followers

salji

waktu

bird terbang

Friday, December 16, 2011

ROTI JALA KUAH DURIAN



sekarang ni di Perak Tengah tengah musim durian... tiap tiap rumah di sekeliling area umah akak dah bau macam dusun durian.. kalau kita dok luar umah lagi le x tahan dengan bau yang semerbak sangat. akak ni bukan boleh makan durian banyak tapi cukuplah sekadar merasa orang kata sebab akk ni x tahan.. bila banyak makan rasa sakit badan dan yang paling tak tahannya badan jadi terlalu panas wp x demam pun..
berbalik tentang roti jala ni sebenarnya akak buat sebab dah lama teringin.. kebetulan ada kenalan telah memberikan akak beberapa biji durian fresh.. jadi akak buatlah roti jala di cicah bersama kuah durian yang sengaja akak buat cair sikit..


Roti Jala 
Resipi : Tulip myresipi
Bahan-bahan ( 4 org ) 

  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 cawan air
  • 5 sb susu tepung - maz guna susu segar
  • 1 biji telur - xletak, dah slalu buat tanpa tlur
  • beberapa titik pewarna kuning - maz buat warna hijau
  • 1 st garam - maz buh 1/4 sdu kcik je



Cara-cara

1.Masukkan semua bahan dalam blender. Blend hingga semua sebati.

2.Perap dalam 1/2 jam. Sediakan kuali & acuan roti jala untuk menjala di atas kuali leper. (maz tak perap, terus je jala).

3.Jala dengan api perlahan lebih kurang seminit. Boleh dimakan dengan kari ayam @ kuah durian.

KUAH DURIAN
moh weh ke dapur akak

1 biji buah durian sedang- ramas untuk buang bijinya
2 cawan susu segar
air - agak agak
1 senduk gula pasir
1 senduk gula merah
sedikit garam
2 helai daun pandan

masukkan ke semua bahan ke dalam periuk dan dan masaklah sehingga mendidih dan sebati ke semuanya.
rasalah manis masin dan lemaknya
angkat dan sejukkan

** bolehlah di makan dengan roti putih @ roti jala

2 comments:

  1. as-salam
    sedapnye roti jala dgn kuah durian..tak pernah buat roti jala..cantik warna roti jala tu..

    ReplyDelete
  2. saam kak norlie...sedapnya kuah durian tu, tp kalau kat kelate kitaorg mkn ngna pulut atau cicah ngan roti jer...

    ReplyDelete

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...