followers

salji

waktu

bird terbang

Thursday, March 10, 2011

IKAN MASAK GULAI TEMPOYAK

IKAN KELI MASAK TEMPOYAK

hari ni akak masak masakan orang perak.. masakan ni juga antara peberat akak.. sebenarnya bukan semua orang dalam umah akak ni makan tempoyak.. hanya akak dan anak yang sulung je sukakan ni. dah puas akak ajar dorang makan tapi tetap cicah sesikit je. my laling akak ni orang sebelah utara. mula mula kawin dulu akak nampak dia makan, agaknya masa tu nak memikat hati bapak metua kot...hihihi...suka x suka jamah jugak! nak di katakan dia x suka x juga sebenarnya sebab bila sanak saudara akak berkumpul raya raya menu nilah akak masak sebab ada yang dah lama x makan (isteri orang luar perak hanya masak setakat tambah ilmu tapi x sama dengan air tangan orang perak sendiri)
* bila akak masak gulai tempoyak ni teringat akak pada anak buah suami akak 1 keluarga suka masakan ni. hai..herol, zira, piza, anim..dan mak dorang (kakak ipar) I miss u all.. meh la makan..sedap ni..!

RESIPI IKAN KELI MASAK GULAI TEMPOYAK

2 ekor ikan keli se kerat 2.(ikan patin/kembong/udang/ayam dll pun sedap)
1 biji bawang merah kecil
3 biji cili merah 
10 biji cili api *lebihkan jika suka pedas
1-2 batang serai di titik
1 senduk tempoyak
timun di potong panjang dan buang empulurnya/terung 
air secukupnya * jangan cair dan pekat sangat
sedikit kunyit serbuk dan kunyit hidup di tumbuk
garam 
gula
perasa * jk suka tp akak x bubuh  

tumbuk bawang merah, cili merah, cili api hingga lumat.
masukkan bahan tumbuk dan semua bahan lain dalam periuk
masukkan air secukupnya.
masakkan hingga mendidih baru masukkan ikan.
didihkan sekali lagi dan rasa masin masam manisnya.
boleh la di hidangkan.

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...