followers

salji

waktu

bird terbang

Wednesday, April 6, 2011

AYAM SOS TIRAM

kalau dilihat dari segi paras rupa masakan ini pasti orang sangkakan, ala...ni hanya masakan sup @ tomyam putih je.. tapi tekaan yang kurang tepat!! ni bukan sup maupun tomyam tau. rasa yang agak berbeza sekali. pendik kata ia lebih sedap dari sup ayam tu.. kalau masakan ini akak paling suka menghirup kuahnya.. sruuuuup...sruuuuup.. hahaha.
resipi asalnya dari seorang kawan. akak pula sebenarnya suka merisik kabar.. gali punya gali... akhirnya terbongkarlah rahsia menu keluarganya.. kalau pada orang yang inginkan resipi padanya..kirim salam je la..hihihi
pada yang teringin nak mencuba keenakan masakan ini nanti akak siapkan kelas masakan untuk kalian belajar yee... waakakaka.. ada ke gaya seorang tukang masak? nak jadi chef lagi jauh panggang dari kayu...huhuhu..


tadi.. masa akak menumis masakan yang main ketuk campak2 je ni.. indon yang sedang buat keje renovation kat umah ni riuh.. menegur akak... "kak masak ape ni.., sedapnya baunya.. macam bau di kedai.. bolehla buka kedai makan! bau pun sudah sedap ni kak .. kalau rasa mesti lagi sedap bangat ni....." huik..akak jawab, xdelah sampai nak buka kedai la.. wak! takut nanti wak sorang je mau beli!! ekekeke...


RESIPI AYAM SOS TIRAM

1/2 ekor ayam di potong kecil dan di bersihkan

bahan ketuk:
2 batang serai
1" halia
2 ulas bawang putih 

10 biji cili api - belah 2 x putus
2 biji bawang - besar belah 4
3 helai daun limau purut
3 sb sos tiram
air ikut kepekatan
+ sedikit tepung jagung - dibancuh dengan air
garam
cendawan tiram koyak2kan @ cendawan tin - hiris nipis
*sayur pilihan - kobis/karat
sedikit minyak menumis

panaskan minyak
tumis bawang putih, serai hingga wangi.
masukkan ayam, daun limau purut, tutup kuali.
bila ayam setengah masak masukkan sos tiram, bawang besar, cili api, air, bancuhan air tepung jagung, garam(rasa dulu sebab dah ada sos tiram).
biarkan mendidih sekejab dan masukkan cendawan. gaul rata.
tutup api. sedia di hidangkan panas panas.

poster salam sayang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...