followers

salji

waktu

bird terbang

Saturday, February 28, 2015

STICKY CARAMEL CHICKEN WINGS


resipi ayam ni dah masak banyak kali daaa... atas permintaan anak yang balik mengejut untuk menyambung perjalanannya ke Padang Besar atas urusan kerja.. akak masaklah masakan kesukaan mereka.. akak masak awal pagi sebab akak akan menghadiri kelas masakan hari ni.. dalam keadaan sibuk dan kelam kabut menyediakan hidangan buat anak dan mr hubby dan yang paling lucunya akak sempat snap... macam x caye pada diri sendiri semua sempat dibuat..... hehehe.. 

STICKY CARAMEL CHICKEN WING

Bahan-bahan ( 24 keping )

12 keping kepak ayam (belah dua jadi 24)
2 sudu besar minyak masak
3 ulas bawang putih - diketuk dengan kulitnya sekali (tak perlu kupas)
1 sudu besar halia dicincang
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam (saya tambah..)
1 sudu besar sos ikan
1 sudu besar kicap
1 sudu besar sos cili
1/4 cawan (60ml) madu-(Ayu gunakan dalam 7-8 sudu besar, saya pun sama..)
Cara-cara
Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan bawang putih, halia dan chicken wings, kacau dan goreng selama 5 minit.
Masukkan semua sos dan madu, kacau sekejap, kemudian tutup kuali. Kacau sekali-sekala selama 15 minit atau sehingga semua wings masak dan browned (bersalut dengan sos).

NOTA : Bila dah masuk madu, sos akan berbuih. Jangan takut bila tengok sos macam hangit towards the end. Bila sos dah agak kering dan bersalut pada wings ia akan jadi sticky dan caramelized macam barbecue chicken. Sedap sangat!

Friday, February 27, 2015

KERABU UDANG SUHUN


tergoda tengok kerabu udang suhun puteri di fb... terus buat untuk menu tengahari...
memang class sedap sangat ni...

KERABU UDANG SUHUN

BAHAN2NYA (TUK HIDANGAN 4-6 ORG)

- 150 GM UDANG SEGAR BUANG KULIT DAN REBUS
- 150 GM SUHUN DICELUR DENGAN AIR PANAS
- 2 SUDU MAKAN KERISIK KELAPA
- 3 BATANG SERAI DIHIRIS HALUS
- 1 ULAS BAWANG BESAR DIHIRIS HALUS
- 6 ULAS BAWANG MERAH KECIL DIHIRIS HALUS
- 4 BATANG CILI MERAH DIHIRIS HALUS DAN BUANG BIJI NYA
- 2 SUDU BESAR UDANG KERING DIRENDAM DENGAN AIR PANAS DAN DITUMBUK HALUS
- 1 SUDU KECIL GARAM@SECUKUP RASA
- 3 BIJI LIMAU NIPIS
- BEBERAPA HELAI DAUN SOP DIHIRIS HALUS

*** PASTIKAN SUHUN YG TELAH SIAP DICELUR DITAPIS AIRNYA BIAR KERING. BAWANG YG TELAH DIHIRIS DIRAMAS2 SUPAYA YG SEKEPING TU JADI BANYAK TERASING DIDALAMNYA. CILI KITA HIRIS DULU BARU BUANG BIJI DALAMNYA. UDANG TU JGN MASUK BESAR2 SO KENA POTONG2. AIR LIMAU MASA NAK MASUKKAN KITA GUNA TAPIS OK. ***

CARA2NYA

1. SATUKAN SEMUA BAHAN2 KECUALI LIMAU NIPIS DAN DAUN SOP. GAUL BAHAN2 DENGAN TANGAN HINGGA SEMUANYA MENJADI RATA.

2. PERAHKAN JUS LIMAU NIPIS DAN TABURKAN DAUN SOP. DIGAUL LAGI HINGGA RATA.

3. SIAP TUK DIHIDANG PADA BILA2 MASA. MASAKKAN KAMPONG YG TERBAIK!!!


SELAMAT MENCUBA!!!

SUMBER : MAJALAH RASA BUMPER JUN 2012

Thursday, February 26, 2015

PULUT AYAM SIAM


pulut ayam yang sangat memikat selera. pertama kali akak makan ketka akak sampai ke sempadan Thai.. Danok.. di sana akak lihat rata rata kedai ada menjual ayam goreng ni.. tengok warnanya yang kemerahan gelap seakan ada tarikan magnet mengamit selera akak untuk mencubanya.. sebabnya terlalu ramai orang yang lalu lalang singgah membeli.. akhir akak pun x terkecuali mencuba.. sedap sangat rupanya... waktu balik wp berdiri beratur panjang lama dan setelah check dengan imegresen pasport akak sangup menyelinap dan sanggup berjalan kaki jauh untuk dapatkan set ayam goreng ni lagi.. hehehe.. 
keesokkannya akak masih lagi teringat ingatkan ayam ni.. google pun x jumpa resepinya.. kecewa sangat.. rupanya salah taip tajuk resepinya.. tertaip ayam goreng thai.. kompom x kan jumpa...aaaaarr.. kesiankannnn...

