followers

salji

waktu

bird terbang

Monday, June 13, 2011

RENDANG TERLAGI LAGI..


Dulu masa anak tengah meningkat besar akak suka sangat masak masakan rendang terlagi lagi ni.. 2 minggu sekali anak pasti request masakan ni.. akaklah yang jadi mangsa tukang penghabisnya jika ada baki lagi.. selalunya begitulah pong.. aduhaiiii... lastnya ape yang berlaku..?!! 15-20th dulu akak rasa ada sesuatu yang x kena pada diri akak, ada masalah dari segi kesihatan akak.. akak di sahkan urid asid tinggi, gout sampai kaki bengkak seperti orang dah nak bersalin tu.., x larat berdiri lama (sekarang pun). akak di nasihatkan oleh doc supaya mengawal pemakanan jangan makan macam2 yang pada zahirnya semua makanan pebret akak kena controlkan. bermula dari situ akak dapat rasakan perubahan(memakan masa lamalah jugak untuk penyakit ni naik taraf!!) sekarang ni akak sebenarnya mengidap penyakit sendi dll kaitan. sebab tulah kebanyakan menu yang akak masak ni banyak yang berunsur ikan.. akak sendiri yang kenal kawal pemakanan dari makanan laut.. sebagai seorang isteri.. dan demi sayangkan insan insan tersayang dalam keluarga ini... tapi bila rajin berblog ni susahnya nak control semua ni.. huhuhu.. wp akak masak juga makanan laut tapi akak jamah sikit je.. dengan syarat jangan makan lebih lebih mem..!!
nampaknya akak kena ambil supplement yang berpanjangan! 


berbalik dengan resepi ni jom kita lihat resipinya.. percayalah.. masakan ni adalah sedap.. akak suka.. sekali sekala akak pun x kan melepaskan gian nak makan ni tau... habis tu.. sape yang nak di salahkan...?? akak jugakkannnnn..... sekali sekala.. xpe kan.. bedal jer... muahahaha...


akak masak 1/2 adunan je ye.. (2 hari x habis ni hihihi...)

RENDANG TERLAGI LAGI
datin fauziah

A)
1/2 cwn minyak masak

B)
1 kg bawang kecil @ besar(hiris/mayang)
1/2 cwn cili - blend

C) - kisar
2" halia
2" lengkuas
10 batang serai - hiris batang putih shj

D)
1 kg daging - di potong dadu

E)
1 kg santan pekat

F)
1/2 cwn kicap pekat
1/2 buku gula merah
1/2 sd gula pasir
4 st garam - ikut selera

G)
kerisek - dari 1/2 biji kelapa
1/2 biji kelapa - di goreng(ramas ramaskan/jangan ditumbuk)

panaskan bahan A.
masukkan bahan B(jangan terlalu kering)
campurkan bahan C dan digaul sebati hingga naik bau masukkan daging.
masaklah hingga kering dan masukkan santan pekat.
biarkan +- 15 minit gitu. biar kering airnya sama paras dengan daging.
masukkan bahan G(ramas ramaskan dulu sebelum masuk!).
kecilkan api dan kacaukan selalu. 
kepekatan rendang terlagi lagi ni ikut selera sendiri.

2 comments:

  1. Seumur hidup Ate tak pernah masak rendang kak. Macam tak confident jerr bole jadi. Nanti membazir lak rezeki dan masa (cehhh..alasan cik Las)

    ReplyDelete
  2. aik.. ye ke.. sedap tau rendang ni boleh makan dengan apa saja yang disukai.. akak buat pun x banyak cuma 1/2 dari adunan jer..

    ReplyDelete

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...