followers

salji

waktu

bird terbang

Saturday, October 6, 2012

SAMBAL JERING TUA


jom kita beralih ke menu ala kampung.... waaaaa... bestnya sekali sekala dapat makan macam ni... memang suka sangat... tapi malangnya semua ahli umah ni x suka... pernah akak terfikir.. boleh habis ke x ni.... sebenarnya akak ni x boleh makan luar batasan.. alamatnya "hangin" satu badan... susah nanti semua orang melayan kerenah sakit nanti.. hehehe
semasa akak merebus jering ni.. alahaiiiii.... terasa pening pening dengan bau rebusannya... mungkin x bagi oranglain tapi akak ni x tahan sungguh la... rasa nak mabuk dibuatnya... anak akak bila akak masak baunya cam pelik mula la tnya mama masak ezotic ape ni... aduyai... budak budak sekarang jering dan petai pun x reti nk makan...
sedang akak menumis untuk mengeringkan sambal ni... memang rezeki kawan akak Norroshida... ia muncul di pintu belakang umah akak... hampir lebih dari separuh dari gambar yang akak ambil ni akak hulurkan padanya... Alhamdulillah mujur dia datang dapatlah dia rasa... rezeki diakan... tinggal untuk akak makan seorang sebanyak dalam gambar ni.. jadilah... akak pun x boleh makan banyak banyak... janji dapat rasa dah kira ok dah..
mana mana masakan ni seakan akan sama saja bahan dan cara caranya.. tapi akak berminat nk letak resepi anymz sebab memang sama..


RESIPI SAMBAL JERING TUA

Bahan2

1 piring kecil jering tua (kat pasar tani jual rm2)
8 tangkai cili merah*
15 tangkai cili padi-tak makan pedas kurangkan ya*
1/2 labu bawang besar*
3 ulas bawang putih*
bahan2 bertanda * di kisar kasar
1/2 kiub pati ikan bilis (akak x masuk)
1 piring kecil ikan bilis-anggaran segenggam-cuci bersih ketepikan
Minyak
Garam
1 sk Gula


Cara

Jering di rebus hingga empuk
Dah empuk,angkat dan rendam dengan air biasa sebentar
Toskan jering tadi-ketepikan
Panaskan minyak
Goreng ikan bilis hingga garing
Angkat dan ketepikan
Dengan lebihan minyak goreng ikan bilis tadi tingalkan anggaran semangkuk kecil
Tumis bahan2 bertanda * yang telah di kisar kasar hingga terbit minyak
Masukkan garam,kiub ikan bilis dan gula
Masukkan ikan bilis goreng dan jering
kacau hingga sebati
Angkat dan boleh lah di hidangkan.

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...