followers

salji

waktu

bird terbang

Tuesday, July 15, 2014

SAMBAL 4 GRILLED PORTUGESE STYLE


sedap resepi ni... jika guna daun kesum mesti lagi ummmpphh...

SAMBAL 4 GRILLED PORTUGESE STYLE

2 bj bwg besar
5 ulas bwg putih
3 snduk cili boh (boleh tmbah)
Cili padi ikut kepedasan
2 in belacan
4 btg serai
1 in halia
1 bj buah keras
1 st udang kering (optional)
Daun kesum - akak tukar daun limau purut
Sdikit air asam
Gula garam

Blend suma bhn kecuali daun kesum hinga halus. 
Tumis hinga naik bau.. 
msukkn air asam. Msukkn daun kesum. 
Perisakn. Biar sedikit pkat. Angkat
Alas daun pisang pd aluminium foil. 
Letak sdikit sambal diikuti seafood..cover lg dgn smbal.. 
sedikit bendi.(akak x letak) 
Bungkus dgn rapi. 
Gril atas dapur atau dlm oven 8 minit 

* akak grill dalam pab magic je... sebab tu ia agak kering sikit.. kalau dalam foil ia akan lembab berair

TALAM DURIAN


bestnya makan talam durian ni.. sedap.. kebetulan di bulan puasa ni ada seorang rakan setaman hubby beri kami durian yang dibawa dari kampungnya di Baling Kedah.. akak x berani nak makan fresh di bulan puasa ni.. sebab x dapat banyak minum lagipun takut darah naik mengejut.. huhuhu..
sebelum tarikh luputnya menjadi tempoyak inilah hasilnya...

TALAM DURIAN
Source : Kak Hanieliza @ Kak Liza (Talam Pisang)
By: http://nurniezza.blogspot.com

Bahan Lapisan Bawah
1 cawan Durian [di lecek]

1/2 cawan gula pasir
1 cawan tepung beras
2 s/b tepung kastad
2 cawan santan cair
secubit garam
sedikit pewarna kuning -akak tukar warna hijau

Cara
1. Panaskan kukusan. Alaskan loyang bulat saiz 8 inci dengan daun pisang atau spukan minyak sekiranya tiada daun pisang.
2. Gaulkan semua bahan dan tuangkan dalam loyang.
3. Masukkan dalam kukusan dan kukuslah selama 30 minit.
4. Bila nak bubuh adunan atas, cakarkan permukaan lapisan bawah.

Bahan Atas
1 cawan tepung beras
3 cawan santan pekat
2 s/b tepung jagung (nieza tambah)
1 s/k garam
pewarna kuning - akak tambah

Cara-cara
1. Gaulkan semua bahan supaya sebati dan rata.
2. Tapiskan kedalam kuali tak lekat dan kacau sebentar.
3. Bila nampak pekat, tutup api dan tuangkan keatas lapisan bawah
4. Kukuskan lagi 20 minit.
5. Sejukkan betul-betul dan potong untuk dihidangkan


DAGING MASAK SATAY GORENG


resepi dari rakan geng masak.. memang sedap rasa macam sate.. masa masak pun bau sate semerbak  satu umah.. jom cuba..

DAGING MASAK SATAY GORENG
resepi dari geng masak: Hamizan Hassan

1 kg daging
1/2 paket kecil rempah kurma
1/2 paket rempah kari
1 sb jintan manis
1 sb jintan putih
1 sb ketumbar
1 sb gula
1 in halia
1/2 in lengkuas
10 ulas bawang kecil (5 bj untuk di mayang halus - penumis)
4 ulas bawang putih
5-8 batang serai
garam secukup
perasa

kisar bawang kecil, bawang putih serai lengkuas halia ketumbar jintan putih dan jintan manis.
perapkan bahan bahan yang dikisar tadi dengan daging selama 2 jam dan gaulkan bersa rempah kari dan rempah kurma.
tumiskan bawang kecil yang dimayang halus tadi.
masukkan bahan yang diperap tadi.
masak sehingga masak secukupnya.

