followers

salji

waktu

bird terbang

Monday, October 29, 2012

CHOCOLATE CHIP MUFFIN (TANPA TELUR)


bila anak anak ada di umah... nilah hasilnya... sebelum ni akak bukan x nak buat pape.  tapi x syok sebab x de orang yang nak habiskan.. wp dalam hati tu dah set nak buat macam macam.. sekarang ni anak sedang bercuti.. rajinlah akak buatkan untuk santapan dorang... hehe
muffin yang sedap dan jimat kos...


CHOCOLATE CHIP MUFFIN (TANPA TELUR)

Bahan-bahan ( 10 biji muffin besar )

Bahan A :-
2 cawan tepung gandum(250g)*- (akak kurangkan 2 sudu tepung tapi gantikan dgn 3 sudu serbuk koko
1/2 sk bicarbonate of soda*
1 1/2 sk baking powder* (* ayak bersama)
1 cawan choc. chips (akak campur 1/2 cwn choc. chips + 1/2 cwn raisins) - akak x letak

Bahan B :-
60g mentega (1/4 buku) - dicairkan
3/4 cawan susu segar
1/2 cawan gula castor (boleh kurangkan)
1/2 sk esen vanilla


cara cara:
 Campurkan bahan2 A dalam mangkuk dan buat lubang di tengah2nya.
 Satukan bahan2 B dan kacau rata dan tuangkan ke dalam adunan tepung.
 Kacau adunan hingga rata dan masukkan ke dalam mangkuk muffin 2/3 penuh.
 Bakar pada suhu 175C selama 25-30 min atau hingga masak ikut kepanasan oven masing2.
 Enak di makan ketika muffin masih hangat atau pon dah sejuk.


topping:

susu
coklat cair dikacau rata
coklat rice (tabur)


2 comments:

  1. coklat !!...xtahan nengoknya..rs cam nk amek jer ^_^

    ReplyDelete
  2. dah lama nak buat muffin, tgk yg ni sedapnya.......

    ReplyDelete

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...