followers

salji

waktu

bird terbang

Sunday, February 24, 2013

AYAM MASAK BAWANG BEREMPAH



sebenarnya dah banyak kali akak masak ayam bawang berempah ni.. masakan yang di sukai keluarga kenalah selalu buatkan... bukan setakat itu saja.. majlis aqiqah, berendoi dan cukur jambul cucu akak juga akak telah menggunakan resepi ni untuk 300 tetamu.. Alhamdulillah x sangka ramai yang suka masak camgini rupanya.. agaknya orang dah jemu bila kenduri je.. asyik asyik hidangan ayam masak merah je kannnn.. kali ni akak buat penampilan lain sikit.. oleh kerana akak ni tuan umah.. jadi akak suruh chef rakan grop kenduri akak yang menumisnya.. semua bahan bahan telah akak sediakan tinggal nak menumisnya sahaja.. 
akak tabahkan hati nak buat juga masakan ni untuk majlis.. tetapi dalam pada itu sebenarnya jauh di sudut hati ini takut juga orang x sukakan masakan ni... hehehe... gementar.. tuhan saja yang tau hati ini... syukur sangat sangat.. sampai ada yang minta resepi ni dari akak.. ada yang siap gtau selera suami dia makan dengan nasi minyak oren.. 

AYAM MASAK BAWANG BEREMPAH

Resipi Mamak Haji
pernah buat dulu di sini

1 ekor ayam - potong kecil / goreng 3/4 masak
5 labu bawang merah -
1 sb serbuk cili
1 st serbuk jintan manis
1 st serbuk jintan putih
1 sb serbuk kari daging
1 st kas kas
1-2 sb sos tiram
2 sb sos cili
1 sb sos tomato
2 biji bawang merah - kisar halus (boleh tambah)
1 sb pes bawang putih-halia (blend sekali - style masak mamak)
sedikit garam masala * x de stok akak tukar kayu manis, buah pelaga, cengkih dan bunga lawang.
1 helai daun pandan
sedikit gula
garam secukup rasa
1 biji cili merah - potong serong
daun kari - hiasan



CARA-CARA:
1. kupas bawang merah labu, hiris halus dan goreng. Bila warna bawang bertukar kepada warna perang keluarkan dari kuali dan sejukkan. Bawang goreng tak perlu ranggup agak kering sudah memadai. Minyak bekas gorengan disimpan untuk menumis rempah kelak. Nota: Untuk pengetahuan, sekiranya ingin menghasilkan bawang goreng yang rangup boleh dihasilkan dengan mengeringkan terlebih dahulu hirisan bawang di cahaya matahari dan goreng.

2. Ketulan ayam telah dibasuh, masukkan garam dan serbuk kunyit. Ketulan ayam yang digoreng jangan terlalu masak sehingga garing. Gorengan perlu 3/4 masak kerana 1/4 lagi akan masak semasa masak dengan campuran rempah. Selepas goreng asingkan.

3. Panaskan kuali, dan masukkan minyak bersama dengan minyak gorengan bawang. Bila minyak panas masukkan rempah empt serangkai (sekiranya tidak gunakan garam masala). Masukkan pes halia bawang putih. Bila haruman naik kecilkan api dapur dan masukkan kesemua rempah-rempah di atas. Bila bau rempah mula mengeluarkan haruman masukan air bawang dan besar sedkit api dapur. Bila air bawang bersama rempah mula didih, masukkan sos cili, sos tiram dn sos tomoto.

3. Kecilkan api dapur dan masukkan gula dan garam secukup rasa. Masukan semua ketulan ayam yang telah goreng tadi. Kacau rata untuk kuah rempah bersalut pada ayam goreng. Masukkan bawang goreng dan kacau lagi untuk bawang goreng sebati pada ketulan ayam. Biarkan ayam masak 1/4 bahagian lagi. Ia cuma memerlukan sekitar 10-15 minit saja dengan api yang kecil. Bila wap mula reda, matikan api dapur dan masukkan kedalam tray hidangan.

4. Taburkan cili merah yang dihiris dan juga daun kari di atas hidangan anda

 depan: kari kambing, masak lemak gulai pisang, jelatah, ayam masak bawang berempah, ulam ulaman, papedom, sambal tempoyak , sambal belacan dan buah

 kumpulan marhaban

 Nur Arissa Safiyya



bersama kumpulan marhaban

meraikan anak yatim dari rumah Nur Kasih Bistari

2 comments :

  1. Assalamualaikum..Alahai cumellllnya baby..Alhamdulillah...semua tetamu gembira menikmati ayam tu..Nampak pun sedap ngan kuahnya yang pekatttttt

    ReplyDelete

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...