followers

salji

waktu

bird terbang

Thursday, September 20, 2012

MUFFIN OREN


hahaha... ape sudah jadik... apa sudah jadiiii... rasanya sedap tapi meleper lak.. x gebu.. 2 X akak test resepi ni tapi keadaannya tetap sama.. dalam oven punyalah gebu.. syok tengok.. tapi bila dah masak.. adoiii agaknya tepung kuranglah resepi ni.. dari segi rasanya semua dah ok... 
wp hasilnya x seberapa.. insyaallah akak x jemu mencuba...


MUFFIN OREN

Bahan-bahan ( 12 biji )

1/2 cawan minyak masak
1/2 cawan gula (jangan penuh sangat, kurangkan sikit)
1 biji telur
3/4 cawan tepung naik sendiri
1 sudu teh esen oren
1 sudu teh pekatan pati oren sunquick (boleh juga diganti dengan perahan jus oren)
2 sudu besar susu tepung (for baking)
2 biji ceri merah - di cincang
1/2 sudu kecil soda bicarbonat
1/2 sudu kecil ovallet
1/4 cawan coklat cip
parutan kulit oren
2 sudu besar gajus/badam yang ditumbuk kasar
Beberapa titis perwarna oren

cara cara

Tepung diayak bersama soda bicarbonat
Pukul telur bersama gula hingga kembang
Masukkan minyak masak, perwarna oren, esen oren/jus oren
Masukkan tepung, putar perlahan diikuti dengan ovallet
Masukkan badan/gajus, ceri, parutan kulit oren dan coklat cip. Kalau cair, boleh tambah tepung lagi
Isikan ke dalam acuan muffin. Hanya 3/4 penuh
Bakar selama 30 minit (atau hingga masak) dengan suhu 180 darjah celcius

2 comments:

  1. Assalamualaikum...
    salam kenal.. :) jalan2 terjumpa blog ni.. terus singgah.. :)
    ni kalau makan sure sedap.. cuma rupanya je tak bape nak membangga kan kita kan... mmg kadang2 nani pun ada wat mufin ke.. kek ke.. yg tak jadi.. tapi usaha tetap di teruskan... :) ehehehe

    ReplyDelete
  2. Asslmkum kak.
    Meleper..meleper lah, janji sedap. (^_^)

    ReplyDelete

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...