followers

salji

waktu

bird terbang

Thursday, July 19, 2012

AYAM MASAK RECYCLE.. hehehe


asalnya masakan ni adalah ayam masak merah biasa je tapi akak recycle semula masakan ni pada malam harinya sebab sambal masak merahnya dah habis... yang tinggal hanya tiga ketul ayam je.. sayang pulak akak lihat ayam ni.. kalau x di upgradekan alamat jadi habuan cik tonglah jawabnya.. kebetulan pulak malamnya dah x de ape nak makan.. jadi untuk elakkan membazir akak tokok tambahlah jadilah masakan seperti dalam gambar ni.. ermm... menarik jugak bila akak lihat gambar ni.. bukan sekadar gambarnya saja malah makan pun sodap!


oleh kerana lebihan ayam masak merah tu.. akak x de nama yang kusus untuk masakan ni ye.. sebab masak main bedal je... kasi hantam sama dia... hehehe...


RESIPI AYAM MASAK MERAH RECYCLE

3 ketul ayam masak merah( yang kehabisan ramuan sambal sosnya / ayam lebihan)
1/2 biji bawang besar - dadu
1 ulas bawang putih - ketuk
6 tangkai cili api - ketuk
sedikit cili sos
sedikit sos tiram
garam secukup rasa
sedikit minyak tumis
hiasan:
1/ 2 biji tomato - potong baji
1/2 biji bawang besar - potong bulat

panaskan minyak tumiskan bawang yang di dadu bersama bawang putih
masukkan semua sos, ayamcili api, tomato dan bawang besar. gaulkan semuanya.
rasa garamnya. angkat

1 comment:

  1. Assalammualaikum kak norlie...sedapnya tengok kuah ayam tu...:)

    dikesempatan ini saya nak ucapkan selamat menyambut ramadhan almubarak buat kak norlie sekeluarga...:)

    ReplyDelete

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...