followers

salji

waktu

bird terbang

Wednesday, May 16, 2012

AYAM GORENG BEREMPAH WANGI


ayam goreng  ni akak hemtam je taruh bahan bahan serbuknya... ikut citarasa sendiri... masa menggoreng baunya amat mengancam.. 'rasa'nya belum tau lagikan... sesudah habis menggoreng barulah akak ambil seketul kecil.. errmmm sedap.. ambil lagi seketul... errrmm enaknya... lastnya banyak juga akak meratah.. hehehe.. kalau dah mulakan makan memang x mau berhenti...


ayam goreng berempah... errm sedapnya..
jom kita lihat bahan bahannya...


RESIPI AYAM GORENG BEREMPAH WANGI

1/2 ekor ayam - potong kecil
2 sb serbuk kari ikan
1 sb serbuk cili
sedikit serbuk lada hitam
sedikit serbuk lada sulah
1 sb serbuk kunyit
1 sb pewarna merah sirap
sedikit garam
sedikit tepung gandum
2 tangkai daun kari
3 helai daun pandan - kerat
minyak untuk menggoreng


gaulkan semua bahan serbuk pada ayam hingga rata dan sebati
taburkan tepung garam danpewarna sirap
panaskan minyak terus goreng ayam dengan api sederhana
sambil menggoreng masukkan sikit sikit daun kari dan daun pandan
balik balikkan hingga masak dan angkat serta toskan.
sedia untuk dihidangkan

5 comments:

  1. Berapa banyak yang diratahnya tu Norlie he he heh... memang sedaplah kalau goreng ayam berempah!

    ReplyDelete
  2. salam norlie. wanginya sampai ke dapur bundo.

    ReplyDelete
  3. salam...
    semalam pun kakna buat ayam goreng berempah.macam tu la juga hentam ikut selera sendiri.

    ReplyDelete
  4. Salam wahh baunya memang wangiiii.. sampai ke dapur sha baunya.... kecurrrr sudah niiii....

    ReplyDelete
  5. sedapnya tgk ayam goreng ni ..kalau saya meratah gitu jer ni kak...hehe

    ReplyDelete

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...