followers

salji

waktu

bird terbang

Wednesday, May 2, 2012

MALYEE GYERAN (ROLLED OMELETTE)


terlihat resepi Quinnie kat myr terus ingin nk mencuba.. kebetulan angin malas telah menyerang.. jenuh juga nak berjuang menepih serangan "M".. maka masakan nilah yang mampu memterpiaskan angin "M".. hehehe
terimakasih juga buat quinnie dengan resepi ni.. sedap bebenorlah..  penyelamat untuk hari ni... ngeee
sebenarnya badan ni dah mula rasa dedor.. mood nk masak pun jadi kurang.. badan ni rasa nak demam.. mulut dah mula pedih.. makan telur ni rasa lembut sikit masuk mulut...


MALYEE GYERAN (ROLLED OMELETTE)


3 biji telor ayam
1/5 cawan bawang besar didadu halus- kalau byk sgt kurangkan..sebab tak bleh letak byk sgt nanti susah nak gulung
1/2 sudu kecil garam
1/2 sudu teh lada hitam serbuk- boleh tambah kalau rasa tak cukup
cili/ daun bawang - dipotong halus - letak skit je
Cara-cara

mula2 pecah kan telor dan masukkan dalam mangkok. kemudian masukkan bahan2 lain dan pukul telor tadi...tak yah berbuih sgt...biar rata...panaskan kuali non- stick...isi skit je minyak...ratakan..
bila minyak dah panas skit boleh masukkan adunan telor tadi...jgn letak semua sekali...letak dlm satu senduk...ikut la kuali besar mana...kalau tak penuh lagi telornya dalam kuali boleh tambah lagi sampai la penuh rata dalam kuali tu....tapi jgn buat tebal...telor ni eloknya nipis je...jgn tebal sgt...api jgn kuat sgt...pelan je...tunggu sampai telor tadi 3/4 masak...agak2 bahagian bawah dia cam boleh diangkat...boleh la mula proses menggulung telor...lipat2 telor pelan2...sambil tekan2 skit je..jgn kuat sgt...bila dah siap gulung..biar sampai telor tadi dah masak...boleh nampak kulit dia cam nak kuning2 skit..jgn sampai kulit tadi kuning sgt/hangus sebab nanti rasa cam telor dadar lak...lepas tu angkat letak atas pinggan...masak sampai habis adunan telor tadi...tepikan telor tadi dan biarkan ia sejuk.
bila telor dah sejuk...baru boleh potong2 kan ia dan susun atas pinggan...dah siap...boleh dimakan begitu saja...dgn roti atau dgn nasi...rasa telor ni lembut2 skit...so pandai2 la adjust masa nak menggulung tu...kulit dia memang tak hangus....



(nota: guna kuali jgn yg saiz kecik sgt sebab nanti tak nampak sgt dia nye lapis2 gulungan tu....saiz sedang...masak dia utk yg mula2 tu...minyak tak yah tunggu panas sgt..sebab telor cepat hangus dan nanti dia jadik cam telor dadar biasa...agak2 minyak dah panas skit je dah boleh letak...minyak jgn letak byk...sebab nanti susah nak gulung....kalau nak letak bahan2 lain pun boleh...janji semua bahan tu kena hiris halus sebab takut telor tu pecah2 kulit dia masa nak gulung....

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...