followers

salji

waktu

bird terbang

Saturday, November 26, 2011

GULAI DAGING BERSAMA NANGKA STYLE MAMI PENANG..


harini agak terlewat masukkan resipi di sini.. bukannya ape tengahari ada jemputan kenduri.. petang lak jalan jalan cuci mata.. adoh penatnya... 
oklah.. hari ni akak nak tayangkan masakan gulai daging bersama nangka yang akak buat semalam tapi kerana siaran tertunda di sebabkan x cukup masa jadi harini jelah akak masukkan ye..
bercerita tentang resipi ni ermm.. memang sedap sangat..kira macam masak gulai darat kata orang utara!! rasanya kalau bubuh ikan masin pun sodap gak ye.. tapi akak x nah buat pun lagi.. sekadar nak mencuba tu akak rasa boleh sajekannnn.. 


RESIPI GULAI DAGING BERSAMA NANGKA STYLE MAMI PENANG..
anggaran 8 orang

8 ketul nangka
600g daging
3 ulas bawang putih
5 tangkai daun kari
5 ulas bawang merah
1 sudu jintan manis
21/2 sm rempah kari
2cm halia
1 cawan pati santan
1 cawan air
1 keping asam keping
garam secukupnya


rebus dulu nangka sampai agak agak empuk.. toskan.
daging di rebus bersama rempah kari, halia & jintan manis... bila daging dah empuk. masukkan namgka yang telah di rebus tadi.
bila semua dah sebati... masukkan pati santan dan air sedikit... masukkan garam dan asam keping... setelah semua rasa dah cukup.. angkat
di dalam kuali.. tumiskan bawang merah, bawang putih & daun kari.. bila dah garing... masukkan bawang yang di tumis tadi dalam gulai daging.. masukkan sekali dengan minyak2nya..
siap untuk dimakan.. mmg sedap... bila cukup garam & asamnya.. selamat mencuba :)

4 comments:

  1. sedapnya kak...daging saya pulak dah habis buat kari daging hari tu....masak macam tumis darat..lama btul saya tak masak tumis darat ni...sedapnya...:)

    akak..saya nak tanya...resepi bubur anak lebah akak tu...air kapur tu nak letak byk mana kak? saya dah lama carik resepi anak lebah ni sebab suka....

    ReplyDelete
  2. sedapnya gulai nangka.... bonda suka sangat buat gulai begini... kita pula tukang makan saja.... terliur tengok menu di sini...

    ReplyDelete
  3. qiunnie..nampaknya kena beli daging lagi lah tu.. hehehe...
    bubur anak lebah tu air kapurnya bubuh sedikit saja dalam 1/2 sd. tujuan untuk mempejalkan adunan tepung tu saja.. bila di masak ia x mudah lebur dalam kuahnya. di taman tempat akak ramai yg dah mula memperkenalkan masakan ni bila ada kenduri kendara tujuannya untuk memperkenalkan pada kawan kawan yang berasal dari daerah lain..

    ReplyDelete
  4. amie memang x nyesal buat gulai nangka ni....

    ReplyDelete

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...