followers

salji

waktu

bird terbang

Wednesday, April 27, 2011

KUEH LEMPENG PISANG


dah lama x makan kueh lempeng pisang ni... ermmm.. sedap makan sambil minum teh @ kapi O panas.. duduk pulak makan di atas pangkin di bawah pohon jambu... saja.. terkenang zaman anak anak dulu.. seronok je.. apa yang mak masak lapar je tengok! kueh ni adalah salah satu kueh yang selalu emak akak masak sebab akak suka sangat kueh ni. dok di kampung pisang x pernah habis musim.. lepas satu ke satu jenis pisang sampai x larat nak makan.. mana yang ranum semua dapat kat ayam je.. tapi sekarang semua jadi kenangan... nak buat cucur pun kena beli..


rasanya x perlulah nak tuliskan resepinya di sini. sama je macam bancuhan buat cucur..,

LEMPENG PISANG

pisang masak - lecek halus
tepung gandum
sedikit gula - jika pisang tawar rasanya(opt)
* gaul sebati

inti:
kelapa parut
garam
* digaul bersama

daun pisang - di bersihkan(x perlu di layur)

sudukan adunan pisang ke atas daun pisang dan ratakan sebesar tapak tangan yang terbuka luas.
letakan inti kelapa di atasnya.
tangkupkan adunan bersama dengan daun pisang.
buatlah sehingga habis.
sementara itu panaskan kuali leper @ biasa.
letak adunan yang bertangkup dengan daun pisang.
bakarlah hingga masak sehingga nampak daun pisang garing dan sedikit hangus.
balik balikkan supaya masak kedua dua belah.
bolehla di angkat.

* sedap makan ketika panas panas bersama kopi O

2 comments:

  1. aduh.......
    lamanya tak layan makan kueh lempeng pisang..
    sure sedap baunya...
    lagilah balut dgn daun pisang..

    meleleq nyer air liur ayu

    ReplyDelete
  2. sebab dah lama x makan tu lah akk buat..teringin punya pasal... buat pun sonang yoo

    ReplyDelete

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...