followers

salji

waktu

bird terbang

Wednesday, April 22, 2015

NYONYA CILI CRAB BERTELUR


masakan ketam ni request dari suami.. mulanya agak cuak juga nk cuba resepi ni maklumlah pestime mencuba... Alhamdulillah clear rupanya hidangan ketamku...

 NYONYA CILI CRAB BERTELUR

ketam bunga
1 bj bawang besar - hiris
3 ulas bawang putih - hiris
1 btg serai - ketuk
1 sd taucu
secubit belacan
1 sd gula melaka
1 sd rempah kari ikan + sedikit air
1 sd cili giling
1 sd kicap manis
2 biji telur itik - kocok
sedikit daun kari
sedikit udang kering
sedikit minyak untuk menumis

panaskan minyak. tumiskan bahan yang dihiris.
diikuti serai ketuk dan daun kari. kacau lagi hingga mengeluarkan aroma yang wangi.
masukkan udang kering, belacan dan taucu. masak hingga air dari taucu kering.
masukkan pula rempah kari, cili giling dan ketam dan campurkan sedikit air.
msukkan pula gula melaka, kicap manis kacau rata dan tutupkan ia sekejab.
buka tutup periuk dan rasa manis serta garamnya  jika sudah secukup rasa boleh tutup api dapur.
dan dengan pantas tuangkan telur itik yang sudah dikocok. gaul rata
siap untuk dihidangkan

Tuesday, April 21, 2015

QUICHE SOSEJ n BAWANG


dah lama x buat quiche ni... tiba tiba teringin nak buat...

QUICHE SOSEJ n BAWANG
Sj 12/03

inti:

1 labu bawang besar - dibelah 2 dan dimayang
1 tangkai cili merah - dimayang
5 batang sosej ayam - dihiris nipis
50g kacang pis
100g keju parut cheddar
3 biji telur
150ml susu segar
1 sk keju parut parmesan
secubit herba campuran
1 sk serbuk pati ayam
1 sk lada sulah
minyak untuk menumis
garam secukupnya

pastri:

300g tepung gandum
150g mentega
6 sb air ais

untuk menyediakan intinya;

- panaskan minyak didalam kuali dan tumiskan bawang besar. kacau selama 1-2 minit
- masukkan sosej, kacang peas, cili merah, serbuk pati ayam serta herba campuran. 
  kemudian dikacau selama 1- 2 minit. padamkan api.
- telur dipukul kemudian masukkan susu segar, garam dan serbuk lada sulah. 
  kacau sebati kemudian masukkan separuh drp keju parut cheddar dan kemudian semua inti tadi.  
  kacau rata.

- untuk membuat kulitnya:

- tepung gandum diayak ke dalam mangkuk. 
  masukkan mentega lalu diramas dengan hujung jari hingga menyerupai serbuk roti.
  masukkan air ais kemudian diuli sebati hingga menjadi doh lembut.
- dengan beralas plastik di bahagian atas dan bawah, canaikan doh hingga nipis.
- masukkan doh yang dicanai nipis tadi ke dalam acuan tat kemudian ditekan hingga rata di bahagian     bawah  dan juga di sekelilingnya. potong lebihan doh di sekeliling acuan sebelum di cucuk dengan       garpu.
  bakar180'C selama 20- 25 minit

- bila kulit masak, keluarkan drp ketuhar dan tuangkan inti ke dalamnya.
  taburkn baki keju parut cheddar dan juga keju parut parmesan.
  bakar dalam ketuhar 180'C selama 40 - 45 minit.
  biarkan sejuk barulah dipotong.
- boleh cicah dengan cili sos jika suka.

Monday, April 20, 2015

MARUKU KACANG HIJAU



dh lama teringin nk mencuba maruku kacang hijau ni.. memang suka.. memang sedap... asalnya buat satu adunan je... bila hampir siap...rasa nk buat lagi... terlebih rajin sangat terus buat 1 adunan lagi.. jadi 2 adunan buat sekali gus .hehehe..
memang x rugi mencuba..

