followers

salji

waktu

bird terbang

Friday, February 8, 2013

MEE KUAH UTARA


Dalam bizi bizi akak ni... aduiiii.. terasa nak makan mee.. hehehe... tapi x mau beli, nak makan yang buat sendiri sebab puas makan berulang kali... sedangkan anak teruna akak x de pulak masa ni.. ia ke Perlis ada urusan belajarnya di sana selama seminggu... tinggallah kami berdua je... tapi wp berdua akak buat juga mee ni... bagi setengah orang kalau dah tinggal berdua duaan ni malas nak ponat ponatkan badan.. lebih baik beli je kannn.. 
alang alang buat akak buat mee sekilo jugak ni.. hehehe.. x pe.. dalam hati memang nak beri kat kawan kawan je.. Alhamdulillah.. merasa juga dorang...
 untuk resepi ni sebenarnya akak ikut basic je.. yang lain lain tu akak tokok tambah jer... tapi kompom sedap dan mablesssss tau... mr hubby yang tidak berapa suka mee yang ada kuah pun siap makan berulang.... tu yang best tu... "tambah lagi bangggg...." hehehe


MEE KUAH UTARA


BAHAN-BAHAN:

300grm udang sederhana besar
300 gm ayam atau daging
1 senduk makan - udang geragau (blend) - akak tambah
1-2 peket mee - sekilo
4 sudu besar sos cili
4 sudu sos besar sos tomato
2 sudu sos tiram - akak tambah
1 liter air - boleh tambah jika nak lebih kuah
500grm ubi keledek-direbus sampai empuk dan dilenyek
1 cawan kacang tanah -digoreng tanpa minyak dan dibuang kulit , kisar sampai halus - akak x letak
1 kiub perasa daging - akak letak perasa ayam
Garam secukup rasa

BAHAN DIKISAR HALUS:

7 biji cili kering-kalau suka pedas tambah la lagi
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 cm halia
2 batang serai - ketuk - akak tambah

BAHAN-BAHAN SAMPINGAN:

10 biji telur direbus
1 peket bawang goreng
1 pokok daun bawang
taugeh - taugeh lupa letak
sayur sawi dicelur - memang x beli
3 biji tauhu - dipotong nipis dan digoreng garing -lupa beli
fish ball dan fish cake (jenis goreng) - akak tambah
4 biji cili merah ( kalau tak mau pun boleh)

CARA-CARA MEMASAK:

- Isi ayam dipotong kecil-kecil kemudian udang dibuang kulit dan kepala . Semua kepala dan kulit udang tadi direbus bersama 2 cawan air . Kisar semua kepala dan kulit udang tadi dengan air rebusan kemudian ditapis ambil air rebusan tadi dan buang semua hampas kepala udang ni.

- Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan kisar sampai naik bau dan pecah minyak kemudian masukkan isi ayam dan kacau sampai isi ayam hampir masak kemudian masukkan air rebusan udang tadi dan 1 liter air . Masukkan semua udang , kiub daging , sos cili dan sos tomato serta kacau kuah ni .

- Masukkan semua ubi keledek yang dah dilenyek lumat dan kacang tanah tadi . Kacau kuah dan masukkan garam secukup rasa . Jika kuah agak pekat boleh la ditambah air lagi ikut pada citarasa sendiri .
-Celur mee , taugeh dan toskan. Potong daun sup dan cili merah , kupas kulit telur dan belah telur menjadi 2 bahagian.

CARA MENGHIDANG MEE:
Ambil mangkuk letakkan dulu taugeh kemudian mee , sayur sawi , tauhu goreng dan kemudian tuang kuah serta tabur la daun sup . bawang goreng dan cili .



poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...