followers

salji

waktu

bird terbang

Tuesday, October 16, 2012

MUSHROOM CHICKEN SOUP

melayan selera anak bujang....


anak akak memang suka sangat setiap kali akak buat sendiri mushroom chicken soup ni... tapi kali ni agaknya akak TERRRmasukkan lebih butter ketika menumis bahan... nampak butiran minyak... huuuhh... wp begitu rasanya memang sedap... xde bezanya setiap kali akak buat... sempat juga akak beri pada seorang kawan akak dan siap minta resepinya sekali.. 

MUSHROOM CHICKEN SOUP ♥

2 ketul isi ayam -di potong dadu kecil kecil (akak x suka guna ayam kisar sebab halus sangat lagi pun yang beli siap tu dorang kisar dengan lemak & kulitnya sekali- oh tidaaakkkk!!)
1 tin cendawan butang - di cincang halus
1 biji bawang besar - di potong dadu
1 ketul kiub ayam
1 kotak fresh milk
air secukupnya } di bancuh
sedikit tepung jagung } sekali pun boleh
2-4 helai daun bay
garam secukupnya
sedikit butter 

panaskan butter dalam periuk, tumiskan bawang hingga layu.
masukkan susu, ayam, cendawan, air ,kiub dan biarkan ia mendidih.
masukkan bancuhan tepung jagung. terpulanglah pada selera samada nak makan banyak masukkan air lagi tapi seimbangkan kepekatan dengan bancuhan tepung jagung (adjust sini je)
masukkan garam dan daun bay (untuk mendapatkan bau mushroom yang sedap) biarkan sekali lg mendidih. siap.
bolehlah di hidangkan dengan roti bakar ke.. dll.

* tidak terlalu pekat dan x terlalu cair.
* boleh dapat sebanyak 1 piuk rice cooker 1.8L - banyak tu.. 

4 comments:

  1. senang rupanya buat sup nie....nnti bole try...tp kat umh sy nie...yg sukanya sy sorang je kak...anak2 ngan asben x brapa minat katanya......huhuhu..........

    ReplyDelete
  2. sedapnye akak.. Ayu ambik resepi yer.. sayang akak.. hehe

    ReplyDelete
  3. Asyifa Mustaffa buat la separuh je..

    ReplyDelete

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...