followers

salji

waktu

bird terbang

Wednesday, May 4, 2011

NASI BERIANI JOHOR

nasi beriani ni memang sedap. rasanya pun x muak mungkin sebab ada sunquick.. resipi ni pun adalah dari seorang pengusaha catering dan masakannya dah semestinya sedaplah kan.. jom kita cuba resipinya..


Nasi Baryani Johor. (resepi yg paling simple tapi mmmm)
ckretresepi.blogspot.com
Nasi

beras basmati 1kg - cuci dan toskan

3 sb rempah beriani
susu sejat 1/2 tin
minyak sapi sesudu + minyak masak je (kalau tak minyak masak sume pun bole, lagi sedap dan tak cepat muak kalau makan)
bawang besar 2 biji mayang
bawang putih 5 biji mayang
halia 1 inci kisar kering
kayu manis 1 batang
buah pelaga 5 biji
bunga lawang 2 kuntum
cengkih 5-7
tomato pure 2 sudu besar
oren sunquick 2 sudu besar
air dan garam secukupnya
nak tambah kismis atau badam tu terpulang

cara2 masak nasi

tumis rempah serangkai serta bawang besar, bawang putih hingga naik bau dan sedikit garing. sebelum garing masukan halia. masukkam rempah beriani, bila dah bau masukan tomato pure, susu sejat dan sunquick. masukan air, garam dan beras. kecilkan sikit api dan tutup terus. setelah air kering kacau lagi dan tutup hingga masak. terpulang samada ingin letak warna ke tak....

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...