followers

salji

waktu

bird terbang

Thursday, April 17, 2014

PUDING JAGUNG LEMAK MANIS


puding yang sedap makan sejuk sejuk... janganlah tengok pada rupa parasnya.. sebenarnya puding ni mr hubby akak yang tolong potongkan sebab masa tu akak sedang sibuk menyiapkan masakan yang lain..

PUDING JAGUNG LEMAK MANIS
kak fida

Bahan-bahan ( loyang 9x9 inc. )

1 tin jagung krim
1 bungkus agar2 serbuk
1 cawan tepung kastard
3/4 cawan gula pasir
1 tin susu sejat
1 cawan pati santan / 1 kotak kecil santan 200ml
1 cawan air/susu segar
2 1/2 sb susu manis
1/2 sk garam
1 sk esen vanilla
secukup pewarna kuning (opt)

Cara-cara

Campurkan kesemua bahan2 ke dalam periuk. Kacau hingga sebati.
Nyalakan api dan masak adunan hingga pekat dan berkilat. Matikan api.
Dengan segera dan hati2, tuangkan adunan puding ke dalam loyang atau bekas yang disediakan. Biarkan puding sejuk.
Masukkan ke dalam peti ais untuk didinginkan.

Wednesday, April 16, 2014

MASAK LEMAK SAYUR CAMPUR


sayur yang ada baki serba sikit jadi akak masakkan je sekali harung...

MASAK LEMAK SAYUR CAMPUR

sedikit sayur kobis
sedikit sayur bayam
sedikit kacang panjang 
sedikit kacang peas - buang empulur
sedikit karat - hiris memanjang
1-2 keping tauhu
bawang besar - hiris
cili merah - hiris
udang kecil / ikan bilis
1 1/2 cawan santan
garam secukup rasa

masak sehingga mendidih dan sayur lembut

PERTANDINGAN HIAS KEK ( Karnival mesra belia 1 msia daerah perak tengah)


 pestime akak masuk pertandingan hiasan kek... huhuhu... ada 7 orang peserta yang join bertanding.. semuanya ada bakat terpendam masing masing.. pada mulanya akak memang x nak join pun tapi cikgu Kemas asyik call desak desak jugak.. bagilah berbagai alasan tapi pihak Kemas tetap suruh masuk pertandingan juga. alasan pihak Kemas dorang dah belikan kek setiap seorang yang masuk pertandingan ni.. hisssshhh.. x suka la di desak desak gini.. kebetulan kat umah akak ramai anak buah dan kak ipar datang dari kampung Penang.. seharian melayan tetamu letih jugakkan... dah la malam sebelum tu akak ada meeting bersama KRT..(pagi bertanding hias kek dan petangnya pula ada sukaneka bersama KRT.. penat tau.. ) itulah sebab hati ni rasa x ikhlas je nak join... bila itu terjadi akak x boleh tumpukan perhatian langsung... dah la masa yang di beri asalnya 45 minit.. tapi dah gigil 10 minit tinggal berapa baki minit yang ada... hehehe... akak n the grop yang masuk bertanding mohon masa 1 jam.. tapi dorang ni semua dah terror.. 30 minit dah siap!!
akak ni x boleh buat depan orang tangan gigil macam orang demam.. hahaha

agak agaknya.. di antara 7 kek ni yang mana satu kek akak erkkk.. Alhamdulillah menang la juga... wp x menang tempat pertama dan kedua..
kek akak yang ada biskut tu la... janji masuk.. x masuk orang bising!!

IKAN KEMBUNG REBUS AIR ASAM


makanan penyedap namanya ni.. bila ada air asam makan tu laju sikit.. lebih lebih lagi time x de selerakan...

RESIPI IKAN KEMBUNG AIR ASAM

2 ekor ikan kembong - di rebus dengan asam keping dan sedikit garam/boleh juga ikan di kukus tapi akak rebus dengan api yang sederhana takut ikan hancur.tos dan ketepikan.

sos air asam:
1 biji bawang besar - belah 2 dan di mayang halus
1 biji tomato segar - di potong kiub
cili api - di hiris halus
2 tangkai cili merah - di tumbuk dengan sedikit belacan dan garam
bancuhan air asam jawa/jus limau
1- 2 sd kerisek
sedikit cili sos
gula
garam

gaulkan ke semua bahan sehingga sebati. rasa masam masinnya.
bolehlah di curahkan pada ikan kembong tadi..

TEMPAHAN CUSTOMER - CHEESE CAKE




KEBAB AYAM


rasa teruja nak buat kebab ni lagi pun bahannya mudah cuma akak x de stok tomato cerry je... x sanggup nk beli sebekas rm7.90 buahnya boleh dikira dengan jari..
apa apa pun kebab yang akak buat sendiri ni memang puas hati dan paling sedap makan ketika masih panas panas lagi..


~ RESEPI KEBAB AYAM ~ 
CHEF ZAINAB 

Siaran : Selasa 8/4/2014 di Perakfm

BAHAN-BAHAN PERAPAN :
- 500gram isi ayam
- 1 biji bawang
- 2 biji tomato (sedang)
- 2 inci halia
- 3 ulas bawang putih
- 1/2 sudu teh serbuk jintan putih
- 1/4 sudu teh serbuk jintan manis
- 1/2 sudu teh serbuk jintan ketumbar
- 1/2 sudu stok ayam
- 1 sudu teh serbuk cili (paprika)
- 2 sudu besar sos cili
- 1 sudu besar tomato puri
- 1 sudu besar madu
- sedikit oregano
- garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN SAMPINGAN :
- 2 biji bawang besar (dibelah 4)
- 1 biji cili benggala merah
- 1 biji cili benggala hijau
- 1/2 biji carrot (dipotong)
- cendawan butang
- ulas bawang putih
- biji tomato ceri
- lidi sate
- sedikit minyak

CARA-CARA :
1. Potong dadu isi ayam (2inci x 2inci)
2. Kisar semua bahan perapan dan gaulkan bersama ayam selama 2 jam.
3. Cucuk ayam berselang seli dengan bahan sampingan yang dipotong dadu.
4. Bakar kebab ayam sehingga masak dengan api yang sederhana.
5. Bolehlah dihidangkan panas-panas bersama sos cili, sos lada hitam atau mayornaise.

KEK NESCAFE MOIST BERKACANG


akak dah lama ternampak resepi fiza ni tapi nak tunggu ada nescafe baru nak cuba.. baru baru ni ada kawan beri sebungkus besar nescafe.. x sabar terus cuba tapi resepinya ada yang akak olah semula... biar pun akak x letak sekaya tapi Alhamdulillah resepinya sangat moist dan gebu..


KEK NESCAFE MOIST BERKACANG
olahan dari resepi Fiza Lgk

200 g butter
200 g tepung gandum
3 biji telur ayam B
180 g gula (akak kurangkan 170g)
1 sb nescafe serbuk
1 sk baking powder
1/2 sn soda
3 sb coklat rice
kacang tanah nib secukupnya

pukulkan gula dan butter hingga kembang dan putih
masukkan telur dan pukul lagi
masukkan tepung gandum baking powder soda dan serbuk nescafe. pukul sebati.
bila sebati masukkan coklat rice dan kacang tanah nib. gaul dengan spatula.
tuang dalam loyang saiz 8 in yang telah di gris terlebih dahulu.
bakar 1 jam 180'C

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...