followers

salji

waktu

bird terbang

Thursday, February 26, 2015

PULUT AYAM SIAM


pulut ayam yang sangat memikat selera. pertama kali akak makan ketka akak sampai ke sempadan Thai.. Danok.. di sana akak lihat rata rata kedai ada menjual ayam goreng ni.. tengok warnanya yang kemerahan gelap seakan ada tarikan magnet mengamit selera akak untuk mencubanya.. sebabnya terlalu ramai orang yang lalu lalang singgah membeli.. akhir akak pun x terkecuali mencuba.. sedap sangat rupanya... waktu balik wp berdiri beratur panjang lama dan setelah check dengan imegresen pasport akak sangup menyelinap dan sanggup berjalan kaki jauh untuk dapatkan set ayam goreng ni lagi.. hehehe.. 
keesokkannya akak masih lagi teringat ingatkan ayam ni.. google pun x jumpa resepinya.. kecewa sangat.. rupanya salah taip tajuk resepinya.. tertaip ayam goreng thai.. kompom x kan jumpa...aaaaarr.. kesiankannnn...

PULUT AYAM SIAM

500gm beras pulut di remdam 1 jam
basuh beras pulut dn kukus hingga masak

5 ketul peha ayam...di basuh bersih

2inci halia
5 biji cili kering
5 ulas bawang putih
1 sdb serbuk pati ayam
sedikit garam
sedikit kunyit serbuk
blend semua bahan.
gaul bersama ayam dn perap kn

perap dlm tapisan ye bukan dlm besen supaya air ayam tak bertakung...
perap dlm 1/2 JAM pun ok dh
lepas tu tabur kan 4 sudu tepung beras dan tampi perlahan...hingga sekata
blh lah mengoreng mcm biasa

klu mkn pulut ayam mesti ada bawang goreng ye...semesti.nya yg di buat sendiri

sos nya:

5 biji cili besar
1 biji bawang besar
sedikit halia
sedikit akar ketumbar semua bahan ni
di blend halus

3 ulas bawang putih di cincang
gula ikut selera
cuka ikut selera
campur kn semau bahan blend dan bahan ini
didih kn atas dpur dgn api sekejap masukkn
1 sdu kecik tepung jagung yg dh di larut kn dahulu...didih kn sekejab..
sos pulut asam memang agak cair ye...

dah siap hidang kn bersama bawang goreng tadi...siap.

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...