followers

salji

waktu

bird terbang

Sunday, March 25, 2012

CUCUR IKAN BILIS


 
Jangan terkejut ye...melihat cucur akak ni kembung semacam je kan... sebenarnya akak buat guna acuan senduk besar.. tapi akak x letak udang kat atas tu sebab akak buat cucur ikan bilis bukan cucur udang hehehe...

akak kalau buat cucur suka buat sos segera cam ni je.. rasanya sedap di tekak akak sekeluarga..

RESIPI CUCUR IKAN BILIS


2 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan sayur kucai- dihiris
6 cili kering*
1/2 cawan ikan bilis*
1 bawang besar*
1 cawan air*
telur sebiji* (blend bahan*)
1/2 sudu teh serbuk kunyit
1 1/2 sudu teh garam
1 1/2 sudu teh baking powder- sudu rata



satukan tepung gandum, garam dan baking powder dalam mangkok...kacau2 rata....bahan yg telah di blend tadi... lepas tu masukkan dlm campuran tepung tadi...gaul rata. kemudian masukkan sayur kucai tadi dan kacau2 lagi hingga rata. dah siap...simpan dlm peti ais dlm 20- 30 minit....tuk perap kan dia....

keluarkan adunan cucur dari peti ais dan goreng macam biasa... bila dah kuning boleh la diangkat... lepas tu curahkan sos cili..siap..bleh makan dah!! :)

kalau nak masukkan taugeh pun boleh....udang pun boleh....ikut citarasa masing2....



SOS SEGERA:

3 biji cili merah - tumbuk
1 biji bawang besar -tumbuk
1 sb cili sos
beberapa titis cuka
2-3 sb gula
sedikit air masak sejuk

gaulkan ke semua hingga secukup rasa.

** x perlu tumbuk lumat untuk sosnya dan x perlu di masak
** gula nampak banyak sebab nk cover rasa masam cuka. air dalam 2-3 sd tujuan untuk mengaul rata sj.

2 comments:

  1. salam...
    kakna pun sarapan dengan cucur ikan bilis je..semalam.

    ReplyDelete
  2. sedap nyerr.. baru ni buat cucur ketam.. belum buat entry lagi.. sedap sangat kalau ccuur2 ni kan

    ReplyDelete

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...