followers

salji

waktu

bird terbang

Wednesday, March 14, 2012

KERABU TAUGEH KERANG


Akak buat ni setelah rasa x puas makan masa kat surau dulu... masa tu segan nak makan banyak.. hehehe tapi sebenarnya akak suka sangat makan kerabu taugeh ni... jadi oleh kerana masih teringat ingat.. lastnya akak buat sendiri.. muahahaha...
kat surau dulu guna sayur pucuk paku tapi akak x de stok.. jadi akak buat kerabu ringkas hanya guna bahan utama taugeh dan kerang dan tambah sedikit kacang botol..ni pun dah cukup puas untuk kami berdua...hehe


RESIPI KERABU TAUGEH KERANG

300g taugeh - dibersihkan
1 kg kerang - rebus dan ambil isinya
rm 1.00 kacang botol - hiris halus
2-4 biji cili merah - mayang halus
1-2 biji bawang besar - mayang halus

bahan tumbuk:
3 biji cili merah
10 tangkai cili api
2 biji bawang besar
2 batang serai - hiris & tumbuk
2 sb udang kering
1 sb belacan

2-3 sd kerisek
sedikit beras - disangai & ditumbuk
sedikit pati santan
garam secukup rasa
gula secukup rasa
jus limau secukupnya

** untuk mengelakkan cepat basi pati santan di panaskan sekejab / jika x nak bubuh pun boleh termasuklah  beras goreng.


gaulkan  ke semua bahan hingga sebati. rasa asam garamnya hingga secukup rasa.

2 comments:

  1. Hadoiii.... kerabu tauge kerang... ni yang tak tahan mata nih!

    ReplyDelete
  2. sedapnyer kerabuuu... tun mmg minat sayur gini. tp xpernah lak mkn yg ada beras sangai tu.

    ReplyDelete

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...