followers

salji

waktu

bird terbang

Tuesday, June 11, 2013

MURTABAK PRATHA


petang yang terajin.. hehehe.. wah.. bestnya dapat menyiapkan 5 keping roti pratha.. cukuplah untuk keluarga kecilku... tapi bila dah rasa sedap... rasa macam x cukup la pulak waakakaka... alahai... tapi x pe.. jika x cukup esok ada pasar malam.. beli je kat pasar malam hehehe... tapi di tempat akak ni bila tiba je waktu pasar malam.. ujan pun turun.. wp ujan turun sekejab tapi itu yang membuatkan akak terus jadi malas.. malas nak meredah jalan yang basah tu...
roti pratha ni akak masak dalam pan non stik je tapi akak guna dua pan ni...satu besar dan satu saiznya kecil sikit... mula mula akak bakar dalam pan yang besar sikit bila dah bubuh inti dan lipat akak alihkan ke pan yang kecil.. jadi dapatlah akak menyiapkan dengan cepat kannnn...

MURTABAK PRATHA
Resepi : sitimariam@MyResepi.com
Bahan :

2 keping Roti Paratha
Daging @ isi ayam - potong kecil-kecil @ cincang
2 biji Ubi Kentang - potong dadu
3 @ 4 sudu makan Rempah kari
2 ulas bawang putih - tumbuk
1 biji bawang besar  - potong dadu
Garam,Gula
Air
2 biji telur - 1 biji untuk 1 biji roti paratha

Cara membuatnya :

Masukkan daging ke dalam kuali, keringkan airnya dahulu, kemudian masukkan minyak diikuti dengan bawang putih.
Masukkan air, rempah dan kentang.
Masak hingga daging dan kentang empuk.
Masukkan bawang besar,garam dan gula. Masak sehingga kering.

Nipiskan roti paratha ( saya guna penggelek - sapu sedikit minyak di tempat yg kita nak canai tu dan juga dekat penggelek supaya ia tidak melekat ).
Perlahan - lahan angkat dan letakkan di atas pan yang disapu dengan sedikit minyak..
Boleh bukak api sebelum kita letakkan roti tu. Pastikan api perlahan
Letakkan 3 - 4 sudu makan inti dengan 1 biji telur ( pukul sikit telur tu ) - sebiji telur untuk sebiji roti...
Letakkan inti di atas roti kemudian lipat. Letak sedikit minyak. Masak dengan api yang perlahan.




Kuah Bawang Merah
Resepi : Ros Jintan Manis
Bahan :
1/2 biji bawang besar ( saiz kecil)
1 sudu besar cuka
1 sudu besar sos cili maggi
beberapa titik pewarna merah ( sirap)
sedikit gula dan garam

Cara :
 Hiris nipis bawang besar.
Kemudian campur dengan sos cili, cuka, sirap, gula dan garam.
Simpan di dalam bekas dan letak di dalam peti ais beberapa jam.

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...