followers

salji

waktu

bird terbang

Monday, March 25, 2013

IKAN HARUAN MASAK TAUCU


masak taucu ni bukan pebret mr hubby.. tapi akak buat juga sebab akak dah lama x rasa... jadi untuk beri dia kurang perasan masak apa yang akak masak ni.. akak usahakan blend lumat biji kacang taucu ni.... nampaknya... dia makan... huahahaha...awang tertipu dengan minah..!! akhirnya makan jugak dia.. sebenarnya akak pun dah x de idea nak masak apa... jadi terpaksalah menipu sunat..!! susah benar nak ajar seleranya supaya suka makan masak taucu ni... bila x memilih sangat maka mudahlah kerja memasak.. tu je...
pernah dengar ikan haruan laut.. ikan ni bentuknya panjang.. padat dengan isi... dan sedap.. rupanya x sama langsung dengan haruan biasa yang banyak sisik tu..

IKAN HARUAN LAUT MASAK TAUCU

2 ekor ikan (ikan pape pon bole)
1/2 labu bawang besar - hiris
1 ulas bawang putih - hiris
2 hiris halia -potong panjang2
3 biji cili api / cili hijau - hiris serong
2 sudu besar taucu - akak blend lumat
beberapa titis kicap - jika perlu
air asam jawa / 2-3 keping asam keping
minyak menumis
garam secukupnya
1 sudu besar gula
3 cawan air suam - jika boleh

Cara-cara

goreng ikan yg telah digaul garam dan serbuk kunyit.
sementara goreng ikan, boleh lah menyediakan kuah taucu. masukkan 1 sudu minyak masak, tumis bawang besar dan bawang putih hingga kekuningan. then, masukkan halia dan cili api / hijau.
masukkan taucu blend dan kacau sekejap. masukkan air dan air asam jawa. tambah gula.(garam tak perlu sbb taucu dah masin)
setelah ikan masak, masukkan ke dalam kuah tersebut. biar hingga mendidih, tutup api.

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...