followers

salji

waktu

bird terbang

Friday, November 2, 2012

NASI KURMA



setelah puas bertandang dari satu umah ke satu umah.. akhirnya umah yan tempat akak melepak... hehehe.. jangan marah ye yan.. hampir semua akak selongkar tapi x pe.. sebelum akak tinggalkan umah yan tu akak dah pun kemaskan semula mana mana yang akak sepahkan tu... hehehe
semasa di sana.. akak terpikat dengan juadah yang yan sediakan untuk akak iaitu set nasi kurma ni.. balik je dari umah yan.. akak terus menuju ke dapur capai apa yang patut... hehe.. x sabar akak nak menjamu selera keluarga akak pula.. apa ape pun terimakasih yan.. sungguh sedap set nasi ni.. kembali je anak teruna kembar dan mr hubby dari solat jumaat... hidangan telah tersedia... akak lihat dorang berselera makan dan siap bertambah nasi lagi... maknanya.. mungkin akan ada siaran ulangan di masa akan datang.. muahahaha.... insyaallah.. jika ada kerajinan..

SET NASI KURMA
AYAM GORENG BEREMPAH SIMPLE
ACAR TUMIS
UDANG LADA HITAM


NASI KURMA


BAHAN BAHANNYA UNTUK NASI

A        1 mangkut beras

B        2 sudu rempah kurma
           1 kiub pati ayam
C        1 tin susu cair /santan

D        3 biji bawang merah di mayang halus
           3 ulas   ,,        putih    ,,      ,,          ,,
           2 btg kayu manis
           3 kuntum bunga lawang
           1 inci halia
           1/2 st serbuk kunyit * akak tambah
           2- 3 helai daun pandan - kerat * akak tambah
           garam secukup rasa
           sedikit planta dan minyak untuk menumis


CARA MEMASAKNYA

Tumis bahan D dengan minyak bersama planta bila dah garing masuk bahan B bersama sedikit air kacau rata bila dah naik minyak .....masukkan pula A dan C dengan sedikit air , garam secukup rasa masak macam nasi biasa kita masak.ok......disini yan bagi resipi untuk makanan sampingan bersama nasi kurma ni.

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...