followers

salji

waktu

bird terbang

Saturday, March 19, 2011

KEK GULUNG KASIH ku...


meh kita layan kek gulung dari DJ ni... rasanya memang sedap..memang gebus gituu.. akak geram tengok blog blog oranglain dah banyak mencuba kek gulung ni..akak pun x mau ketinggalan keretapi! lagi pun bahannya mudah di dapati dan buat pong sonang. kek ni kecik je..makan untuk 2-3 orang je.. kalau keluarga ramai kena doublekan adunan. bagi akak memang secukup cukupnya makan berdua je.
akak buat corak main hantam je.. tengoklah tu.. nak kata corak pelangi pun bukan! akak punya kek, akak punya pasal la nak buat canne..kan..kannn...wakakaka


corak ape ni.. berceramuk je...abrak kot... hahahah


RESIPI KEK GULUNG KASIH ku..

70g tepung gandum }ayak
1 sb susu tepung     }
3 biji telur A
60g gula kaster
60 ml minyak masak
1 sk vanila
2 sk ovallate

pewarna merah/hijau/kuning

panaskan oven 170-180C. seperti biasa sediakan loyang swiss roll. alas dengan baking paper. sapukan dengan sedikit mentega.
satukan kesemua bahan di atas (kecuali minyak dan pewarna) di dalam mangkuk adunan, kemudian putar hingga gebu.
setelah itu, tuangkan minyak masak/ minyak jagung sedikit demi sedikit dan kacau sebati dengan senduk kayu atau rubber spatula.
ambil 4 sudu besar setiap adunan yang di warnakan merah/kuning dan hijau
tuangkan adunan yang kosong di dalam loyang pembakar dan ratakan. kemudian tompok tompokkan adunan merah hijau dan kuning di atasnya. tak perlu di tekan @ di ratakan. tetapi kalu nak buat corak lain pun boleh juga.
kemudian bakarlah hingga keperangan selama lebih kurang 20 minit. kepanasan suhu bergantung kepada jenis oven masing masing.
setelah masak keluar terus dari oven dan terbalikkan kek dan sejukkan sebentar.
kemudian sapulan dengan jem/krim mengikut citarasa sendiri.
gulung kek dengan kemas.
bolehlah di potongkan dan di hidangkan.


KEK GULUNG KASIH KU..@ SWISS ROLL

* dayangjack

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...