followers

salji

waktu

bird terbang

Thursday, August 25, 2011

IFTAR 23: ASAM PEDAS DAGING TETAL


pertama kali akak mencuba masakan ni akak jatuh.. ke dalam kuah asam pedas ni.. ek.. ek... jangan salah sangka tau.. sebenarnya dah jatuh "cinta" pada masakan asam pedas daging tetel ni la.. sedappp..


RESIPI ASAM PEDAS DAGING TETAL

1 kg daging tetel - direbus dalam 2 jam untuk empukkan daging
1 bawang besar *
5-6 bawang putih *
1 in halia *
1 st lada hitam biji *
1 sb ketumbar biji *
1 sb jintan kasar *
1 sb jintan halus *
1 in lengkuas *
2 biji buah keras * 
1 in kunyit hidup * (blend bahan*)
1 sb belacan **
20-30 cili kering ** - direbus dulu dan toskan ( blend bahan ** hingga lumat... isi sedikit minyak masak utk hancurkan biji cili kering)
8 batang serai - diketuk bagi hancur
2 sb asam jawa - dicampur dengan air
minyak untuk menumis
garam dan gula
6 helai daun limau purut
2 biji tomato - dibelah 6
2 biji terung panjang/bulat - dipotong jgn buang kulitnya
1 sb kerisek

  1. tumis minyak sedikit....agak2 jgn byk sgt...nanti berminyak kuah dia...tumiskan bahan blend * hingga naik bau dan masukkan serai yg telah diketuk tadi...bila dah agak kering airnya tumisan tadi...baru masukkan bahan blend **....masak sampai pecah minyak....macam masak asam pedas biasa.....
  2. bila dah pecah minyak...masukkan daging tetel yg telah direbus tadi bersama2 air rebusan daging....sebelum masukkan daging buang dulu minyak2 yg dah beku kat permukaan air rebusan supaya tak berminyak sgt nanti kuahnye....masak sampai kuah didih dan masukkan air asam jawa.....tambah air kalau terasa kurang air.....masak lagi hingga daging betul2 dah lembut...kalau kurang air boleh tambah air lagi...
  3. bila dah empuk daging...masukkan kerisik, buah tomato dan terung. masak hingga terung tadi layu atau bertukar warna ....kemudian masukkan daun limau purut yg dicarik2...garam serta gula.....rasa kuahnya...kalau o.k boleh tutup api.......siap utk dihidangkan.
  4. ( nota: saya suka makan gulai ni dgn ikan masin goreng atau telor masin...memang ngam sgt rasanya....kalau nak makan dgn gulai pisang masak lemak pun sedap....)


2 comments:

  1. akak dah cuba ye resepi nih...terima kasih sebab mencuba...saya pun suka makan daging tetel sejak akhir2 ni lepas dah pandai buat gulai asam pedas nih..hehhehe

    ReplyDelete
  2. Akak memang selalu buat asam padas ni tapi jarang buat dari daging tetel ni sebab jarang jumpa daging tetel ni..

    ReplyDelete

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...