followers

salji

waktu

bird terbang

Wednesday, April 27, 2011

IKAN MASAK GULAI TAUCU


Harini akak masak gulai taucu... dah lama x masak ni.. ermm sedap tau.. sebenarnya my laling akak kureng nak makan masakan ni.. jenuh jugak akak berfikir camne nk bagi dia suka? dapat ideal dari kawan yang kebetulan suaminya orang nogori, juga x berapa suka masakan bercampur taucu ni.. dia kata taucu kena tumbuk hingga hancur(jangan kasi nampak sebiji pun taucu tu, lepas tu kawan tu cakap kita masak seperti biasa dan tengok si dia makan camne??!!) memang my laling boleh makan 2 pinggan tau!! tapi perlu ingat... ikan juga memainkan peranan penting dalam masakan ni. kalau setakat ikan kembung jer.. memang kurang ummmph!!  kepada yang suami kalian kurang minat masak taucu ni sila cuba ikut cara ni.


RESIPI IKAN MASAK GULAI TAUCU

3 keping ikan potong - tabur garam kunyit, di goreng lalu ketepikan.
3 ulas bawang kecil - di mayang
2 ulas bawang putih - di mayang
1" halia - dihiris panjang
2 mumbong taucu biji (OPAH) - di tumbuk lumut/ separuh lumat
2-3 keping asam keping
garam secukup rasa -* jangan lebih(kadang2 taucu tu masin)
1 1/2 cawan air
minyak menumis

hiasan:
6 biji  cili hijau - buang tangkai separuh dan di belah x putus
1 biji bawang besar - di belah 4/6 @ dipotong bulat
1/4 biji timun - dipotong panjang dan buang empulurnya saja
1 biji tomato - belah 4/6
1/4 biji karat - di potong panjang
* boleh di tambah cili api - belah x putus

panaskan minyak tumiskan bahan yang di mayang dan halia hingga garing.
masukkan taucu, asam keping. gaul hingga wangi.
setelah itu masukkan air secukupnya. biarkan ia mendidih.
setelah cukup mendidih baru masukkan ikan dan di ikuti dengan bahan hiasan lain.
didihkan sekali lagi dan masukkan garam. sesuaikan rasanya.
bolehlah di hidangkan.

* masakan ni jangan terlebih air kerana iakan cair dan kurang sedap.

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...