MARUKU KCANG HIJAU
http://masakandirumahlagisedap.blogspot.com/

2 cawan tepung pulut
1 cawan tepung kacang peas
1 biji telur
100 ml santan kotak
1 sudu kecil garam
2 sudu besar gula
3 sudu besar marjerin dicairkan
1 1/2 cawan air suam

Campur dulu 1 cawan air dgn gula dan garam larutkan...santan marjerin telur sekali..kacau sebati baru dituang kedlm adunan tepung

Tepung pulut dan tepung kacang peas gaul sebati uli seperti buat buah melaka..kalau keras lagi baru masukkan baki air 1/2 cawan lagi..uli lagi sehingga sebati...

Goreng dlm minyak yg sederhana panas..jgn terlalu panas nnt maruku tak cantik cepat hitam..goreng sehingga garing..siap...

* untuk ingatan: akak x tambah pun 1/2 cwn air. cukup secawan air shj

Sunday, April 19, 2015

APAM GULA HANGUS


aiii.. dh lama x mengapam... sesekali teringin nk makan...

APAM GULA HANGUS 
(resepi dr jabatan Pertanian)

1 1/2 cwn gula pasir - d hanguskan
1 1/2 cawan santan / susu cair

hanguskan gula masukkan santan / susu cair kacau hingga ia cair semula. tutup api. sejukkan.

2 cwn tepung gandum - ayak +
2 st soda

3 biji telur - pukul kembang +
1 st vanila -

masukkan tepung + soda dalam gula hangus.
masukkan telur dan kacau rata.
masukkan dalam loyang hgga masak 40 - 1 jam

* bakar pun boleh (alas kertas)
* kukus pun boleh
* x perlu d perap
* jk guna acuan kecil letak 1/2 paras acuan

ROTI MAGIC @ ROTI POKET DORAEMON


Assalamualaikum... 
sedar x sedar dh sebulan rupanya akak x bersiaran d bolg sendiri... rindu bukan kepalang tp kekangan masa yang x mengizinkan... hari ni baru rasa free sikit.. harap berterusanlah hendaknya..
hari ni akak nk berkongsi satu resepi yang sedap dimakan... sesetengah orang x tumis intinya tapi akak buat kelainan dengan menumis secara ringkas sj.. ikut suka.. x tumis pun boleh.. asalkan ayam mesti direbus terlebih dahulu
sesuai dibawa berkelah, office, bekal anak anak ke sekolah dan juga untuk sambutan hari lahir mereka.. 
jom terjah resepinya

ROTI MAGIC @ ROTI POKET DORAEMON

1 bungkus roti - leyek hingga leper dan tangkup 2 kemudian di terap dengan acuan bulat @ mug

celup dalm telur dan salut pada serbuk roti hingga rata

siap disalut

kemudian digoreng dengan minyak pada api yang sederhana panas.
balik balikkan dan bila ia dah kembang setaman seperti gambar dibawah angkat dan sejukkan

setelah sejuk barulah dipotong dua

INTI 1: (yg x ditumis)

seketul isi ayam - rebus + garam n siat siat isinya  
bawang besar hiris
tomato hiris
salad
cili sos
mayo
serbuk lada hitam / sulah

gaulkan kesemua masukkan kedalam poket doraemon tadi
paip cili sos dan mayo atasnya
* hiris spt bt burger

INTI 2:

seketul ayam rebus siat (jk x rebus hiriskan isi ayam )
bawang besar cincang
bawang putih cincang
daun bawang - opt
cili sos
sos lada hitam
serbuk lada sulah / lada hita,
garam 
gula - opt
sedikit minyak menumis

panaskan minyak
masukkan bawang putih dan bawang besar masak hingga layu
masukkan sos lada hitam dan sos cili serta ayam gaul rata.
masukkan garam.
masukkan inti kedalam poket doraemon.
paipkan cili sos diikuti mayo

* bolehlah dihidangkan

Tuesday, March 17, 2015

CREAM CHEESE BAR


sedapnya.... dan sukanya....