PULUT AYAM SIAM

500gm beras pulut di remdam 1 jam
basuh beras pulut dn kukus hingga masak

5 ketul peha ayam...di basuh bersih

2inci halia
5 biji cili kering
5 ulas bawang putih
1 sdb serbuk pati ayam
sedikit garam
sedikit kunyit serbuk
blend semua bahan.
gaul bersama ayam dn perap kn

perap dlm tapisan ye bukan dlm besen supaya air ayam tak bertakung...
perap dlm 1/2 JAM pun ok dh
lepas tu tabur kan 4 sudu tepung beras dan tampi perlahan...hingga sekata
blh lah mengoreng mcm biasa

klu mkn pulut ayam mesti ada bawang goreng ye...semesti.nya yg di buat sendiri

sos nya:

5 biji cili besar
1 biji bawang besar
sedikit halia
sedikit akar ketumbar semua bahan ni
di blend halus

3 ulas bawang putih di cincang
gula ikut selera
cuka ikut selera
campur kn semau bahan blend dan bahan ini
didih kn atas dpur dgn api sekejap masukkn
1 sdu kecik tepung jagung yg dh di larut kn dahulu...didih kn sekejab..
sos pulut asam memang agak cair ye...

dah siap hidang kn bersama bawang goreng tadi...siap.

Wednesday, February 25, 2015

NONA MANIS KU


cadangnya nak buat lain tapi bila tengok gambarnya berkali kali terus tergoda.. terus terajin buat untuk minum petang..
rasanya lemak manis wangi pandan seakan rasa kuih tepung pelita. akak suka kuih ni.. sedap tapi membuatnya perlu ada kesabaran sebab kalau silap langkah jadi kuih Nona Manis Layer.. hehehe
jika guna gula pasir jangan sukat rata pada scop.. boleh kurangkan sikit.. sebab akak guna gula pasir yang akak kurangkan sikit.. secukup rasa semuanya.

NONA MANIS

Resipi Asal: Warisan Mama
Sumber Rujukan: Azlita Aziz (Blog Masam Manis)
Dicuba oleh: Mufidah Abdul Hadi Alyunusi fb

Bahan- bahan A:

1 biji telur
1/2 cawan gula halus (saya guna gula castor)
1 cawan santan (saya guna santan segar)
1 cawan tepung gandum

Satukan gula, tepung dan santan. Kacau sebati dan ketepikan. Pukul telur hingga kembang dan campur dengan bahan tadi Saya satukan semua bahan dan kisar dalam blender hingga sebati). Ketepikan.

Bahan- bahan B:

1/2 cawan santan pekat
1/2 cawan air pandan (5 helai daun pandan dikisar bersama 1/2 cawan air, kemudian ditapis)
1/4 cawan gula halus (saya guna gula castor)
1/4 cawan tepung jagung
Secubit garam
Sedikit pewarna hijau
Sedikit pandan emulco jika suka ( saya tak guna)

Satukan semua bahan dan masak atas api sederhana sehingga pekat, berkilat dan adunan meletup-letup. (Saya kisar semua bahan dalam blender sebelum masak hingga pekat dan berkilat). Satukan adunan ini dengan adunan A tadi dan kacau sebati hingga mendapat adunan yang pekat dan licin.

Bahan-bahan C:

1 cawan santan pekat
1 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar gula
1/2 sudu teh garam (saya letak skit jer garam)

Satukan semua bahan C (saya kisar semua bahan dalam blender) dan kacau atas api sederhana hingga pekat. Sejukkan sebentar sebelum dimasukkan ke dalam piping beg. (Saya buat 1 1/2 adunan untuk adunan C ini)

Panaskan kukusan dan balut tudung pengukus dengan kain. Sapu acuan lompang (saya guna acuan lompang dan acuan tart) dengan minyak. Masukkan adunan hijau 3/4 penuh acuan (saya letak lebih sedikit dari 1/2 acuan, tapi tak sampai 3/4 penuh sebab nakkan bahagian hijau tu nipis sedikit). Kemudia paipkan adunan putih di tengah2 tengah adunan hijau sehingga adunan naik hampir penuh acuan. Kukus selama 7-10 minit menggunakan api sederhana. Sejukkan sebelum keluarkan dari acuan.

