followers

salji

waktu

bird terbang

Monday, February 9, 2015

KARI KEPALA IKAN


masak kari kepala ikan ni jarang akak masak jika ada anak sbb dorang x suka... sekarang ni tinggal kami berdua je yang ada kat umah barulah boleh ikut selera sendiri.. tapi bila dah berumur ni apa saja yang kita makan semua kena di titik beratkan sbb bila g checkup.. adoiii.. BP selalu je tinggi.. 

KARI KEPALA IKAN

Bahan rempah

Bawang merah kecil – 4 biji
Bawang besar – 1 biji
Bawang putih – 5 ulas
Halia – 1 inci
Kulit kayu manis – 1 batang
Bunga lawang – dalam 4 biji
Buah pegaga – sikit je dalam 7 biji ke (kalau nak kira)
Halba campur – 1 sudu
Daun kari – 1 tangkai
rempah – 2 bungkus saiz kecil
serbuk cili – 5 sudu (untuk pedas , takde pun takpe )
Air asam jawa – sejemput sahaja buat air pekat-pekat
Santan pekat
Bahan sampingan / hiasan

Tomato
Kacang bendi
Cili Hijau
Dan

Kepala ikan semestinya…..

tumbuk bawang besar,bwg kecil dan bawang putih. 
panaskan minyak mskkn bwg kesemu bwg sehingga garing dan mskkn daun kari sehingga garing juga dan barulah mskkn rempah tumis sehingga naik bau.
Bancuhkan serbuk kari, serbuk cili bersama air asam jawa sehingga sebati. Apabila tumisan bwg dan rempah tumis agk garing boleh lah mskn bacuhan serbuk kari itu tadi. 
Kacau bwang bersama bancuhan serbuk kari itu tadi. 
kemudian baru la mskkn sedikit air dan tggu hingga mendidih dan masak. klu yg nk mskkn santan/susu cair (ikut suka) Kemudian br la mskkn kepala ikan merah td. tutup periuk/kuali sehingga kepala ikan td msk. 
Kemudian br rse mskkn bhn lain, mskkn dlu lada besar warna merah, diikuti kacang bendi, dan yg last sekali tomato. baru lah nmpk agk2 da nk mskk tu leh la mskkn garam secukupnya. klu agk2 msh kurang masam blh lah mskkn 1-2 asam keping. 
Klu nmpk da msk boleh la hidangkan. 

** jgn la asyik gaul jer semsa msk tu tkt kepala ikan td hancur x menarik la kn...kacau kuah je bg sebati. 

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...