CREAM CHEESE BAR
sky blue's kitchen

Bahan-bahan ( 20 keping [approx. 1.5"x3"] )

250g cream cheese (suhu bilik)
1/2 cawan gula halus
1 sudu kecil lemon butter atau jus lemon
1/2 sudu kecil esen vanilla
2 keping puff pastry

Topping
1 sudu besar majerin atau mentega (cairkan)
1/2 sudu kecil serbuk cinnamon
2 sudu besar gula halus

Cara-cara

Panaskan oven pada suhu 180C.
Pukul cream cheese bersama gula sehingga jadi krim. Masukkan lemon butter dan esen vanilla, kacau sehingga sebati. Ketepikan.
Lapis 8"x8" loyang dgn baking paper, letak satu keping puff pastry yg telah dicucuk-cucuk dgn garpu. Klu takde baking paper, griskan loyang.
Masukkan campuran cream cheese dan rata-ratakan. Tutup cream cheese dgn sekeping puff pastry.
Sapu permukaan puff pastry dgn majerin, biar basah sikit. Gaulkan gula dan serbuk cinnamon, taburkan di atas permukaan puff pastry.
Bakar selama 20 minit atau sehingga perang. Biar sejuk sebelum dipotong. Boleh disimpan dlm peti sejuk, rasa lebih enak keesokan.

Monday, March 16, 2015

BUBUR AYAM


rasa dedor.. inilah pembuka seleranya..

BUBUR AYAM

Bahan-bahan ( 3-4 org )
1 1/2 cwn beras (lbh kurang 250gm)
1 1/2 inci halia di ketuk / titik
2 sk serbuk pati ayam / 1 kiub pati ayam
300gm isi ayam / 1/4 ekor ayam
sedikit garam
1 liter air

 * GARNISH * lada merah daun bawang n daun sup sedikit mninyak bijan * AKSESORI TAMBAHAN * ikan bilis n kacang digoreng lada jeruk telur masin - akak tukar ikan tenggiri masin

Cara-cara

Rebus ayam hingga empuk. Keluarkan ayam dan toskan airnya. Air rebusan ayam jgn dibuang. Basuh beras bersih. Masukkan beras dlm periuk lebihan air rebusan ayam. Masak beras hingga kembang, masukkan air sikit-sikit.
** Masak bubur ikut suka lembut mcmmana kita nak Bila bubur hampir masak masukkan halia, pati ayam dan sedikit garam. Bubur bolehlah dihidang dgn ayam rebus tadi (siat kecil), bawang goreng, lada merah n daun sup. Titiskan sikit dgn minyak bijan. sedap mkn ngan ikan bilis n kacang goreng, cili jeruk dan telur masin..siap...


Sunday, March 15, 2015

TOMYAM +


masak simple je.. x sempat nk masak yang lain.. sebab harini nak menghadiri kelas masakan kek.. untuk en suami... ini je yang sempat disediakan ye... rasanya dah ok kut sebab dalam tomyam ni dah ada perbagai campuran dalamnya.. menu wajib ikan goreng pun telah disediakan.. hehehe..

TOMYAM +

 Bahan-Bahan :

1. Ayam - potong dadu
2. Udang - beberapa ekor
3. Perencah tomyam
4. Kiub tomyam knorr - separuh
(tamak tol, dua2 perencah pon pakai ehehe)
5. Bawang putih 3 ulas - diketuk kuat2
6. Bawang besar holland (kuning) setengah labu - dipotong wedges
7. buah tomato - 1 bijik
8. Carrot - dipotong bulat or manjang
9. Cauliflower / bunga kobis - potong2 gak
10. Baby corn - belah 2
11. 1 batang celeri - potong2
12. Serai - 1 batang - sila ketuk
13. Daun limau purut - 7 / 8 helai
14. Cuka makan / limau nipis  / limau kasturi (agen pemasam)
15. Garam
16. Gula
17. Minyak masak - 1 sudu jek
18. Kalau suka pedas sila tambah cili padi ye (tapi version hari ni can x letak cili padi)
19. air secekupnya

** nampak jek banyak cam berbelas2 bahan tapi eksyen jek tu, yg sebenonye main campak2 aje, jgn risau**

Cara-cara : 

