followers

salji

waktu

bird terbang

Monday, January 6, 2014

KARI KEPALA IKAN SPECIAL


mahal betul ikan sejak kebelakangan ni... lebih mahal dari ayam... tapi bila teringin juga nak makan mahal mahal pun terpaksa dibeli.. terpaksa juga mengikut kehendak selera... wp harganya mencicah RM30 sekilo hanya untuk bahagian kepalanya saja..
memang dah lama betul akak x masak kari kepala ikan ni... teringin dah meluap luap ni... kalau ada anak dorang larang akak masak kepala ikan ni... takut bodoh katanya... tapi sekarang dorang semua dah merantau.. barulah boleh masak kepala ikan ni.. kalau x kompom kena komplain.. hehehe...

KARI KEPALA IKAN SPECIAL


Bahan-bahan ( 4 org )

1 ekor bhgian kpala ikan.
6 sudu besar serbuk kari kpala ikan baba's
4 sudu serbuk cili jenama baba's
sedikit asam jawa / asam keping
bendi
2 biji tomato (belah 6)
2 biji lada besar warna merah (belah 2)
rempah penumis
sedikit garam
air secukupnya
santan pekat
Daun kari

Cara-cara

tumbuk bawang besar,bwg kecil dan bawang putih.
panaskan minyak mskkn bwg kesemu bwg sehingga garing dan mskkn daun kari sehingga garing juga dan barulah mskkn rempah tumis sehingga naik bau.
Bancuhkan serbuk kari, serbuk cili bersama air asam jawa sehingga sebati. Apabila tumisan bwg dan rempah tumis agk garing boleh lah mskn bacuhan serbuk kari itu tadi.
Kacau bwang bersama bancuhan serbuk kari itu tadi.
kemudian baru la mskkn sedikit air dan tggu hingga mendidih dan masak. klu yg nk mskkn santan/susu cair (ikut suka)
Kemudian br la mskkn kepala ikan merah td. tutup periuk/kuali sehingga kepala ikan td msk.
Kemudian br rse mskkn bhn lain, mskkn dlu lada besar warna merah, diikuti kacang bendi, dan yg last sekali tomato. baru lah nmpk agk2 da nk mskk tu leh la mskkn garam secukupnya. klu agk2 msh kurang masam blh lah mskkn 1-2 asam keping.
Klu nmpk da msk boleh la hidangkan.
** jgn la asyik gaul jer semsa msk tu tkt kepala ikan td hancur x menarik la kn...kacau kuah je bg sebati.

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...