Selamat Mencuba!

Tuesday, February 24, 2015

PAU GEBU DAN LEMBUT


terlaksana akhirnya kuih pau gebu dan lembut ni... dah lama bertangguh dan teragak agak bila nk buat kuih pau ni.. gebu dan lembut.. nanti nk try resepi dari kawan jw akak pulak.. in sya allah..
untuk kuih pau ni akak hny guna tepung gandum shj tapi akak ada letak beberapa titis pewarna kuih untuk putihkan kuih ni.. pada mulanya akak x berani juga nk letak tapi nk try gak.. hehe.. berhasil putih dan gebu

PAU GEBU DAN LEMBUT 

Bahan-bahan ( 10 biji )

250g (2 1/2 cawan ) tepung pau diayak (pakai tepung gandum pun boleh)
3g (3/4 sudu teh) yis kering
2g (1/2 sudu teh) baking powder
50g (4 sudu makan) gula castor
20g (1 sudu makan) lemak sayuran
2g (1 sudu teh) bread softener
1/2 cawan air suam
beberapa titis pewarna ptih kuih (akak tambah)

Cara-cara

Satukan tepung, yis, baking powder, bread softener didalam mangkuk adunan.
Uli sebati dengan memasukkan air suam sedikit demi sedikit.
Masukkan lemak sayuran, uli lagi sehingga doh tidak melekat/licin
***Jika menggunakan Bread Maker, masukkan mengikut turutan, air suam, yis, tepung pau, baking powder, gula castor, bread softener dan lemak sayuran kemudian pilih menu dough dan tekan start
Biarkan doh selama 10 minit pada suhu suam.

***Jika menggunakan Bread maker, biarkan doh didalam bread maker selama 10 minit sahaja, tak perlu tunggu sehingga masa tamat (1 1/2 jam)
Bahagikan doh kepada 10 bahagian
Masukkan inti dan tutup kemas.
Letakkan setiap pau diatas kertas empat segi (2" x 2 ") dan susun didalam pengukus.

***untuk inti, bolehlah menggunakan inti apa saja, mengikut kesukaan.
Rehatkan pau selama 45 minit didalam kukusan.
Untuk mengukus, didihkan air didalam periuk pengukus. Bila air mendidih, barulah diletakkan kukusan yang berisi pau tadi. Kukus pau selama 10 minit.

***TIps : Air perlu lah betul2 panas/mendidih untuk mengukus pau bagi mendapatkan pau yg lembut dan gebu.
*** : api kuat kukus selama 5 -7 minit angkat

Selamat mencuba...

Monday, February 23, 2015

SAMBAL UDANG TERUNG PIPIT


SAMBAL UDANG TERUNG PIPIT

BAHAN A
Sedikit minyak untuk menumis.
4 ulas bawang putih (dihiris nipis atau ditumbuk)
4 ulas bawang merah kecil (dihiris nipis atau ditumbuk)

BAHAN B
20 biji cili kering di mesin bersama sedikit belacan
Air Asam jawa (bersaiz sebesar ibu jari).
sedikit garam (*untuk semua masakan udang, kuantiti garam perlulah diKURANGKAN)
Sedikit gula (jika suka)

BAHAN C
rm 2 Terung Pipit - akak celur sekejab

BAHAN D
segenggam  ekor Udang sederhana (jangan dibuang kulit nya)
3 biji bawang besar (dihis bulat-bulat dalam saix yang tebal)

Cara Memasak:-

1. Panaskan minyak didalam periuk.
2. Tumis Bahan A dan goreng sehingga bawang kekuningan dan semerbak harum.
3. Masukkan Bahan B dan masak sehingga cili menjadi sedikit kering dan minyak terbit dari masakan.
4. Seterusnya masukkan Bahan C dan bila 3/4  masak masukkan Bahan D
5. Masak <> 10 minit dengan api yang sederhana besar dan boleh lah diangkat.
Pastikan Udang jangan terlebih masak kerana ia akan menjadi kurang sedap.

ATVT KELAS JW - RENDANG PALEMBANG


Rendang ni dh lama dipelajari d kelas jw kalau x silap dari tahun lepas lagi... tapi akak x de gambar masakannya jadi akak tunggu sehingga akak mencubanya baru akak letakkan gambar rendang palembang ni... sebenarnya dah selalu rasa rendang sebab kak saba ni selalu masak time dia buat kenduri di rumahnya..
rendang yang senang dan resepi pun mudah serta yang penting ia sedap.. terima kasih ye kak sabariah dengan resepi yang sedap ni

RENDANG PALEMBANG
Kak Sabariah


1 kg daging 


CARA2:


-Tumis 4 sekawan & daun kari.
6 biji bwg sederhana bsr

1 inci halia - blend

20 biji cili kering - blend

6 ulas bwg putih - blend

1/2 cwn kicap masin

1/2 cwn kicap manis

1/2 cwn minyak

1 cwn santan pekat

Sekeping asam keping

Sedikit bunga lawang,bunga cengkih,kulit kayu manis,buah pelaga & daun kari

-masukkan pula bhn blend.

