followers

salji

waktu

bird terbang

Monday, January 30, 2012

ATVT KELAS JW - APAM KUKUS MEKAR COLA


tengoklah apam akak ni.. macam x puas hati je akak lihat.. sengih sikit je... tapi ape pun senyumannya... apam ni memang best.. sedap!! masa akak beli majalah SEDAP x teringin nk buat tapi terlihat je kat blog ita ni terus teruja.. akak kena ambil semangat kat oranglainlah nampaknya...
sebenarnya inilah resepi yang akak kongsikan bersama rakan kat kelas JW... (malu nk cakap sebab jadi cikgu x bertauliah.. ahaks... hehehe..!!) semuanya JW suka sangat dengan apam ni. akak kongsikan 2 resepi sebenarnya, tungguuuuuuu....

APAM KUKUS MEKAR COLA
Sumber : Majalah SEDAP
Suntingan : Azlita Masam Manis

2 biji telur
1/4 sudu teh garam
150 gm gula pasir
50 gm gula merah - ita guna gula perang
1/2 sudu makan ovalete
275 gm tepung gandum
15 gm susu tepung
1/2 sudu teh baking powder
225 ml coco-cola
50 gm coklat cip - ita lebihkan sebab 50 gm ni macam sikit sangat


Pukul telur, garam, gula pasir, gula merah dan ovalete sehingga kaku selama 10 minit. (dia mmg akan kaku tau! lagi pekat dari yg selalu kita buat kek chiffon yg pukul sampai jadi bertanduk tu)
Masukkan tepung gandum, susu tepung, dan serbuk penaik yg di ayak berselang seli dgn minuman coca - cola. (bukan sambil tuang sambil minum ye!...) sambil dipukul perlahan.
Masukkan coklat cip dan kacau rata guna spatula.
Sudukan adunan ke dalam papercup dan masukkan dalam acuan apam yg berlobang2 (boleh tengok gambar)
Sediakan kukusan. Buka api kuat. Biar air kukusan mendidih. 
Susun dalam kukusan dan kukus selama 10 - 15 minit dgn api besar sehingga masak.

apam ni dapat banyak so boleh buat separuh adunan jika keluarga tak ramai....
Tolong jarakkan setiap apam semasa mengukus kerana takut bila mekar ia akan melekat2 pulak antara satu dgn yg lain

4 comments:

  1. selalu orang guna air soda tu buat apam nie,guna coca cola boleh gak yer,kalau buat tak sempat jadi apam mesti kena minum air tukan,,,

    ReplyDelete
  2. as-salam
    cantik senyum apam tu..gebu2.. geram tgk..

    ReplyDelete
  3. terima kasih semua... kak asma masa nk buat kena simpan kalau x mesti licin.. hehehe tapi akak guna tin yang kecil je ni.. jadi x boleh share minumlah..

    ReplyDelete

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...