SAMPLE BISKUT 2014 - UNTUK TEMPAHAN


STRAWBERRY SWIRL


MILKY MILK CHOCOLATE


CORNFLAKE COOKIES


ALMOND TOASTED COCONUT


STRAWBERRY CEREAL COOKIES


RED VELVET LELEH COOKIES


BROWNIES 10 x 10 in

SEMPRIT CHOCOLATE


biskut ni pun comel gakkan... amboi puji sendiri nampak.. maaf la sebab suka tengok kalernya.. hehe
hiasan atas ni sengaja akak buat camgini agar ia x nampak seperti kosong.. kosong...(lagu najwa latif pulak ye..)
biskut ni terpulanglah pada kalian nak bentukkan cane sekali pun.. nak bentuk panjang ke.. nak buat bentuk bulat ke.. tapi akak bentukkan seperti munga ni..

SEMPRIT CHOCOLATE

resepi A) warna chocolate

310 gm buttercup
110 gm gula icing
1 sudu teh esen vanila
1 biji kuning telur
1 bungkus tepung kastad cap bunga merah (300 gm)
110 gm tepung gandum di goreng @ sangai sekejap (ayak n timbang)
6 sudu besar tepung jagung
3 sudu makan serbuk koko
1 sudu teh paste kopi

resepi B) untuk warna putih (resepi akak tambah sendiri ye)

Bahan 1
83 g buttercup
60 gm gula icing
sdkt esen vanila
1/2 biji Kuning telur C

Bahan 2
100 gm Tepung Jagung
15 gm susu tepung (apa2 Brand)
40 gm tepung Rose

hiasan:
jelly tip secukupnyer....Akak tukar chocolate chip

cara2 nyer:
1. ayak semua tepung, koko n ketepikan...
2. butter, gula,telur, esen n paste kopi gaul sebati xpayah kembang....
3. masukkan tepung uli sehingga sebati ..
4. masukkan kedalam acuan ulat bulu atau semprit tekan mengikut corak sendiri....
5. bakar pada suhi 180 darjah selama 15-20 minit @ bila tgk bahagian bawah kuih tu mcm garing boleh angkat....oven 180

SEMPRIT SUSU



ok x jika biskut ni wat hantaran... sebenarnya akak pernah buat bentuk camni dan pernah disiarkan di sini.. tapi wp bentuk dan warna seakan sama tapi resepinya berlainan. yang dulu menggunakan susu pekat tapi ali ini akak menggunakan susu tepung dan campur tepung jagung.
biskut ni senang untuk ditekan sebab adunannya sangat lembut

Resepi SEMPRIT SUSU

Bahan A

250 gm Buttercup
120 gm gula icing
1 tsp esen vanila
1 biji Kuning telur


Bahan B

300 gm Tepung Jagung
50gm susu tepung (apa2 Brand)
120gm tepung Rose

** bahan C (jika nak hias hijau) x nak hias pun x pe
ambil sedikit adunan plain + pewarna hijau

Hiasan:

Jelly Tip dibelah 2 - akak guna love merah

Cara2:
1. Satukan bahan A, gaul hingga sebati...
2. tak perlu Sampai kembang...masukkan susu gaul sebati...
3. Ayak tepung jagung dan tepung rose, masukkan sikit sikit sehingga tidak melekat di jari...
4. tekan  adunan tu menggunakan jari sehingga bentukkan mcm pic ni
5. bakar 180C sehingga kekuningan @ garing dibahagian bawah...
6. Noor gunakan api atas dan Bawah..

AYAM TELUR MASIN


dulu penah masak beberapa kali masak ketam telur masin eishhh.. eisshh... teramatlah sedapnya.. cuba pula udang telur masin pun sedap hingga menjilat jari.. sekarang test ayam pula.. dah rasa memamg meletop.. 

AYAM TELUR MASIN

Bahannya

Perapan Ayam

beberapa ketul ayam
1 sk bwg putih blender
2 sb tepung ubi
3 sb tepung gandum
garam secubit
1 sb serbuk paprika

Gaul semua ni perap..

Bahan utk sosnya

3 biji bwg putih-di tumbuk
10 helai daun kari
cili padi -hiris ikut ye sp suka pedas letak lebih sikit
1 senduk ns susu cair
2/3 biji telur masin-rebus kemudian kopek kulit dia hancurkan isi dia

Caranya

Ayam di goreng garing dan kemudian ketepikan..Ambil marjerin 1 sb cmpur dgn minyak masak sedikit..Bila dah panas tumis daun kari dahulu baru bawang putih..Jangan lama tumis tu boleh masukkn telur dan susu..Kemudian masukkan ayam dan cili..Kalau suka boleh letak daun bawang ye..

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...