1. Amik satu periuk dan masukkan dlm 1 sudu minyak masak (mmg sikit sgt ye just nk tumis bwg putih 3 ulas tu jek)
2. Tumis bawang putih yg dah diketuk sampai kekuningan n ada bau wangi
3. Masukkan air (sebyk mana korg nak kuah tu)
4. Masukkan perencah tomyam adabi setengah packet
5. Masukkan jugak serai  
6. Tunggu sampai mendidih
7. Dah mendidih kalu, masukkan plak setengah kiub tomyam knorrr
(haaa, jemah guna dua perencah jgn xtau, rasa lebih enak ditekak jemah kalo buat gini)
8. Kacau2 godek2 kasi mendidih lagi
9. Masukkan plak ayam
10. Dah agak nmpk kaler ayam tu dah bertukar, masukkan plak gula & garam
11. Masukkan cuka / perahan limau kasturi / limau nipis (can suka guna cuka)
12. Masukkan plak semua daun limau purut
13. Kemudian, hirisan bawang holland tadi
14. Kasi sebati sekejap sambil kacau2 sket
15. Masukkan udang
16. Then masukkan segala sayuran tadi kecuali tomato
17. Masak kejap jek sayur tu then masukkan tomato, terus tutup api. Takyah lama2 nnt buah tomato hancur

Saturday, March 14, 2015

NASI GORENG BUNGA KANTAN


dah lama x buat nasi bunga kantan salah satu sebabnya kantan sekarang ni mahal.. tp baru baru ni jumpa bunga kantan kat pasar rm1.. dan sebab keduanya malasssss... heheh

NASI GORENG BUNGA KANTAN

Bahan2nya:
1 mangkok nasi sejuk * untuk 2 orang ok,kalau untuk ramai kena tambah lah ya
5 ekor udang besar,kalau kecik pun ok tapi kena tambah sikit lah
3 sekor udang - hiris bulat
1/2 kuntum bunga kantan besar - dihiris
4 biji cili padi - potong kasar
2 ulas bawang putih - tumbuk
1/2 biji bawang besar - tumbuk
1 sm udang geragau - tumbuk
sedikit carrot                        }
sedikit kobir ungu - hiris       } boleh jugak sayuran fav lain ya.
sedikit daun bawang - hiris    }
1 sudu sos tiram (jk suka tp akak x letak)
garam secukupnya
sedikit minyak menumis

Cara nya

Panaskan sedikit minyak dalam kuali
goreng sebentar udang dan sotong yang sudah digaul garam kunyit. ketepikan
dan tumislah bahan tumbuk dan bawang sehingga wangi, masukan udang geragau,
masukkan sayuran kecuali daun bawang, kacau rata,
kemudian masukan nasi dan bunga kantan dan gaul rata,
d ikuti dengan udang dan sotong yang telah digoreng terlebih dahulu
rasa garamnya (hati hati sebab dah ada udang geragau) serta akhir sekali masukkan daun bawang
ready untuk dihidangkan taburkan sedikit daun bawang kat atas untuk kelihatan lebih menawan dan sedap dimakan tapi kalau tkde pun ok nasi goreng tu boleh makan jugak

Friday, March 13, 2015

IKAN TENGGIRI MASAK KURMA @ PUTIH


ubah selera kurma ayam kepada ikan pula...
dah lama ternampak resepi Ilahjy ni d fb.. tapi baru sekarang mencuba masak kurma ikan ni.. tu pun setelah dapat ikan yang bersesuaian dengan yang Ilahjy warwarkan..
jom layan resepinya...

IKAN TENGGIRI MASAK KURMA @ PUTIH

Bahan2nya:

4 keping ikan tenggiri
2 sudu besar rempah kurma
Bawang kecil, halia, bawang putih dimayang
2 kuntum Bunga lawang
1 inci kulit kayu manis
2 biji buah pelaga Sedikit jintan manis
Sedikit halba Sedikit biji sawi
2 keping asam gelugor
Santan pekat secukupnya
Daun limau purut
Cili hijau potong serong
Cili merah potong serong

Caranya:

Tumiskan kesemua bahan sehingga kekuningan dan wangi Masukan sedikit air dan serbuk rempah kurma Setelah pecah minyak masukkan santan, ikan, asam, cili2, daun limau dan garam Masak dengan api perlahan sehingga semua empuk.

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...