followers

salji

waktu

bird terbang

Tuesday, March 8, 2011

BEGEDIL JANTUNG PISANG

ASSALAMUALIKUM...

TERLEBIH DAHULU DI UCAPKAN SELAMAT HARI WANITA -8 MAC 2011-KHAMIS. SEMOGA  SEMUA WANITA HARI INI CERIA CERIA BELAKA.


pernah dengar begedil jantung pisang ni?? begedil ni menjadi peberat kami sekeluarga tau. kesedapannya x tau nak cerita.. memang sedap! setiap kali akak masak begedil ni memang harum satu umah akak dan tentunya menggamit selera penghuninya kan.. sapa sapa yang suka makan jantung pisang memang resipi inilah akak syorkan. sedapnya mak aihhh... 
resipi ni dah bertahun tahun menjadi koleksi akak. bukan sekadar koleksi je tau..memang dah beberapa kali menu ni berulang tayang di meja makan akak. setiap kali menjamahnya rasa begedil ini bukan di buat dari jantung tapi seolah makan begedil daging/ayam. x percaya cubalah.. cara buat pun x susah dari begedil biasa.

baru ni ada guru kemas di tempat akak mengajar begedil ni "sama tapi x serupa". ampun maaf....maksud akak bukan nak kondem seorang guru masak! tidak sama sekali!! mana boleh di samakan dengan seorang pakar yang boleh mengajar di kelas masakan dan sedangkan akak pula hanya seorang chef yang hanya untuk suami dan anak anaknya...(family akak je!) sekarang pun akak masih belajar dan nak belajar lagi! dunia masakan ini pada akak terlalu meluas. sampai mati pun pasti x habis belajar..


oleh kerana akak tinggal berdua je..akak buat setengah dari adunan ni. tu pun dah cukup. masa membancuhnya guna air sedikit sahaja, cukuplah sekadar sebatikan tepung dalam adunan.begitu juga dengan tepung, guna sedikit sahaja (takut adunan jadi lembik susah nk di kepal dan di leper seperti di dalam gambar ini)
**lihat contoh, masih nampak hirisan jantung!

BEGEDIL JANTUNG PISANG SEDAP CICAH SOS

* alamak malunya..(baru perasan!) ada sekor lalat nk possing maut di situ! 
lalat x byk di umah ni tp mgkn krn bau begedil ni pun mengundang selera si lalat ni!
nanti kau,siap kau lepas ni!!


RESIPI BEGEDIL JANTUNG PISANG
                                                                                                    
2 biji jantung pisang contoh pisang abu - di cincang 
300g udang kertas                     } di cincang 
300g bawang besar -blh kurang } halus         
4 biji cili merah + 1 biji cili padi  }    
1 sm rempah sup        
1/2 st jintan manis  
tepung gandum (agak agak-ikut jantung pisang) *lihat gambar akak di atas! 
garam secukup rasa * jangan banyak sebab tepung x banyak nanti takut termasin!  

2-3 telur - untuk salut -di kocok sikit
minyak untuk goreng tenggelam

gaul semua kecuali telur dan minyak hingga sebati.
kepal kepalkan adunan ini bulat bulat lalu di leperkan seperti kita membuat begedil lain.
buatlah sehingga habis.
panaskan minyak dan celupkan adunan begedil pada telur dan gorenglah begedil tadi sehingga kekuningan dan bewarna coklat.
angkat dan toskan.

hidangkan bersama sos cili.

* di sini akak x letak sukatan AIR kerana ianya terlalu sedikit/agak agak sekadar nk lekatkan adunan shj
                   
di bawah ni akak sertakan resipi belajar dari KEMAS untuk rujukan akan datang.
* sebenarnya akak pun x tau yang mana betul BEGEDIL @ PEGEDIL?!! apa apa pun nama dia, ade aku kisah! jom tengok resipi dari kelas kemas pula.

RESIPI PEGEDIL JANTUNG PISANG

2 biji jantung pisang
2 labu bawang besar
3 biji cili merah
2 tangkai daun sup/bawang *
300g udang basah/daging/ayam - cikgu pilih ayam kisar
2 sudu besar jintan kasar *
2 sudu besar halus
sedikit tepung
garam 
gula secukupnya *
2 biji telur dalam adunan *
2 biji telur lagi untuk salut
minyak secukupnya untuk menggoreng

cara membuatnya sama dengan resipi atas.
* -bahan yang di tambah dalam resipi kelas KEMAS*

# anda bolehlah pilih resipi yang mana suka lepas tu hantar komen di sini..k.

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...