangai dan blend
1/2 cawan sos cili
1/2 cawan sos tomato
10 tangkai cili kering  } blend
5 ulas bawang merah } bersama
2 ulas bawang putih - ketuk
5 biji telur
1 pokok sawi
600 g tulang - rebus
minyak untuk menumis

panaskan minyak, tumis bawang putih hingga kuning, cili blend hingga naik minyak dan masukkan udang kering.
masukkan kacang tanah goreng hingga naik minyak.
masukkan daging, sotong, udang, air rebusan tulang, sos cili / tomato dan jerang hingga pekat dan mendidih baru masukkan batang sawi. kecilkan api pecahkan telur sebiji sebiji (jangan di kacau) tutup periuk sekejab dan masukkan daun sawi dan tutup api.
kuah mee sri maharani dicurah di ats mee ketika hendak makan.

Tuesday, July 15, 2014

SAMBAL 4 GRILLED PORTUGESE STYLE


sedap resepi ni... jika guna daun kesum mesti lagi ummmpphh...

SAMBAL 4 GRILLED PORTUGESE STYLE

2 bj bwg besar
5 ulas bwg putih
3 snduk cili boh (boleh tmbah)
Cili padi ikut kepedasan
2 in belacan
4 btg serai
1 in halia
1 bj buah keras
1 st udang kering (optional)
Daun kesum - akak tukar daun limau purut
Sdikit air asam
Gula garam

Blend suma bhn kecuali daun kesum hinga halus. 
Tumis hinga naik bau.. 
msukkn air asam. Msukkn daun kesum. 
Perisakn. Biar sedikit pkat. Angkat
Alas daun pisang pd aluminium foil. 
Letak sdikit sambal diikuti seafood..cover lg dgn smbal.. 
sedikit bendi.(akak x letak) 
Bungkus dgn rapi. 
Gril atas dapur atau dlm oven 8 minit 

* akak grill dalam pab magic je... sebab tu ia agak kering sikit.. kalau dalam foil ia akan lembab berair

TALAM DURIAN


bestnya makan talam durian ni.. sedap.. kebetulan di bulan puasa ni ada seorang rakan setaman hubby beri kami durian yang dibawa dari kampungnya di Baling Kedah.. akak x berani nak makan fresh di bulan puasa ni.. sebab x dapat banyak minum lagipun takut darah naik mengejut.. huhuhu..
sebelum tarikh luputnya menjadi tempoyak inilah hasilnya...

TALAM DURIAN
Source : Kak Hanieliza @ Kak Liza (Talam Pisang)
By: http://nurniezza.blogspot.com

Bahan Lapisan Bawah
1 cawan Durian [di lecek]

1/2 cawan gula pasir
1 cawan tepung beras
2 s/b tepung kastad
2 cawan santan cair
secubit garam
sedikit pewarna kuning -akak tukar warna hijau

Cara
1. Panaskan kukusan. Alaskan loyang bulat saiz 8 inci dengan daun pisang atau spukan minyak sekiranya tiada daun pisang.
2. Gaulkan semua bahan dan tuangkan dalam loyang.
3. Masukkan dalam kukusan dan kukuslah selama 30 minit.
4. Bila nak bubuh adunan atas, cakarkan permukaan lapisan bawah.

Bahan Atas
1 cawan tepung beras
3 cawan santan pekat
2 s/b tepung jagung (nieza tambah)
1 s/k garam
pewarna kuning - akak tambah

Cara-cara
1. Gaulkan semua bahan supaya sebati dan rata.
2. Tapiskan kedalam kuali tak lekat dan kacau sebentar.
3. Bila nampak pekat, tutup api dan tuangkan keatas lapisan bawah
4. Kukuskan lagi 20 minit.
5. Sejukkan betul-betul dan potong untuk dihidangkan


DAGING MASAK SATAY GORENG


resepi dari rakan geng masak.. memang sedap rasa macam sate.. masa masak pun bau sate semerbak  satu umah.. jom cuba..

DAGING MASAK SATAY GORENG
resepi dari geng masak: Hamizan Hassan

1 kg daging
1/2 paket kecil rempah kurma
1/2 paket rempah kari
1 sb jintan manis
1 sb jintan putih
1 sb ketumbar
1 sb gula
1 in halia
1/2 in lengkuas
10 ulas bawang kecil (5 bj untuk di mayang halus - penumis)
4 ulas bawang putih
5-8 batang serai
garam secukup
perasa

kisar bawang kecil, bawang putih serai lengkuas halia ketumbar jintan putih dan jintan manis.
perapkan bahan bahan yang dikisar tadi dengan daging selama 2 jam dan gaulkan bersa rempah kari dan rempah kurma.
tumiskan bawang kecil yang dimayang halus tadi.
masukkan bahan yang diperap tadi.
masak sehingga masak secukupnya.

SAMPLE BISKUT 2014 - UNTUK TEMPAHAN


STRAWBERRY SWIRL


MILKY MILK CHOCOLATE


CORNFLAKE COOKIES


ALMOND TOASTED COCONUT


STRAWBERRY CEREAL COOKIES


RED VELVET LELEH COOKIES


BROWNIES 10 x 10 in

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...