followers

salji

waktu

bird terbang

Thursday, November 29, 2012

MENERIMA TEMPAHAN CUSTOMER - KEK SPAN COKLAT II


dalam kesibukkan yang melanda akak sejak kebelakangan ni Alhamdulillah... sempat juga akak menyiapkan kek ni..


KEK SPAN COKLAT
RECIPE BY : Aunty Yochana
REFERENCE : Zack (Aku.Zack)
TRIED BY : Naz @ovenkecil.blogspot.com

Bahan-bahan A:
3 biji kuning telur saiz A ATAU 4 biji kuning telur saiz B
100 gm gula kastor
120 gm tepung naik sendiri
1/2 tsp serbuk penaik
1/2 tsp soda bikarbonat
50 gm minyak jagung
1 tsp esen vanilla
~ Campurkan semua bahan di atas dan gaul rata menggunakan senduk kayu atau ballon whisk hingga sebati.

Bahan-bahan B:
3 1/2 putih telur saiz A ATAU 4 1/2 putih telur saiz B (Naz guna 3 biji putih telur saiz A jer)
1/4 tsp cream of tartar - optional (Naz tak guna)
60 gm gula kastor
~ Dalam sebuah mangkuk yang bersih (pastikan tiada kesan minyak atau kuning telur), pukul putih telur bersama cream of tartar selama 2 minit hingga berbuih. Kemudian masukkan gula sedikit demi sedikit sambil terus memukul sehingga adunan bertanduk (adunan perlu menjadi ringan, gebu, putih dan bila diterbalikkan mangkuk, adunan tidak meleleh atau jatuh). Tapi jangan terlebih pukul.

Bahan-bahan C:
30 gm serbuk koko
120 gm air panas
~ Campurkan dan kacau hingga sebati. Ketepikan.


* kek bentuk buku

Cara penyediaan:
Panaskan oven pada suhu 175 C. Sediakan dan lapik loyang 8 atau 9 inci dengan kertas kalis minyak. Ketepikan. (Naz guna loyang 8 inci)
Masukkan adunan C ke dalam mangkuk adunan A. Gaul dengan senduk kayu atau spatula hingga sebati.
Masukkan pula adunan putih telur (adunan B) ke dalam mangkuk di atas dan kaup balik menggunakan spatula perlahan-lahan. Jangan terlebih kacau! Nanti kek yang dimasak akan mengecut atau mendap. Kalau rasa macam dah lama mengaup balik tapi masih kelihatan putih telur yang belum sebati dengan adunan coklat, berhenti mengacau. Ini bermakna putih telur telah terlebih pukul di atas tadi. Tapi jangan risau, terus tuang adunan ke dalam loyang untuk dibakar.
Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175 C selama 50 minit atau sehingga kek masak sepenuhnya mengikut oven masing-masing.
Sejukkan kek yang telah masak di atas redai.
**Naz buat kek ni untuk dihias menjadi kek Black Forest (dalam entry seterusnya).


butter cream yang sedap... cukup untuk sebiji kek 8" & 9"

BUTTER CREAM
Sumber:Kembangkempis

Bahan:
250g butter atau shortening (kalau nak icing putih & tahan panas,guna shortening,tapi kalau nak
                                                lebih sedap,baik guna butter lah).
125g marvello/supertact/krimwell
125g gula aising (kena ayak dulu supaya tak berketul-ketul)

Cara:
1.Pukul butter + marvello hingga putih,ayak gula aising,masukkan ke dalam butter,pukul lagi
   hingga kembang dan putih.Sesuaikan warna untuk hiasan kek.
2.Tips:Pukul dengan kelajuan minima.Makan masa lah sikit,tapi insyaallah,aisingnya nanti
   lebih cantik dan muda dilepa.

1 comment:

  1. Assallamualaikum kak Norli..

    Ooo..resepi aunty yochana ni eh.. Mmg kek span ni sedap.. Cantiklah kek akak ni.. Bentuk buku dan kemas bc akak atas kek tu..

    ReplyDelete

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...