followers

salji

waktu

bird terbang

Wednesday, April 13, 2011

STICKY CARAMEL CHICKEN WING


walla.... sedap ni tau... nanti bila anak anak bercuti sem dan berkumpul akak nak buat lagi.. seronok melayan selera anak anak sure dorang suka ni. sedap meratah.. sebab ia seakan rasa BBQ. untuk kali ini oleh kerana kami makan berdua jadi akak buat separuh je... makan berdua pun licin sekali hadap je... memang sedap!! resepi ni akak mbik dari yati memories


RESIPI STICKY CARAMEL CHICKEN WING
Bahan-bahan ( 24 keping )
  • 12 keping kepak ayam (belah dua jadi 24)
  • 2 sudu besar minyak masak
  • 3 ulas bawang putih - diketuk dengan kulitnya sekali (tak perlu kupas)
  • 1 sudu besar halia dicincang
  • 1/2 sudu kecil serbuk lada hitam (saya tambah..)
  • 1 sudu besar sos ikan
  • 1 sudu besar kicap
  • 1 sudu besar sos cili
  • 1/4 cawan (60ml) madu-(Ayu gunakan dalam 7-8 sudu besar, saya pun sama..)
Cara-cara
  1. Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan bawang putih, halia dan chicken wings, kacau dan goreng selama 5 minit.
  2. Masukkan semua sos dan madu, kacau sekejap, kemudian tutup kuali. Kacau sekali-sekala selama 15 minit atau sehingga semua wings masak dan browned (bersalut dengan sos).
  3. NOTA : Bila dah masuk madu, sos akan berbuih. Jangan takut bila tengok sos macam hangit towards the end. Bila sos dah agak kering dan bersalut pada wings ia akan jadi sticky dan caramelized macam barbecue chicken. Sedap sangat!
*akak tabur bijirin lada hitam di atasnya.

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...