followers

salji

waktu

bird terbang

Sunday, May 26, 2013

AYAM SOS SIAM


walla... sedap bebenor ayam ni.... oleh kerana seminggu lebih akak x online kerana kerosakkan dari pihak telekom sendiri... otak akak jadi blur sangat kerana x dapat info dan inspirasi masakan... terpaksalah mentelaah buku untuk khatamkan satu persatu.. huhuhu... sekarang ni jika beli majalah pun sama juga seperti kita melayari intenet sebab jiran jiran blog masakan juga ramai di buku buku masakan.. dapat juga melepas rindu selama tidak mengadap blog... mujur mr suami x jemu jemu menghadiahkan setiap bulan... mekaseh mr suami ku... harap harap x jemu membelinya... nanti tolong belikan rak buku yang tinggi tu ye.. sebab dah x de tempat nak susun semua majalah ni... hehehe

AYAM SOS SIAM
Resipi: Ummi Zaihadi
ambil dari Aroma 5/2013 Che Ct

Bahan-bahan :

1 ekor ayam sederhana besar - dipotong 8 - 10 bahagian
15 tangkai cili padi thai * (CT letak 20 tangkai)
4 ulas bawang putih * ( CT blend jer :)
1 labu bawang besar - dihiris
1/3 cawan sos cili (CT lebihkan 3 sudu besar)
1 - 2 helai daun kunyit - dihiris halus (kalau nak letak daun limau purut pun terpulang lah) - CT letak daun limau purut 3 helai, buang urat tengah.
sedikit gula (optional)
minyak masak secukupnya
sedikit garam dan serbuk kunyit
(Bahan bertanda* ditumbuk halus)

Cara-cara :

1. Bersihkan ayam dan toskan. Lumur ayam dengan garam dan serbuk kunyit secukupnya. Perap 20 minit. Panaskan minyak secukupnya dan goreng ayam hingga 3/4 masak. Angkat dan toskan.
2. Keluarkan minyak dan tinggalkan lebih kurang 3 sudu besar dan tumis bawang besar dan bahan tumbuk tadi hingga naik bau.
3. Masukkan sos cili dan kacau rata dan biar hampir kering sikit.
4. Masukkan ayam yang telah digoreng tadi dan kacau gaul rata-rata. Seimbangkan rasa. (kak ummi tak letak garam, cukup dari yang digunakan untuk menggoreng ayam tadi jek) - CT juga tak letak.
5. Akhir sekali masukkan daun kunyit dan kacau rata sebentar. Tutup api dan hidangkan dengan nasi putih... SELAMAT MENCUBA...!

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...