followers

salji

waktu

bird terbang

Thursday, February 21, 2013

HEAVNLY MILO & OREO JELLY (AGAR AGAR MILO LAPIS OREO)


jangan lihat pada rupa parasnya.. hehehe... akak sebenarnya terlalu malas nak buat di sebabkan letih dan akak sebenarnya x ready apa apa langsung... sebelah siangnya akak sibuk menguruskan atvt JW. masa buat ni pun dah larut malam... tapi dek kerana dah berpakat dengan rakan grop JW jadi nak x nak akak buatlah juga... puas juga berfikir nak buat apa... bila tengok bahannya hanya sesuai buat agar agar ni sebab bahannya dah sedia ada... dah larut malam.. kedai mana yang buka dah.. akak pun x fikir panjang... tapi wp pun rupamu tiada... rasanya tetap mendapat sambutan hangat.. sedap.. masa jamuan tu sekelip mata je hilang..  akak cuma sempat rasa 2 ketul je..

Heavenly Milo & Oreo Jelly (Agar-Agar Milo Lapis Oreo)

By: AlongRoz@HomeKreation


Saiz: 8" persegi

BAHAN2:
1 bungkus / 10g Jelly Powder (Serbuk Agar-Agar)
750ml Air
160g Gula
1 tin (400g) Susu Cair
3/4 cup Serbuk Milo
1 bungkus (137g) Oreo Cookies - patah2kan tp biarkan sandwich 2 lapis

CARA2:
1. Masak serbuk agar2 & air sehingga larut.
Masukkan gula & masak sehingga gula larut.
Masukkan susu, kacau sebati sehingga mendidih.

2. Asingkan 2 cwn  ke dlm periuk yg lain & campurkan milo sehingga sebati.

3. Tuangkan 1 cwn campuran milo ke dlm acuan.
Panaskan campuran milo yg separuh lagi dgn api paling kecil supaya tidak membeku.
Apabila permukaan nya mengeras sedikit, tuangkan kesemua adunan putih tadi.
Taburkan biskut oreo.
Apabila permukaan nya mengeras sedikit, tuangkan baki adunan milo tadi.

4. Biarkan membeku di suhu bilik sebelum masukkan ke dlm petisejuk.

TIPS UNTUK MELAPIS:
a. Janagn tunggu sehingga lapisan membeku sepenuh nya sbb takut lapisan tidak melekat.
Jika membeku semua, guris2kan permukaan dgn garfu sebelum tuangkan lapisan seterus nya.
b. Pastikan adunan masih panas apabila menuang ke atas lapisan sebelum nya supaya ia melekat dgn baik.


inilah dia rakan grop JIRAN WANITA di tempat akak...

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...