followers

salji

waktu

bird terbang

Saturday, January 12, 2013

MASAKAN CENDAWAN CICHO / SISIR



pernah makan cendawan sisir ni... biasanya buat apa ye..? sekarang ni pun bukan mudah nk dapatkan cendawan sisir ni pun.. kalau ada jual kat pasar pasar malam.. akak terus beli 2-3 piring sekali gus.. simpan stok.. hehehe.. sepiring pun bukannya banyak sangat.. hage dah RM3 sepiring tapi hanya sejemput je...
ok... di sini akak nak tunjukkan salah satu masakan yang akak kira sedap untuk di makan dengan nasi putih, pulut dll.. ianya seakan seperti masakan rendang serunding sebab ada ikan bilis... sebenarnya masakan ni bukanlah pertama kali akak kongsikan di sini... kalau x silap akak ini adalah kali ketiga... kira menu ulanganlah ni tapi dek kerana sedap akak tetap mengulangi.. khas untuk kenalan terbaru dan lama di blog ini dan semua rakan yang akak kasihi...



RESIPI CENDAWAN CICHO

1 cawan cendawan cicho - (sepinggan rm2 akak beli 3 pinggan sbb nampak sikit.. lagi pun kali ni cendawan jenis kecil) - rendam kembang, basuh dan ramas ramas sikit sambil di cuci bersih dan di tumbuk kasar

tumbuk kasar:
100g ikan bilis
50g udang kering

kisar:
5 ulas bawang merah
3 cawan santan pekat

3 cawan santan pekat
1/2 bungkus rempah kari - dibancuh dengan sedikit air
2 sb kerisek
2 keping asam keping
15 tangkai cili api(ikut kepedasan sendiri) - kisar halus
1 batang serai -di ketuk pangkalnya
1-2 helai daun kunyit -koyak koyakan (akak tambah)
minyak menumis
garam

panaskan minyak, tumiskan bawang merah dan bawang putih hingga naik aroma. masukkan ikan bilis dan udang kering.
masukkan rempah kari dan cili api, kacau sehingga sedikit garing.
masukkan kerisek, serai dan  asam keping, kacau sebati.
masukkan cendawan , kacau sebati kemudian tuangkan santan.
kacau dengan api perlahan hingga pekat. masukkan garam.
tutup api dan sedia untuk di hidangkan

* sedap makan dengan ape saja.. sekurang kurangnya nasi panas pun jalannnnnn.. hihihi........

3 comments:

  1. salam...

    br first time dengar resepi ni. mak sy selalu goreng dengan kunyit je kalau masak cendawan sisir ni. pas 2 mkn dgn nasi panas memang syok..

    ReplyDelete
  2. salam kak norlie...ni mak fiza punya peberet....asben fiza pun suke sgt tapi fiza x suke he he he....sbb tu x pernah masak...he he he...

    ReplyDelete

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...