followers

salji

waktu

bird terbang

Tuesday, May 31, 2011

PENGAT PISANG ABU BERSAGU


sebenarnya tenet masih semput lagi ni.. susah benar nak masukkan gambar di sini.. naik jemu menunggu!! huhuhu.. 

dah lama x makan pengat pisang ni. pisang ni kawan yang beri.. dapatlah juga buat 2 jenis dari sesikat pisang abu ni.. pisang goreng malas nak snap dan bakinya dapat juga buat pengat pisang ni.. wp x banyak.. tapi cukuplah untuk makan berdua, maka lepaslah kempunan sebab dah lama x buat. anak anak pun semua dah sambung belajar tinggallah kami berdua je.. 
kadang kadang terfikir je.. tinggal berdua ni lebih baik beli je.. tapi akak ni x boleh wp sikit akak tetap masak juga.. bukan pe, akak ni x tahan kalau selalu makan di luar sebab makanan yang dimasak kebanyakannya semua bubuh perasa! akak mudah sakit kepala!!


RESIPI PENGAT PISANG ABU BERSAGU

7 biji pisang abu yang agak montel
1 senduk sederhana gula pasir
1 senduk yang sama gula merah
sedikit garam - untuk membangkitkan rasa lemak santan
1-2 helai daun pandan
1 cawan santan pekat
1-2 cawan air - ikut kepakatan yang disukai
1/2 senduk sagu - basuh

campurkan semua ke dalam periuk dan masak sehingga mendidih. kacau selalu supaya x pecah minyak.
sedia untuk di hidangkan..

3 comments:

  1. sedapnya pengat pisang ni...kuah dia tu yang x tahan tgk tu...pekat...fiza suka ni...pekat.... likat....he he he

    ReplyDelete
  2. fizah..akak suka pengat pisang tapi jgn pisang tu terlalu masak sangat..x best!

    ReplyDelete
  3. Kak singgah tengok resipi ni.....tak pernah buat....zaman remsja mak rajin buat tp sy tak bpa suka...skrg nak buathehe....kak sudi2 la nyiggah ke blog saya....n tinggalkan jejak ye... already follow

    ReplyDelete

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...