followers

salji

waktu

bird terbang

Thursday, July 9, 2015

LAKSA VIETNAMESE


semasa akak g ke Pasar Kemboja d Parit Buntar sedikit masa dulu.. ternampak seorang peniaga sedang makan laksa vietnamese ni.. pada mulanya akak x heran sangat apa yang dimakan tapi dengan tiba tiba peramahnya dia mengesyorkan pada akak jika datang sini akak x sah sekiranya akak x mencuba laksa ni.. sambil menunjukkan ibu jarinya tanda "best ~ sedap".
akak pun gugel cari resepi tapi kebanyakkan yang akak lihat seakan kuah sup je.. yang sebenar akak lihat tu kuahnya kuning jer.. akak jumpa resepi ni tapi akak buat ikut citarasa akak tersendiri.. lepas dh masak akak hantar pada kawan akak.. esoknya dia datang kata laksa ni sedap sangat.. anak anaknya suka sangat dan nak belajar resepinya.. hehehe biar betul.. akak baru je pestime cuba ni.. takut jugak nak hulur resepinya... sebab akak ni tau akak bukannya seorang pakar tapi seorang yang suka mencuba pelbagai resepi baru.. tujuan akak beri orang rasa untuk mengetahui komennya.. dapat komen positif.. Alhamdulillah... hehehe
selamat mencuba ye...

LAKSA VIETNAMESE

laksanya akak guna ketiau kering - rebus hingga lembut dan toskan

Resepi daging :

500 g daging cincang. ( akak cincang sendiri sz kecil).
3 biji bawang merah.
3 ulas bawang putih.
Sikit garam,
gula,
lada hitam.

Cara masak :

Bawang tu tumbuk lumat pastu tumis sampai naik bau. Daging tu tos sampai kering pastu masuk dalam kuali sekali ngan bawang td. Tumis sampai kering air daging pastu letak la lada hitam, garam ngan sikit gula secukup rasa. Dah masak, tutup api. ketepikan.

Resepi kuah Bansong :

2 ulas bawang putih
1 biji bawang merah
Kacang tanah - akak x letak / terpulang pada uoll
Sos ikan
Cuka - akak jus limau
Air
Garam
gula.
Santan yg dah dipanaskan sekejap.
Cili padi - ikut suka nak pedas yg dikehendakki
santan pekat + air + serbuk kunyit - akak letak sbb pestime akak tgk kuanya kuning berlemak
kiub ayam - akak letak

Cara sediakan kuah :

Tumbuk lumat bawang merah ngan putih tu, letak air, sos ikan, garam ngan gula sikit dan cuka. Kuahnya ada yg suka manis tu boleh letak gula banyak, macam aku suka masin ni letak gula sikit je la. Pastu letak kacang tanah yg di blend kasar(x letak). setelah mendidih akak masukkan santan dan juga serbuk kunyit. Nak pedas, tambah cili jk suka pedas.

Sayur :

Daun salad - akak gantikan daun bawang
Timun - akak x de stok
Taugeh (kalau suka)
Daun pudina atau daun selasih.- akak x letak sbb x jmpa
telur rebus

Cara hidang :

Letak laksa ngan sayur dalam pinggan, kalau suka telur boleh tambah telur rebus. Kacang tanah sikit, lepas tu letak la kuah laksa td tu. Kuah takyah banyak sangat macam makan laksa utara tu, kuah letak sikit jer agak agak basah laksa n sedap. Kalau banyak takut masin pulak kan. Pastu dah boleh makan.

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...