-tunggu sampai pecah minyak baru masukkan daging yg tlh dipotong nipis tp lebar.

*daging tu boleh juga direbus terlebih dahulu.

-Lps tu masukkan santan serta kedua2 kicap manis & masin.

- Masukkan asam keping..

masak sampai agak kering sedikit..siap

*mudah sbb x perlu letak bhn perasa,garam & gula...



Tuesday, February 17, 2015

SADIN TUMIS SOS DAUN LIMAU PURUT


masak paling simple.. semua main ketuk ketuk je dan tumis... simple simple camni pun sedap.. licin...

 SADIN TUMIS SOS DAUN LIMAU PURUT

Bahan bahan:

1 tin sardin besar
1 biji bawang besar - hiris bulat
6-8 cili api - ketuk
1 sb serbuk cili
sedikit air
1 sb sos tiram
2 sb sos tomato
Air asam jawa (saya guna 1/4 asam keping)
2 helai daun limau purut
garam halus
Gula

Bahan ketuk: (penumis)

1/2 biji bawang merah - dadu
2 ulas bawang putih -  ketuk
sepotong halia - ketuk
sepotong lengkuas - ketuk
1 batang serai - ketuk

sedikit minyak menumis

Cara cara:

Panaskan minyak dan tumiskan bahan penumis yang telah diketuk. masukkan bawang yang telah dicincang. goreng hingga wangi.
masukkan serbuk cili dan diikuti dengan sedikit air serta cili api. kacau sekejab.
masukkan ikan sadin. masukkan sos tiram n sos tomato serta bawang bulat.
masukkan air asam jawa secukupnya dan daun limau purut
akhir sekali masukkan garam gula secukupnya.
siap untuk dihidangkan

PUDING NANGKA


Kali nk membasah tekak dengan puding pulak... siapa yang teringin boleh la mencuba..
* jk bt dr nangka madu yg manis boleh kurangkan gula kpd 1 1/4 shj.


PUDING NANGKA

Bahan-bahan

1 tahil agar-agar (30 gm sepeket)
1 1/2 gelas gula
6 gelas air
2 senduk tepung kastad
1 tin susu cair
2 sudu marjerin
2 biji telur ayam gred A
5 ulas nangka (buang biji)
sedikit pewarna hijau jika suka

Cara-cara

Masak agar2 dengan air sampai mendidih dan larut. Kemudian masukkan gula. Masak lagi hingga gula larut. Renehkan hingga larutan agar2 kembali ke sukatan asal (bila dah masuk gula, sukatan agar2 akan bertambah). Dalam blender, campurkan nangka, susu cair, telur, marjerin dan kastad dan kisar sampai lumat. Tuangkan ke dalam agar2 yang sedang dimasak dan dikacau hingga likat. Pastikan dikacau selalu supaya tidak meruap dan tidak berketul. Kemudian boleh dipadamkan api dan dituangkan ke dalam loyang. Titiskan sedikit pewarna hijau dan kacau. Sejukkan sebelum dipotong2 dan dihidangkan.

Nota :

Saya tidak menggunakan daun pandan sebab aroma nangka sudah wangi. Adunan puding ini boleh dimasukkan ke dalam gelas kecil2 dan dibentukkan seperti ulas nangka dengan jeraminya. Hasil gubahan ulas nangka ini sesuai dijadikan kuih untuk hantaran pengantin/bertunang.

Sunday, February 15, 2015

KEK NANGKA - BT X KE 3 NI..


lembut dan gebu gebas kek ni.. mr hubby dan beberapa kawan rapat akak suka sangat kek ni..
pernah bt baru baru ni di sini


KEK NANGKA
10x10

3 cawan nangka - ihiris nipis
250 gram tepung gandum
1 tsp baking powder - ayak bersama tepung
2 biji telor
250 gram gula kastor
250 gram mentega
1 cawan susu cair

kaedahnya

pukul mentega & gula hingga kembang
masukan telor satu persatu
masukan tepung gandum sedikit demi sedikit
adun sebati kemudian masukan isi nangka dan susu cair
tuang ke dalam acuan roti yg telah dilenser (dpt 2 acuan utk loyang 8x4)
bakar dalam oven yg terlebih dahulu dipanaskan
suhu 175 C 1 jam
setelah sejuk bedakkan dgn icing sugar

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...